Latvijas uzņēmējiem pārsteidzoši ātri izdevies atrast jaunus tirgus

© scanpix

Latvija neatrodas uz vientuļas salas, un ģeopolitiskie notikumi pagājušajā gadā ievērojami ietekmēja ekonomikas izaugsmi, taču Latvijas uzņēmēji ir ļoti aktīvi cīnījušies par to, lai diversificētu riskus un apgūtu arvien jaunus tirgus, intervijā "Rietumu radio" sacīja Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska.

"Jaunu tirgu atrašana parasti ir ļoti ilgstošs process, taču mūsu uzņēmējiem tas ir izdevies pat pārsteidzoši ātri, un tas ir viņu spēks," norādīja Rutkovska. "Bieži vien šajā konkurences cīņā Latvijas uzņēmēji spēj uzvarēt konkurentus. Droši vien, tādēļ ka savulaik gājuši caur uguni un ūdeni un māk kā kaķi nokrist uz visām četrām."

Arī nākotne lielā mērā atkarīga no ārējā pieprasījuma, ģeopolitiskās situācijas un tā, kas notiks ar eirozonas valstu ekonomiku, sacīja Rutkovska, norādot, ka šie ir vājie posmi, kas Latvijas tautsaimniecību bremzēja arī 2014. gadā.

Šogad iekšzemes kopprodukta pieaugumu Latvijas Banka plāno 2% apjomā. "Tādai mazai tautsaimniecībai kā Latvija, varētu vēlēties arī straujāku izaugsmi, bet, ja salīdzinām ar lielu daļu Eiropas valstu, šīs valstis varētu tikai sapņot par šādu pieauguma tempu," sacīja Rutkovska.

Viņa arī norāda, ka, salīdzinot ar pirmskrīzes laiku, Latvijas ekonomika ir kļuvusi "krietni veselīgāka" - ekonomikas struktūra kļuvusi līdzsvarotāka un sabalansētāka, tomēr joprojām varētu vēlēties vēl labāku izaugsmi. Tālākai ekonomikas izaugsmei nepieciešami lielāki ieguldījumi zinātnē un pētniecībā, kā arī aktīvāka politika, kas būtu vērsta uz ienākumu nevienlīdzības mazināšanu un arī reģionālās nevienlīdzības mazināšanu, sacīja Rutkovska.

"Nav noslēpums, ka reģionālā nevienlīdzība Latvijā ir samērā augsta, ar daudz labāku situāciju Rīgā un Pierīgā, un jau ar bēdīgāku situāciju tālāk no Rīgas, īpaši Latgalē un Kurzemes dienvidrietumos," sacīja Rutkovska. "Republikas pilsētas ir vilcēji un centri, kur satiekas idejas un uzņēmumi, tādēļ nākotnē būtu jāvirzās uz policentrisko attīstību."

Liepāja ir labs piemērs, kā var veidoties vienas nozares uzņēmumu sadarbība, sacīja Rutkovska. Piemēram, Liepāja izveidojusies par veļas ražotāju centru.

"Katrā ziņā, Liepāja allaž ir izcēlusies ar labiem uzņēmumiem, bet viens no galvenajiem nezināmajiem lielumiem ir tas, kā īsti veiksies ar "Liepājas metalurga" darbības atjaunošanu - vai tā noritēs gana sekmīgi, sākot ar ražošanu un beidzot ar produkcijas noietu."

 

Svarīgākais