TEHNOLOĢIJAS: Savs viedtālrunis jau katram otrajam

«Internets telefonā vairs neaprobežojas ar sociālo tīklu lietošanu vai spēlīšu spēlēšanu,» uzsver LMT Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš. Visā pasaulē arvien aktuālākas kļūst lietotnes, kas kalpo kā palīgs veselīga dzīvesveida veicināšanā. Populārs kļūst arī lietu internets, valkājamās viedierīces – pulksteņi, aproces, sensori, kas palīdz lietotnēm telefonos darboties © F64

Šobrīd Latvijā viedtālruņu lietotāju skaits tuvojas jau miljonam, un tas nozīmē, ka gandrīz katram otrajam no mums jau ir pa gudram datoram ikdienā visur līdzi, norāda Latvijas Mobilā telefona (LMT) Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš.

«Ir sācies viedtālruņu pārdošanas sprādziens,» secina V. Radziņš. Šo tendenci daļēji veicinājis arī LMT ieviestais iekārtu piedāvājums ar pakalpojumu Atvērtais, kas paredz, ka ik pēc pusgada klients var nomainīt esošo tālruni pret jaunu. «Redzam, ka kopš augusta pārdošanas apjomi ir ar augošu tendenci un šis process nav apstājies,» stāsta V. Radziņš.

Otrs viedtālruņu popularitātes lēciens tiek pamatots ar ātrgaitas 4G mobilā interneta tīkla izplatību: tagad aptuveni 80% Latvijas iedzīvotāju ir pieejams šis tīkls, proti, LMT ir izveidojis gandrīz 700 bāzes staciju, kas darbojas 4G tīklā. «Kā rāda pieredze, 4G tīkla pieejamība būtiski ietekmē viedtālruņa lietošanas paradumus un vēlmi aktīvāk lietot internetu telefonā. Ar 4G internetu gan vienkārša interneta pārlūkošana, gan arī augstas kvalitātes video skatīšanās ir ātrāka un līdz ar to patīkamāka. Savukārt, ja patīk, tad lieto vairāk un biežāk,» skaidro LMT Biznesa vadības dienesta direktors.

Bez interneta kā kino bez skaņas

Taujāts, vai Latvijā vēl ir aktuāls jautājums, kamdēļ telefonā vajadzīgs internets, V. Radziņš teic, ka šādu taujātāju pulciņš sarūk, taču, nenoliedzami, joprojām ir daļa iedzīvotāju, kas ir tikai mobilā tālruņa iespēju iepazīšanas sākumposmā. «Cilvēks mācās no pieredzes. Mobilais tālrunis iespēju ziņā ir praktiski tāds kā neliels dators, kas, piemēram, piedāvā ērti noskaidrot internetā nepieciešamo informāciju, taču izmēru ziņā ir daudz parocīgāks nekā portatīvais dators, kuru nav tik ērti visur nēsāt līdzi. Šīs iespējas un atšķirības ieraugot, cilvēks sāk novērtēt un izmanto mobilā tālruņa priekšrocības.» Ar šādu sūtību – parādīt, ko mobilais tālrunis spēj sniegt un kā tas var padarīt cilvēka ikdienu vienkāršāku – pamazām LMT klientu apkalpošanas centri pārtop par mobilā satura centriem, kur darbinieki konsultē par mobilo telefonu lietošanas knifiņiem, mobilā interneta aspektiem. LMT ir ieguldījis lielus resursus pārdevēju apmācībās, lai viņi, apkalpojot klientus, spētu ieteikt cilvēkam viņa vajadzībām un vēlmēm atbilstošāko tālruni, kā arī parādīt noderīgas lietotnes šī tālruņa pilnvērtīgai izmantošanai. Šobrīd Latvijā jau darbojas 5 LMT mobilā satura centri, tuvākajos gados ir plānots investēt 3 miljonus eiro visu klientu centru pārveidē.

Populāras aplikācijas veselības uzlabošanai

«Internets telefonā vairs neaprobežojas ar sociālo tīklu lietošanu vai spēlīšu spēlēšanu,» uzsver V. Radziņš. Visā pasaulē, tostarp Latvijā, arvien aktuālākas kļūst lietotnes, kas kalpo kā palīgs veselīga dzīvesveida veicināšanā. Populārs kļūst arī lietu internets (elektronikas iekārtas, kas ir saistītas vienotā tīklā un komunicē savā starpā pat bez cilvēka iejaukšanās), valkājamās viedierīces – pulksteņi, aproces, sensori, kas palīdz lietotnēm telefonos darboties. «Ir aproces, kas pastāvīgi monitorē cilvēka sirds ritmu. Pirmajā brīdī var šķist, kāda no tām jēga, taču, piemēram, ja cilvēks nolemj uzlabot veselību un sāk aktīvi trenēties, viņš novērtē šādu aproču lietderīgumu, jo tās ir viegli sasaistīt ar viedtālruni. Tālāk jau viedtālruņa lietotni var izmantot iegūto rezultātu uzkrāšanai un analīzei,» skaidro V. Radziņš.

Uz jautājumu, vai iedzīvotāji aktīvi lieto internetu, arī esot ārzemēs, LMT Biznesa vadības dienesta direktors atbild: «Pārāk dziļi cilvēkos ir iesēdušās bailes, ka interneta lietošana ārpus Latvijas nozīmē lielas izmaksas. Taču esam ieviesuši daudzas inovācijas, lai šīs bažas novērstu, piemēram, Baltijas un Skandināvijas valstīs par interneta lietojumu dienā LMT klientiem ir jāmaksā viens eiro, citās Eiropas valstīs – nedaudz virs četri eiro dienā,» stāsta V. Radziņš.

Zvanus aizstāj ieraksti sociālajos tīklos

Viņš novērojis, ka pamazām, it sevišķi gados jaunu cilvēku vidū, viedtālrunī vairs netiek izmantota ierastā zvanīšanas funkcija – tā tiek aizstāta ar interneta pakalpojumu izmantošanu, piemēram, ar ierakstiem sociālajos tīklos Draugiem, Twitter, Facebook, WhatsApp u.c. Plaši tiek izmantota arī foto kamera. «Ļoti iecienīts ir video saturs. Tāpēc nav pārsteigums, ka viena no populārākajām lietotnēm ir YouTube. Popularitātes lēcienu piedzīvo arī mobilā televīzija LMT Straume,» stāsta V. Radziņš. Aktīvi tiek strādāts, lai šīs mobilās televīzijas lietotnes LMT Straume saturs būtu saistošs dažādām auditorijām, tāpēc tajā šobrīd var skatīt dažādas tiešraides, no sekošanas līdzi jūras ērgļa ikdienas paradumiem viņa ligzdā līdz dinamiskām sporta tiešraides sacensībām vai kultūras notikumiem. Piemēram, pagājušās nedēļas nogalē LMT nodrošināja tiešraidi no lielāka kalnu divriteņu seriāla SEB MTB pirmā posma Cēsīs, ko tiešraidē savos tālruņos vēroja vairāk nekā 4 tūkstoši LMT klientu. Hokeja čempionāta laikā straume.lmt.lv lietotnē būs iespēja vērot ne tikai visas Latvijas izlases spēles tiešraidē, bet arī interesantus komentārus no hokeja studijas.

Interesentu netrūkst arī Spotify aplikācijai, kas tiešsaistē piedāvā klausīties ap 30 miljoniem dziesmu, kā arī navigācijas lietotnēm. V. Radziņš uzskata, ka arī Latvijā ražotais un mūsu tirgum piemērotais mobilais saturs ir gana plašs – radītas vairākas izglītojošas un izklaidējošas lietotnes.

Nepiemirst par drošību

Taču, lietojot šīs viedtālruņu iespējas, nevajadzētu piemirst par elementāriem drošības pasākumiem, lai informācija, kas glabājas tālrunī, nenonāktu svešās rokās. «Ir svarīgi ievērot vairākus pamatprincipus. Pirmais – paroļu veidošanas un glabāšanas sistēma. Otrs – telefonos ir iestrādāts ērts veids, kā tos nodrošināt pret tālruņa informācijas nonākšanu citu rīcībā. Atslēgt to iespējams, ievadot ciparu kombināciju, kas zināma telefona īpašniekam. Līdz ar to, ja kāds šo telefonu nozog vai persona pati to pazaudē, neviens cits netiek klāt tālruņa saturam,» norāda V. Radziņš. Trešais – jāpievērš uzmanība, no kurienes un kādas lietotnes tiek lejupielādētas, jāpalasa atsauksmes, jāpievērš uzmanība lietotnes novērtējumam, tam, cik reižu tā jau lejupielādēta. Un visbeidzot – vairākos pētījumos ārvalstīs gūts apstiprinājums tam, ka, lietojot publisko WiFi tīklu, ir samērā augsts risks, ka informāciju var pārķert trešā persona, tāpēc arī Latvijā cilvēki WiFi tīklu mēdz nomainīt pret rosīšanos 4G tīklā. Turklāt līdz ar LMT Neatkarība ieviešanu tagad Latvijā ir pieejams internets telefonā bez apjoma ierobežojuma un ātrs mobilais internets. Katrs ceturtais LMT mobilā interneta telefonā pēcapmaksas abonents jau izmanto Neatkarības sniegtās priekšrocības ar ātru un drošu internetu.

Latvijā

Biežākais mediju ētikas kodeksa pārkāpums, ko savos atzinumos konstatējusi Latvijas Mediju ētikas padome (LMĒP), bijis godprātības principa neievērošana, liecina LMĒP pārskats par mediju ētikas kodeksa piemērošanas praksi, izskatot piecu gadu laikā saņemtās sūdzības.

Svarīgākais