Baltās importa olas izkonkurē vietējās

© Publicitātes foto

Olu deficīts Lieldienās šogad nedraud – tirgotāji pietiekamā apjomā iepirkuši gan baltās, gan arī brūnās olas no Latvijas un citu valstu ražotājiem. Pašmāju olu ražotājs Balticovo lēš, ka lielā olu importa dēļ šogad uz svētkiem viņi pārdos mazāk olu nekā iepriekš.

Rīgas Centrāltirgū baltās olas nopērkamas pie vairākiem pārdevējiem, taču cenas gandrīz visur vienādas – 1,60 eiro līdz 1,70 eiro par 10 baltām vistu olām. Izcelsmes valsts gan visām vienāda – Igaunija. Zemnieki pašmāju vistu dējumu piedāvā par 2,5 reizes augstāku cenu – 3 eiro par 10 olām. Pircēji rindā nestāv ne pēc dārgajām zemniecēm, ne pēc lētākajām svešzemniecēm. Uz aktīvāko tirgošanos pārdevēji gatavojas rīt un parīt, kad būs brīvdienas. Arī veikalos jau ir nopērkamas baltās olas, turklāt par visai pieticīgām cenām, piemēram, Rimi veikalos 10 baltās olas maksā 0,99 eiro, Maxima veikalos – 1,19 eiro.

Par zemajām olu cenām a/s Balticovo nepriecājas. «Citus gadus Lieldienu periodā Polijas un Lietuvas olu ražotāji tirdzniecību aktivizēja, atsaucoties pieprasījumam, savukārt šogad vērojama gan šo divu valstu ražotāju konkurence Latvijas tirgū, gan asāka cenu konkurence starp balto olu ražotājiem. Šogad uz Latvijas Lieldienu mielastu galdiem nenonāks citus gadus tik iecienītās Somijas ražotāju baltās olas, kuras iepriekšējos gadus īpaši Lieldienām importēja Balticovo, rūpējoties par augstu balto olu kvalitāti, ko piedāvāt patērētājiem. Mazumtirgotāji pārsvarā iepērk baltās olas no Polijas un Lietuvas ražotājiem, jo to cena ir lētāka. Tāpēc Lieldienu periodā esam ieplānojuši par 2% līdz 3% mazāku olu pārdošanas apjomu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu,» Neatkarīgajai atklāja Balticovo valdes priekšsēdētājs Andris Platais.

Taču tas nenozīmē, ka šajās Lieldienās pieprasījums pēc olām būs mazāks nekā parasti. Maxima Latvija veiktā aptauja liecina, ka gandrīz puse jeb 48% Latvijas iedzīvotāju Lieldienās plāno apēst trīs līdz četras olas. «Lai gan iedzīvotāji olas svētkiem sāk iepirkt aptuveni vienu nedēļu pirms tiem, tradicionāli olu pārdošanas apjomi visstraujāk pieaug tieši pirmssvētku dienā. Pērn uz svētkiem Maxima veikalos iedzīvotāji svētku nedēļā nopirka vairāk nekā 4,3 miljonus olu. Arī šogad plānojam, ka visaktīvākā olu pirkšana būs tieši pirmssvētku dienā. Jau šobrīd redzam, ka olu pārdošanas apjomi salīdzinājumā ar pagājušo gadu pieauguši par aptuveni 12%,» norādīja Maxima Latvija mārketinga vadītāja Zane Kaktiņa.

Arī Rimi veikalos, tuvojoties svētkiem, olas pērk arvien vairāk. «Šonedēļ pieprasījums pēc olām ir palielinājies jau par 25%, un plānots, kas tas vēl palielināsies, tuvojoties svētku brīvdienām, kad tas varētu pat dubultoties vai trīskāršoties,» Neatkarīgajai pieļāva Rimi Latvia sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Podskočija.

Ierasti uz svētkiem pieaug arī dažādu olu krāsu, etiķešu, uzlīmju un dekoru pārdošanas apjomi. Maxima secinājusi, ka šogad populārākas ir kļuvušas dažādas olu uzlīmes un termoetiķetes, jo to pārdošanas apjomi salīdzinājumā ar pērno gadu ir palielinājušies par 42%. Savukārt saldumu kategorijā uz svētkiem vispopulārākie ir šokolādes zaķi un olas, kas visvairāk iepriecina mazos svinētājus. Jau šobrīd šokolādes zaķu un olu pārdošanas apjomi, salīdzinot ar pagājušo gadu, Maxima veikalos pieauguši par 80%.

Tradicionāli Lieldienās pieaug arī sīpolu pārdošanas apjomi, jo iedzīvotāji pieraduši olas krāsot sīpolu mizās. Lielākā daļa jeb 93% Latvijas iedzīvotāju arī min, ka Lieldienas nav iedomājamas bez olu krāsošanas, tāpat daļa iedzīvotāju pie populārākajām tradīcijām min olu kaujas, šūpošanos, kā arī baznīcas apmeklējumu.

VIEDOKLIS

Andris Platais, a/s Balticovo valdes priekšsēdētājs:

 – Olu tirgū šā gada sākums bija salīdzinoši labs. Vasarā Eiropas tirgū prognozējam kritumu, jo šogad ierastais pēcsvētku olu cenu kritums bija vērojams, vēl Lieldienas nesagaidot. Paredzu, ka konkurence šajā gadā Eiropā un Latvijā būtiski nemainīsies, izņemot situāciju, ja šajā tirgū aktīvi ienāks Ukrainas olu ražotāji. Kopumā Latvijas patērētāji, pērkot olas, ir tendēti tās izvēlēties, izvērtējot izdevīgāko cenu. Tajā pašā laikā Latvijas patērētāji arvien vairāk pievērš uzmanību produktu izcelsmei un kvalitātei. Nesen mūsu produktam – olām Zemnieku – tika piešķirts Zaļās karotītes sertifikāts, un ir vērojams kāpums pieprasījumā uz šo sertificēto produktu tieši no valstiskā sektora – bērnudārziem un skolām.