Brīvais elektrības tirgus daudzām mājsaimniecībām atnesa ne tikai dārgākus elektrības rēķinus, bet arī stresu – daļa Latvenergo klientu uzzināja, ka bez viņu piekrišanas viņiem piemērots izlīdzinātais maksājums. Lai par elektrību varētu maksāt tāpat kā iepriekš, tas ir, pēc patēriņa, vienīgā iespēja ir slēgt līgumu ar Latvenergo, izvēloties atbilstošu Elektrum produktu, vai doties pie cita tirgotāja, kurš piedāvā šādu norēķina veidu.
Neskatoties uz to, ka Latvenergo klienti nereti šim pakalpojumu sniedzējam ir veltījuši visai skarbus vārdus, šis uzņēmums joprojām apkalpo lielāko daļu Latvijas mājsaimniecību. Pēc Neatkarīgās aplēsēm, no apmēram 840 000 mājsaimniecību elektrības tirgotāju ir mainījuši vien aptuveni 6200 klientu, tas ir – 0,7 procenti.
Cer uz aktīvāku maiņu
Elektrību mājsaimniecībām šobrīd pārdod četri tirgotāji – Latvenergo, Baltcom TV, 220 Enerģija, WIN Baltic. SIA 220 Enerģija mārketinga vadītāja Madara Jurgelāne atklāja, ka pēdējā mēneša laikā uzņēmumam pievienojušies vēl aptuveni 100 jaunu mājsaimniecības klientu un tas nozīmē, ka martā uzņēmums piegādās elektrību 2500 mājsaimniecībām.
Savukārt Baltcom nākammēnes nodrošinās elektrību gandrīz 3700 mājsaimniecībām. «Prognozējam, ka iedzīvotāji par elektroenerģijas tirgotāja maiņu aktīvāk domās martā, kad saņems jaunos rēķinus, un īpaši aprīlī, kad saņems pārrēķinus par iepriekšējā gada elektroenerģijas patēriņiem,» Neatkarīgajai atklāja Baltcom sabiedrisko attiecību speciāliste Inese Tauriņa. Līdz 31. decembrim Baltcom piedāvāja elektroenerģiju komplektos ar internetu un televīziju. Šobrīd elektroenerģiju no Baltcom var iegādāties jebkurš iedzīvotājs Latvijā, neatkarīgi no tā, vai viņam ir pieejami citi Baltcom pakalpojumi. Lai piesaistītu jaunus klientus, Baltcom organizēja loteriju, un nule kā lielo šīs loterijas laimestu – automašīnu Peugeot 2008 – saņēma Jelgavas slimnīcas Bērnu nodaļas vadītāja, bērnu ārste Ināra Raumane.
Atbalstam piesakās tikai 2/3
Valsts atbalsts elektrības cenas kāpumam paredzēts trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm, kā arī daudzbērnu ģimenēm. Tās noteiktu apjomu elektrības (attiecīgi 100 kWh un 300 kWh) ik mēnesi var iegādāties par cenu, kas bija spēkā regulētā tirgū, tas ir, par apmēram 30% lētāk, nekā par to maksā neaizsargātie lietotāji. Latvenergo informācija liecina, ka janvārī aizsargāto lietotāju kategorijā bija 65 000 mājsaimniecību. Tas gan ir par vienu trešdaļu mazāk, nekā iepriekš prognozēja Ekonomikas ministrija.
«Daudzbērnu ģimeņu skaits, kuras saņem atbalstu, ir līdzīgs, kāds tas bijis arī iepriekšējos gados, tas ir 16 tūkstošu. Janvārī atbalsts ir piešķirts 49 000 maznodrošinātu un trūcīgu mājsaimniecību. Mājsaimniecībā var būt vairākas maznodrošinātas personas, taču atbalstu piešķiram mājsaimniecībai, nevis katrai maznodrošinātai personai,» skaidroja Latvenergo preses sekretāre Sandra Vējiņa.
Piespiedu izvēle
Maksājot pirmo rēķinu par brīvajā tirgū izmantoto elektrību, daudzi Latvenergo klienti bija nepatīkami pārsteigti, kad gadiem ierastās kārtības vietā viņiem tiek piemērots izlīdzinātais maksājums. Izlīdzināto maksājumu Latvenergo piemēro gan tiem klientiem, kuri, slēdzot līgumu, paši izvēlējās šādu kārtību, gan arī tiem, kuri nekādu līgumu neslēdza un līdz ar to arī savu piekrišanu šādam norēķinu veidam nedeva. No Latvenergo skaidrotā izriet, ka, neveicot izvēli brīvajā elektrības tirgū, tas jau automātiski nozīmē piekrišanu šādam norēķinu veidam. Savukārt a/s Sadales tīkls, kuras uzdevums bija skaidrot brīvā elektrības tirgus nianses, ir pārliecināti, ka viņi nav drīkstējuši šo niansi uzsvērt.
Vienīgā iespēja mājsaimniecībām, kuras nevēlas maksāt pēc izlīdzināta maksājuma, ir noslēgt jaunu līgumu, izvēloties citu Latvenergo Elektrum produktu, vai arī mainīt tirgotāju. Taču, pirms to darīt, vajadzētu painteresēties, vai esošais līgums neparedz soda naudu par līguma pirmstermiņa laušanu.
Mājas bez gaismas
Sadales tīkls sola, ka, sadarbojoties ar pašvaldībām, uzņēmums mēneša laikā apkopos informāciju par mājsaimniecību objektiem bez elektroenerģijas piegādes, kurās šobrīd pastāvīgi dzīvo iedzīvotāji, jo «tieši pašvaldības vislabāk pārzina savā administratīvajā teritorijā dzīvojošo mājsaimniecību sociālo un ekonomisko stāvokli».
Pirms desmit gadiem Latvenergo, vienojoties ar Ekonomikas ministriju, realizēja projektu Par vēsturiski neelektrificēto māju pieslēgšanu elektrotīklam, kura laikā par uzņēmuma līdzekļiem 190 dzīvojamām mājām tika ierīkots elektrotīkla pieslēgums un uzsākta elektroenerģijas piegāde. «Elektrotīkla ierīkošana ir apjomīgs vairāku institūciju kopdarbs un, pateicoties pašvaldību un plašsaziņas līdzekļu aktīvai līdzdalībai, projekta realizācijā tika apzinātas visas bez elektrības esošās mājas, kuras bija pastāvīgi apdzīvotas – dzīvojamās ēkas īpašnieks vai likumīgais lietotājs ne mazāk kā desmit gadu neelektrificētajā ēkā dzīvoja pastāvīgi –, un tām ierīkots elektrotīkla pieslēgums. Līdz ar to šobrīd nevar runāt, ka kāds īpašums būtu aizmirsts un vēsturiski palicis bez elektroapgādes,» Neatkarīgajai stāstīja Sadales tīkla komunikācijas speciāliste Tatjana Smirnova.
VIEDOKļi
Sandra Vējiņa, Latvenergo preses sekretāre:
– Tiem klientiem, kuri nav izvēlējušies kādu no Elektrum produktiem vai cita tirgotāja piedāvājumu, no 1. janvāra automātiski tiek piemērots Elektrum Universālais produkts ar tā nosacījumiem – norēķinu metodi izlīdzinātais maksājums. Taču arī šos klientus Latvenergo ir informējis – informāciju klientiem nosūtījām janvāra otrajā pusē. Ja klients piekrīt, viņš veic maksājumu atbilstoši izlīdzinātā maksājuma kartītē nosūtītajā apjomā. Taču, ja klients tomēr nevēlas norēķināties ar izlīdzinātā maksājuma metodi, tad turpmākam periodam viņš var bez maksas mainīt produktu un attiecīgi arī norēķinu metodi.
Tatjana Smirnova, Sadales tīkla komunikācijas speciāliste:
– Lai neveidotos interešu konflikts un pārmetumi, ka Sadales tīkls komunikācijā īpaši izceļ kādu atsevišķu tirgotāju vai produktu, kampaņas ietvaros uzņēmums izvairījās no kāda konkrēta tirgotāja piedāvājuma nosacījumu analīzes un salīdzināšanas. Līdz šim a/s Sadales tīkls nav saņēmusi nevienu pārmetumu no tirgotājiem, ka vienlīdzīgas attieksmes dēļ šis princips būtu pārkāpts.
Turklāt lietotājam ir tiesības atteikties no universālā pakalpojuma un izvēlēties citu. Tirgotāju var mainīt jebkurā brīdi – par to jāvienojas ar jauno tirgotāju līdz iepriekšējā mēneša 15. datumam