Pakalpojumi vienuviet, bet grūti sasniedzami

© F64

Valsts vienotajā klientu apkalpošanas centrā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) telpās Rīgā, Mežaparkā pakalpojumus vienuviet šobrīd sniedz Nodarbinātības valsts aģentūra, Valsts darba inspekcija, Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA).

VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone Valsts vienotā klientu apkalpošanas centra izveides laiku nosauca par rekordīsu, jo ideja par šāda centra izveidi dzima pērn augustā, bet jau šī gada janvāra beigās tas sāka strādāt ar pilnu jaudu,  pirmajās nedēļās apkalpojot jau vairākus tūkstošus apmeklētāju. 

Pakalpojumu skaitu, ko šobrīd iespējams saņemt šajā centrā, Valsts vienotā klientu apkalpošanas centra komunikāciju konsultante Gunta Misāne nevarēja nosaukt, uzsverot, ka tas ir loti liels. Centrā iespējams saņemt visus VID, VSAA pakalpojumus (izņemot elektroniskos), konsultēties ar visu centrā izvietoto iestāžu speciālistiem, kā arī reģistrēties bezdarbnieku statusa iegūšanai un izmatot citus NVA pakalpojumiem.

Turklāt, iespējams, nākotnē šim centram pievienosies arī citas valsts un pašvaldības iestādes. I. Pētersone atklāja, ka uzrunāta ir Rīgas dome, Valsts zems dienests, Zemesgrāmata, Uzņēmumu reģistrs. Valsts vienotā klientu apkalpošanas centra izveide nenozīmē, ka esošās valsts iestādes pārtrauc pakalpojumu sniegšanu līdzšinējās vietās.

Valsts vienotais klientu apkalpošanas centrs daļai iedzīvotāju atvieglos pakalpojumu saņemšanu, taču nokļūšana līdz šim centram daudziem rīdziniekiem ir problemātiska, īpaši tiem, kuri nedzīvo Mežaparka tuvumā vai vismaz Rīgas centrā. Uz VID māju, ko vietējie sauc par Tumsas māju, var nokļūt ar 11. tramvaju, 9. un 48. autobusu, un neviens no šiem maršrutiem nav savienots, piemēram, ar Iļģuciemu, Imantu, Ziepniekkalnu, Zolitūdi, Ķengaragu vai Vecmīlgrāvi. Tas nozīmē, ka lielai daļai Rīgas mikrorajonu iedzīvotāju ceļš līdz šai iestādei un atpakaļ uz mājām ar sabiedrisko transportu maksā apmēram 4,60 eiro. Dodoties uz šo centru ar 11. tramvaju, jārēķinās, ka ziemas novakarēs, kad satumst ātri, būs jāmēro neapgaismots ceļš pāri pļavai, savukārt no 9. autobusa pieturas VID ēka nav saskatāma, līdz ar to varbūt nāksies nedaudz maldīties.

Premjerministre Laimdota Straujuma uzsvēra, ka VID telpās izvietotais Valsts vienotais klientu apkalpošana centrs ir pirmais Latvijā, bet ne vienīgais. Šogad šādi vienas pieturas pakalpojumu sniegšanas punkti tiks izveidoti 89 pašvaldībās. Turklāt valsts savus pakalpojumus cenšas sniegt tajās vietās, kur ir iedzīvotāji, piemēram, šobrīd visās Rīgas domes Dzimtsarakstu nodaļās ir iespēja iesniegt dokumentus bērnu piedzimšanas pabalsta saņemšanai, kas jaunajiem vecākiem ietaupa laiku.

Valsts pakalpojumus elektroniski joprojām var saņemt arī portālā latvija.lv. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards neslēpj, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vienlaikus strādā divos it kā pretrunīgos virzienos – attīstot gan modernu digitālo saziņu, gan saziņu klātienē. «Tomēr te pretrunas nav. Jebkuram iedzīvotājam jābūt iespējai saņemt nepieciešamos pakalpojumus tādā veidā kā viņam ērtāk: tīmeklī vai Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā. Iedzīvotāju interese liecina, ka ir nepieciešami abi veidi – galvenais, lai serviss būtu ērts un kvalitatīvs. To var salīdzināt ar grāmatu lasīšanu: lai gan ir pieejamas aizvien ērtākas iespējas lasīt grāmatas elektroniskā formā, papīra grāmatas aizvien ir pieprasītas,» sacīja ministrs.