Jaunie Latvenergo rēķini saceļ vētru

© F64

Februāris ir pirmais mēnesis, kad jāveic maksājums par brīvā tirgū izmantoto elektroenerģiju – par to elektrību, kas patērēta janvārī. Līdz ar jaunām, daudz augstākām cenām iedzīvotājus nesagatavotus pārsteidza arī jaunā norēķinu sistēma, kas vairs neļauj par elektrību maksāt kā kādreiz – nolasīt skaitītāja rādījumu un uzreiz samaksāt vajadzīgo summu.

Latvenergo preses sekretāre Sandra Vējiņa skaidro, ka tirgus apstākļos vairs netiek saglabāta līdzšinējā norēķinu kārtība, kad klients pats aprēķināja savu maksājuma summu. Tāpēc, sākot ar februāri, maksājumu summu aprēķinās elektroenerģijas tirgotājs un nosūtīs klientam informāciju par to – vai tas būtu izlīdzinātais maksājums, vai ikmēneša rēķins.

Pagarina termiņu

Tām mājsaimniecībām, kuras ir Latvenergo klientes un ir izvēlējušās norēķināties pēc faktiskā patēriņa, līdz katra mēneša 3. datumam ir jānodod skaitītāja rādījums, lai tirgotājs varētu sagatavot rēķinu. Skaitītāja rādījumus var nodot vai nu klientu pašapkalpošanās portālā www.e-latvenergo.lv, sūtot SMS īsziņu vai arī izmantojot Latvenergo mobilo aplikāciju. Tātad par janvārī patērēto elektrību tas bija jāizdara līdz vakardienai. Taču, tuvojoties termiņa beigām, lielās klientu aktivitātes dēļ pēdējās dienās portāls e-latvenergo brīžiem nestrādāja. Arī sazvanīt uzņēmumu bija tikpat kā neiespējami – telefona numurs, uz ko klienti var zvanīt bez maksas, bija nepārtraukti aizņemts un nereti jāgaida pat divas stundas, lai izdotos pārmīt pāris vārdus ar uzņēmuma speciālistiem. S. Vējiņa stāstīja, ka kopš janvāra beigām Latvenergo ik dienu pieņem apmēram 20 000 zvanu, tāpēc tiešām iespējama situācija, ka kādu brīdi nākas gaidīt. Turklāt jautājumi, par ko interesējas iedzīvotāji, neskar tikai skaitītāju rādījumu nodošanu. Daudzi interesējas arī par savu līgumu nosacījumiem, iespējām pārslēgt, mainīt norēķina veidu utt.

Skaitītāju rādījumi Twitter

Tā kā klientu portāls e-latvenergo brīžiem nestrādāja un sazvanīt uzņēmumu bija neiespējami, Latvenergo skaitītāja rādījumus sāka pieņemt arī ar mikrobloga Twitter starpniecību. Tas, protams, nenozīmē, ka klienti sava elektrības skaitītāja rādījumu izlika apskatei visai pasaulei. Šos datus iespējams nosūtīt ar privātās ziņas (DM) starpniecību.

S. Vējiņa atgādināja, ka skaitītāju rādījumus iespējams nodot ne tikai e-latvenergo, bet arī ar e-pasta starpniecību klientu.serviss@latvenergo.lv. Turklāt šomēness elektrības skaitītāja rādījumu nodošanas termiņš ir pagarināts līdz 6. februārim. Šāds pagarinājums būs spēkā tikai šomēness. Martā jārēķinās atkal ar mēneša 3. datumu.

Vienkāršāk, bet netīkamāk

Savukārt tiem klientiem, kuri izvēlējās izlīdzinātā maksājuma norēķinu metodi, elektrības skaitītāju rādījumu nolasīšana atkrīt. Elektrības apmaksai ir jāizmanto Latvenergo sūtītā informācija, kurā bija kartīte ar ikmēneša izlīdzinātā maksājuma summu. Sākot ar februāri, klientam katru mēnesi par patērēto elektroenerģiju ir jāmaksā šī summa. «Ja ģimenē mainās elektroenerģijas patēriņš, jebkurā brīdī maksājuma summu ir iespējams izmainīt klientu portālā e-latvenergo.lv vai sazinoties ar Latvenergo klientu servisu. Ja kartīte ar ikmēneša IM summu ir noklīdusi, to ērti iespējams atrast un izdrukāt e-latvenergo.lv,» skaidroja S. Vējiņa. Lai gan Latvenergo uzsver, ka izlīdzinātais maksājums ir vienkāršāks, ērtāks un neparedz nekādu pārmaksu, daudzām mājsaimniecībām šī metode nepatīk. Tās vēlas maksāt tāpat kā iepriekš – pēc faktiskā patēriņa.

Latvenergo uzsver, ka saviem klientiem piedāvā divas norēķinu metodes – izlīdzināto maksājumu vai rēķinu, turklāt līguma darbības periodā tās iespējams mainīt. Taču daļai klientu šāda izvēles iespēja ir liegta, jo atsevišķiem Elektrum produktiem var būt pieejama tikai noteikta norēķinu metode – izlīdzinātais maksājums vai rēķins. Tā, piemēram, Elektrum universālais, ko izvēlējās lielākā daļa Latvenergo klientu, ir pieejama tikai izlīdzinātā maksājuma metode. Tās mājsaimniecības, kuras pašas izvēlējās šo produktu, par to žēloties nevar. Līgumā tiešām ir paredzēts šāds norēķinu veids. Vienīgā iespēja, kā izvairīties no izlīdzinātā maksājuma, ir vai nu izvēlēties citu Latvenergo produktu, vai arī citu tirgotāju.

Visvairāk sašutušas ir mājsaimniecības, kuras palika uzticīgas Latvenergo, bet neizvēlējās vienu no uzņēmuma produktiem. Tām visām Latvenergo piemēroja izlīdzināto maksājumu pat tādā gadījumā, ja tās nekad nav devušas piekrišanu šādam norēķinu veidam.

Biržas cena lētāka

Tie, kuri izvēlējās kādu no biržas tarifiem, šomēness maksā par elektrību zemāku cenu nekā tās mājsaimniecības, kas deva priekšroku kādam no fiksētās cenas tarifiem, jo elektrības cena vairumtirgū janvārī samazinājās par 20%. Aptuveni 6000 Latvenergo klientu, kuri bija izvēlējušies Elektrum dinamiskais, elektrības rēķins pie vienāda patēriņa ir par 6% mazāks nekā, piemēram, Elektrum universālais vai Elektrum ekonomiskais klientiem. Taču tas negarantē šādu cenu arī nākamajos mēnešos.

Viedoklis

Uldis Bariss, Latvenergo komercdirektors:

– Novērojam, ka brīvā tirgus apstākļos klienti lietišķi iepazīstas ar mūsu sniegto informāciju par norisēm tirgū un izvēlas savai mājsaimniecībai piemērotāko risinājumu. Ja klients izvēlas mainīgo jeb biržas cenas produktu, svarīgi zināt, kādas ir fiksēto un biržas produktu priekšrocības un atšķirības. Fiksētas cenas produkti piedāvā drošību un izmaksu prognozējamību ilgākā laika posmā. Savukārt, izvēloties biržas produktus, ir jārēķinās, ka ikmēneša izmaksas būs mainīgas – būs brīži, kad par elektroenerģiju klients maksās mazāk nekā fiksētās cenas produktos, taču var būt arī otrādi, kad mainīgo produktu cena būs augstāka par fiksēto produktu cenu.