Vilinoši lielas atlaides nereti ir reklāmas triks, lai piesaistītu jaunus pircējus, uzskata veikalu klienti. Īpašu neapmierinātību pircēji pauž par precēm, kuras piedāvā it kā atlaidi, taču faktiski atšķirība no oriģinālās cenas ir minimāla vai tādas nav.
Mehānismu, kā kontrolēt, vai izpārdošanas laikā piedāvātās preces cena patiesi ir samazināta, nav, ja vien diendienā neapmeklē konkrēto veikalu un nepieraksta cenas. Mazumtirdzniecības rādītāji liecina, ka tā joprojām ir nozare, kas piedzīvo lielāko kritumu.
Atbildība par preču kvalitāti un cenu samērību ir tikai pašu tirgotāju ziņā, tāpēc pirms iegādāšanās pircējiem rūpīgi jāizpēta vairāku tirgotāju piedāvājums. Pircēja Alda no Daugavpils atzīst, ka rūpīgi seko veikalu piedāvājumam un parasti izvēlas preces ar atlaidēm. "Izpārdošanas laikā nedaudz lētāk varu nopirkt sev un bērniem apģērbu, taču šoreiz problēmas radās ar apavu iegādi. Bērnu zābaciņi vienā lielveikalā maksāja 34 latus, kas bija daudz par dārgu. Kādā citā līdzīgus zābaciņus izdevās iegādāties par nepilniem desmit latiem. Atliek cerēt, ka tie ilgi kalpos," stāsta Alda.
Kvalitāti kontrolē saimnieki
Parasti lielās izpārdošanas notiek divreiz gadā – janvārī un jūlijā. Cīnoties par daļu pircēja maciņu satura atstāšanu lielveikalos, aizvadītajā nedēļā piecos Rīgas lielveikalos notika dažādu ziemas preču sezonas izpārdošana. Dažos izpārdošanas turpinās līdz janvāra beigām.
Veikalu tīkls Mos, kas pārstāv septiņus pasaulē zināmus zīmolus – Mango, Esprit, Promod, Jennyfer, Parfois, Oasis, Karen Millen –, izpārdošanas rīko divreiz gadā.
"Tās ietver aizejošās sezonas preču izpārdošanu, pirms jaunā kolekcija ienāk veikalā. Pircēji šo faktu zina un izpārdošanu gaida ar nepacietību, jo tā ir iespēja iegādāties iemīļotā zīmola preces par labām cenām. Izpārdošana ir sadalīta vairākos posmos, un cenu gradācija ir skaidri redzama uz cenu zīmēm," teic SIA Fashion Retail mārketinga pārstāve Aija Baumane.
Pircēju sūdzības, ka nereti iegādātie apģērbi ir nekvalitatīvi, speciāliste noraida. "Mēs strādājam uz franšīzes līgumu pamata, kas paredz pilnīgu procesu kontroli. Izpārdošanu gaita un cenas ir stingri kontrolētas no zīmolu puses. Šajā gadījumā kvalitātes garants ir zīmola jeb konkrētā veikala izvēle. Tā kā pārstāvam labas kvalitātes zīmolus, šis jautājums uz mums neattiecas," skaidro Mos pārstāve.
Būtiska uzticēšanās
"Pazīstamu uzņēmumu biznesa drošākais pamats ir radīt pircējos uzticību savu preču un pakalpojumu kvalitātei. To var panākt tikai ar godīgu darbu, tāpēc arī reklāmās solītie atlaižu procenti dzīvē jāpilda. Ja kāds centīsies veicināt savu apgrozījumu, pūšot pircējam miglu acīs, agrāk vai vēlāk klienti atskārtīs, ka tiek vazāti aiz deguna, un tas uzņēmumam tikai kaitēs. Veikalu starpā valda gana asa konkurence, un pircējs vienmēr var izvēlēties aiziet iepirkties citur," ir pārliecināts SIA Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš. "Šobrīd ziemas sezonas preces pie mums var iegādāties ar atlaidi līdz 80 procentiem. Pircējiem jārēķinās, ka izpārdošanā bieži vien paši labākie piedāvājumi visplašākajā klāstā pieejami tieši akcijas sākumā, bet, protams, cenšamies darīt visu iespējamo, lai līdz pat pēdējai izpārdošanas dienai pircēji veikalā redzētu atraktīvus un interesantus piedāvājumus," stāsta SIA Rimi Latvia mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa.
Ir arī zemākas kvalitātes preces
Akcijas preces tiekot izvēlētas un cena aprēķināta atbilstoši tirgus nosacījumiem un pircēju interesēm – tā, lai katru reizi pircējs varētu izvēlēties produktus arī pēc cenu kategorijas. Piemēram, akciju piedāvājumā vienmēr esot piena produkti un maize, gaļas izstrādājumi un dārzeņi. Jebkuru akciju un izpārdošanu cenu veidošana tiekot veidota pēc vispārpieņemtām matemātiskām likumsakarībām.
"Ja, teiksim, prece parasti maksā latu, bet atlaižu laikā esam nolēmuši to pārdot par 60 santīmiem, reklāmā sludinām 40 procentu atlaidi. Maxima var būt gandarīta, ka, piemēram, pērn mums akcijas preču noiets pieaudzis apmēram trīskārt – tātad pircēji labi novērtējuši gan samazinātās cenas, gan to, ka šis samazinājums ir reāls. Īpaši jāuzsver, ka krīzes laikā pircēji kļuvuši divtik vērīgāki, analizējot izdevīgākos piedāvājumus – beidzot sākuši pievērst uzmanību produkta kilograma cenai," piebilst I. Andiņš. "Vairākums cenu samazinājumu tiek plānots labu laiku iepriekš saziņā ar ražotāju, kas akcijas periodam bieži ražo šos produktu īpaši palielinātos daudzumos – jo zina, ka par samazināto cenu tos pirks sevišķi aktīvi. Tāpēc skaidrs, ka tie ir standarta labas kvalitātes produkti. Jo cenu samazinājuma parastais mērķis ir piesaistīt veikalam vairāk pircēju vai iepazīstināt ar jaunu produktu, nevis izpārdot apputējušus krāmus, lai mazāk maksātu atkritumu savākšanas kompānijai," piebilst Maxima pārstāvis.
Šī lielveikalu ķēde praktizē arī ikdienā cenu samazinājumu tām precēm, kurām ir kāds defekts vai arī tuvojas realizācijas beigu termiņš. "Iebuktētas konservu kārbas vai maize, kam šovakar beigsies derīguma termiņš, vai tamlīdzīgi produkti aizņem tikai vienu divus procentus no kopējā cenu samazinājuma skaita," norāda I. Andiņš.
Savukārt Rimi pārstāve Z. Eniņa uzsver, ka "pircēji ir ļoti uzmanīgi un vērīgi analizē cenu izmaiņas veikalos – tas liek tirgotājam būt ļoti precīzam. Cenu atbilstību, tostarp arī atlaižu piedāvājumu cenu patiesumu, uzrauga arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs".
Pērn novembrī mazumtirdzniecība kritusies par 30,2 procentiem, Latvijas Tirgotāju asociācija prognozē, ka šogad tirgus varētu samazināties par aptuveni pieciem procentiem.
***
MAZUMTIRDZNIECĪBAS RĀDĪTĀJI (%) 11. 2009.*
Latvija -30,2
Lietuva -27,8
Igaunija -21,2
Slovēnija -13,9
Bulgārija -10,1
Slovākija -9,8
Rumānija -9,2
Spānija -5,5
Francija -4,4
Dānija -3,6
Vācija -2,8
Portugāle -2,6
Lielbritānija +2,5
Zviedrija +2,7
Beļģija +3,7
Polija +4,6
* salīdzinājumā ar 2008. gada novembri
Avots: ES statistikas birojs Eurostat
***
UZZIŅAI
Pērn pirmo deviņu mēnešu laikā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņēma 118 sūdzības par apaviem un 11 sūdzības par tekstilizstrādājumu kvalitāti.