Latvijas autoparks joprojām saglabā trešā vecākā autoparka statusu Eiropas Savienībā. Pērn 30% no visām pirmo reizi Latvijā reģistrētām automašīnām bija 8 līdz 10 gadus vecas, teju 40% vēl vecākas, liecina Auto asociācijas apkopotā informācija.
Automašīnu nomas un lietoto auto tirdzniecības uzņēmuma RigaCars konsultants Rolands Šuksts aizvadīto gadu lietoto auto segmentā raksturo kā samērā aktīvu, tomēr ne tik aktīvu kā 2012. gadu, kad cilvēki, pārcietuši krīzi, bija izsalkuši pēc savu braucamo nomaiņas. «Šobrīd ir augusi pircēju kompetence, pareizāk gan būtu teikt – informētības līmenis, kas dažbrīd ir pilns ar baumām un aizspriedumiem. Arvien biežāk pirms pirkšanas cilvēki studē sociālo tīklus un auto forumu sarunas un to ietekmē formē savas vēlmes un iegribas. Īpaša cilvēku grupa ir pircēji, kas pērk par saviem uzkrājumiem, apmaksājot visu automašīnas vērtību. Viņi lielākoties zina ne tikai sava auto marku un krāsu, bet arī apdares sīkumus un tehniskās nianses, kādas vēlas savam spēkratam. Lietotos auto galvenokārt izvēlas cilvēki, kas labi apzinās naudas vērtību (jauns auto jau pēc izbraukšanas no salona zaudē līdz pat 30% vērtības), kā arī cilvēki, kam nav tik lielas rocības. Galvenais lietoto automašīnu pircējs ir vietējais, kaut gan kādi 10–20% auto aiziet uz austrumiem. Mēs viņiem esam Eiropa, kurā cilvēki runā krieviski. Pēdējos gados arvien lielāka ietekme uz auto tirgu ir īrēto automašīnu segmentam. Dažbrīd tas veido pat 20% no atsevišķu automašīnas marku noslēgto darījumu apjoms,» stāstīja R. Šuksts
Auto asociācijas dati liecina, ka pērn lietotu automobiļu tirgū zīmolu tops ir saglabājies nemainīgs salīdzinājumā ar 2013. gadu – tirgus līderi joprojām ir VW, Volvo, Audi, BMW un Opel. Top 5 zīmoli pavisam kopā veido 64% no tirgus. «Zīmolu tops un modeļu izvēle liecina, ka sabiedrības pirkšanas ieradumi nav mainījušies. Dominē kompaktās, vidējās un lielās klases modeļi, vairumā gadījumu pārstāvoši premium segmentu. Vēlme apliecināt sociālo statusu, viena automobiļa politika ģimenē, slikti ceļi, braukšanas ieradumi – tas viss nosaka pirkšanas ieradumus,» skaidroja Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
R. Šuksta nosaukto piecu populārāko lietoto automašīnu markas Latvijā ir VW, Toyota, BMV, Audi, Škoda. «Lietoto automašīnu tirdzniecības joma ir cieši saistīta ar spēkratu sektoru. Tendences un patērētāju vēlmes ar saviem lielajiem reklāmas budžetiem veido automašīnu koncernu milži ar to pārstāvniecībām. Tām seko ne tikai ierindas braucēji, bet arī zagļi. Iecienītākās jaunās automašīnas Latvijā ir VW, kas ir arī lietoto automašīnu darījumu līderi un līderis starp Latvijā nozagtajām sērijveida automašīnām. Vēl viena būtiska iezīme, kas ietekmē cilvēku izvēli, ir automašīnu pārdevēju sadarbība ar līzinga kompānijām. Ja cilvēks grib ātri no plača aizbraukt ar mašīnu un pārdevējs spēj ātri sakārtot dokumentus, ieskaitot līzingu, vairs nav tik svarīgi, vai tas ir VW vai Renault,» sacīja R. Šuksts.
Arī pērn līdzīgi kā iepriekšējos gados populārākie bijuši automobiļi, kas tiek darbināti ar dīzeļmotoru. 2014. gadā šādus auto izvēlējās 79% no pircējiem. «Analizējot Latvijas autoīpašnieku braukšanas paradumus, tādai dominancei nav racionāla pamatojuma. Citiem vārdiem sakot, autobraucēju daļa, kas brauc tik daudz, lai dīzeļa izvēle būtu ekonomiski pamatota, ir relatīvi neliela. Jāņem vērā arī tas, ka ievesto lietoto auto vidējais vecums ir 10 gadi, un to pirmā dzīve ir beigusies jau Eiropā. Protams, tie joprojām ir braucami, tomēr vairumā gadījumu sasnieguši vecumu, kad ir nepieciešamas zināmas investīcijas, lai novērstu jaudas zudumus, degvielas patēriņa un izmešu pieaugumus, defektus transmisijā utt. Eiropā šie auto tiek nopirkti ar lieliem nobraukumiem, jo tad tiem ir mūsu tirgum atbilstošākā cena. Tad mūsu tirgus veic masveida odometru sagrozīšanu u.c. lietas, lai automobiļus padarītu svaigākus un peļņu nesošākus,» brīdināja I. Rūtiņš.
2014. gadā pirmo reizi Latvijā reģistrētu auto vecums, %
1–4 gadi 13
5–7 gadi 18
8–10 gadi 30
11–29 gadi 39
Visvairāk pērn pirktās* lietotās automašīnas
VW 9092
Volvo 7176
Audi 6142
BMW 5087
Opel 4115
Ford 2470
Toyota 2350
Mercedes Benz 2159
Renault 1879
Nissan 1250
* pirmo reizi Latvijā reģistrētās
Populārāko modeļu Top 10
VW Passat
Audi A4
VW Golf
Volvo V70
Audi A6
BMW 5 Series
BMW 3 Series
Opel Zafira
Volvo S60
Opel Astra
Avots: Auto asociācija