Avārijas zvanu ierīces automašīnas nesadārdzinās

© Allison Beckham

Sākot no 2018. gada 31. marta, visos jaunajos vieglo auto un mikroautobusu modeļos visā Eiropas Savienībā (ES) būs jāiebūvē avārijas zvanu ierīces (tā sauktā eCall sistēma), kas automātiski brīdina glābšanas dienestus par negadījumu. Starp ES valstīm Latvijā pērn bija vislielākais ceļu satiksmes negadījumu skaits ar bojāgājušajiem, rēķinot uz iedzīvotāju skaitu.

Par obligātu eCall jeb e-zvana sistēmas ieviešanu aprīļa beigās nobalsoja Eiropas Parlaments (EP). Galvenais arguments šīs ieceres atbalstam bija cerība uz ceļiem bojāgājušo skaitu gadā samazināt par 10 procentiem. Pērn Eiropas Savienības valstīs ceļu satiksmes negadījumi paņēma 25 700 cilvēku dzīvības. Saskaņā ar Eiropas Komisijas apkopoto informāciju, Latvijā ceļu negadījumos bojā gājušo īpatsvars ir augstākais starp ES valstīm. Rēķinot uz iedzīvotāju skaitu, Latvijā dzīvību ceļu satiksmes negadījumos zaudē četras reizes vairāk cilvēku nekā, piemēram, Maltā, Nīderlandē vai Apvienotajā Karalistē. Pērn Latvijā uz ceļiem gāja bojā 212 cilvēku, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas rīcībā esošā informācija.

21 izglābtais

E-zvana sistēma izmanto avārijas zvanu līnijas 112 sistēmu, lai automātiski paziņotu glābšanas dienestiem par nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem. Deputāti uzskata, ka tas ļaus ātrāk pieņemt lēmumu par vajadzīgās glābšanas operācijas veidu un apjomu, ātrāk ierasties negadījuma vietā, glābt vairāk cilvēku dzīvības un mazināt ievainojumu smagumu.

Vienlaikus EP deputāti likumprojektā stingri iestājās par datu aizsardzību, kas neļautu izsekot ar e-zvanu aprīkotos automobiļus, ja vien tie nav iekļuvuši nelaimē. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem automātiskais zvans glābšanas dienestiem sniegs tikai pamatinformāciju, piemēram, transportlīdzekļa veidu, izmantotās degvielas veidu, negadījuma laiku, auto atrašanās vietu un pasažieru skaitu. Noteikumi paredz, ka avārijas dienestu apkopotos datus, kas iegūti no eCall, nedrīkst nodot trešajām personām bez iesaistītās personas nepārprotamas piekrišanas. Ražotājiem arī jānodrošina, ka e-zvana tehnoloģija ļauj neatgriezeniski dzēst iegūtos datus. Ja īstenotos EP iecere samazināt bojā gājuši skaitu par 10%, tad Latvijā gadā izdotos saglabāt dzīvību 21 cilvēkam.

Jābūt gataviem jau 2017. gadā

Sākotnēji ar e-zvana sistēmu tiks aprīkoti visi jaunie pasažieru automobiļu modeļi un vieglie mikroautobusi, taču, iespējams, vēlāk šī prasība tiks attiecināta arī uz citiem transportlīdzekļiem, piemēram, autobusiem vai kravas auto.

Lai e-zvana sistēma darbotos, nepietiek ar ierīču ievietošanu automašīnās, nepieciešams izveidot attiecīgu infrastruktūru. Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi Elektronisko sakaru likumā paredz, ka elektronisko sakaru komersanti, kas nodrošina publisko mobilo elektronisko sakaru tīklu, e-zvana signāla identificēšanu tīklā nodrošinās no 2017. gada. Proti, no 2017. gada elektronisko sakaru komersanti, kas nodrošina publisko mobilo elektronisko sakaru tīklu, ierīkos, uzturēs un papildinās e-zvana sekmīgai darbībai nepieciešamo tehnisko nodrošinājumu, kā arī nodrošinās e-zvana bezmaksas izsaukumu.

Šie grozījumi tapuši sadarbībā ar Iekšlietu ministriju, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu un Latvijas elektronisko sakaru komersantiem, kas nodrošina GSM/UMTS publisko mobilo elektronisko sakaru tīklu – SIA Latvijas Mobilais telefons, SIA Tele2, SIA Bite Latvija.

Lai grozījumi stātos spēkā, tie jāatbalsta arī Saeimā.

Auto cenas nekāpšot

Auto asociācija Latvijā atbalsta šo ieceri. «eCall jeb e-zvana sistēmas pamatuzdevums ir glābt cilvēku dzīvības, jo katra nokavēta glābšanas dienesta ierašanās minūte nozīmē mazāku iespēju izdzīvot ievainotajam,» Neatkarīgajai skaidroja Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis.

Viņaprāt, spēkratu aprīkošana ar e-zvana ierīci nesadārdzinās auto cenu. «Vidēji gadā pasaulē tiek iesniegti vairāk nekā 10 000 dažādu patentu pieteikumu auto nozarē, kas ir tikai patenti inovācijām, ko kāds ir izdomājis un vēlas patentēt. Ražošanas process un ieviešana dzīvē ir vēl papildu investīcijas. Teorētiski automobiļa cenai būtu jābūt ar strauju

dinamiku pieaugošai, bet, kā zinām – tā nav. Tas liek domāt, ka arī e-Call ieviešana kā obligāta prasība nesadārdzinās auto ražošanas izmaksas tik ļoti, lai tas atspoguļotos cenā gala patērētājam,» sacīja P. Rubulis.

Ceļu negadījumos bojā gājušo skaits uz miljonu iedzīvotāju 2014. gadā

Malta 26

Nīderlande 28

Apvienotā Karaliste 28

Zviedrija 29

Dānija 33

Spānija 36

Somija 41

Vācija 42

Īrija 43

Austrija 51

Slovēnija 52

Kipra 52

Itālija 52

Francija 53

Slovākija 54

Portugāle 59

Igaunija 59

Čehija 61

Ungārija 63

Beļģija 64

Luksemburga 65

Grieķija 72

Horvātija 73

Polija 84

Lietuva 90

Bulgārija 90

Rumānija 91

Latvija 105

Avots: EK

Patentu pieteikumi autotransporta nozarē 2013. gadā

ES 54,3

Japāna 24,5

ASV 12,3

Šveice 2,2

Dienvidkoreja 1,5

Ķīna 1

Kanāda 0,9

Taivāna 0,9

Citas valstis 2,3

Avots: Auto asociācija

Latvijā

Ja standarta dienā traumpunkta apmeklētāju skaits ir aptuveni 60 līdz 70, tad ziemas periodos, it sevišķi slidenajā laikā, tas var sasniegt 100 un pat vairāk pacientu, norāda Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas (TOS) galvenais ārsts Andris Džeriņš.

Svarīgākais