Valdības un domes sadursmē cieš pasažieri

© f64

Varas partijas valdībā un Rīgas domē nespēj vienoties par sadarbību pilsētas sabiedriskā transporta finansēšanā. Piemēram, Jelgavā ir atļauts pasažierus dalīt savējos un svešajos, bet Rīgā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija iebilst pret tādu pašu kārtību Latvijas galvaspilsētā. Rīgas domes un valdības komunikācijai nonākot strupceļā, turpmāk daļai Rīgas sabiedriskā transporta pasažieru viena brauciena maksa vairs netiks dotēta. Savukārt daudzas pasažieru grupas atlaides turpinās saņemt līdzšinējā apmērā, kā arī tās kļūs vēl lielākas vai pat tiks ieviestas jaunas.

Sāpīgākais sitiens pasažieru maciņiem gaidāms no 1. februāra, kad viens brauciens sabiedriskajā transportā viņiem maksās 1,15 eiro. Pagājušajā gadā noteiktā viena brauciena pašizmaksa bija 1,20 eiro un pašvaldība dotēja 50 procentus. Tādējādi brauciens pasažierim maksāja un līdz 1. februārim maksās 0,60 eiro. No 1. februāra biļešu cenu par braucienu plānots palielināt ne tikai pašvaldības autobusos, trolejbusos un tramvajos, bet arī mikroautobusos. Par mikroautobusiem Rīgas domes Satiksmes departamenta autotransporta komercpārvadājumu licencēšanas komisija lems tikai rīt. Ja maksa par braucienu būs vienota visos sabiedriskā transporta līdzekļos, tad norēķinos varēs izmantot vienu e-talonu. Savukārt, pērkot biļeti pie vadītāja, tā maksās 2 eiro. Tikpat daudz maksās viens brauciens nakts transportā.

Uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) pārstāvis Viktors Zaķis norāda, ka tagad viena brauciena pašizmaksa ir 1,175 eiro, tātad pat tās pasažieru kategorijas, kurām atlaide nepienākas, nemaksās pilnu maksu, jo 0,025 eiro par braucienu dotēs pašvaldība. Pašizmaksu nosaka RS reizi gadā, bet atlaižu noteikšana ir politisks lēmums.

Bez maksas galvaspilsētas sabiedrisko transportu izmanto 44,7 procenti pasažieru, un Rīgas dome to dēvē par sociāli atbildīgu politiku. Arī pēc braukšanas maksas palielināšanas tiem 44,8 procentiem pasažieru, kuri biļeti sabiedriskajā transportā pērk par pilnu cenu, pašvaldība saglabās esošās atlaides un ieviesīs jaunas. Bez maksas tiks pārvadāti pirmsskolas vecuma bērni, personas ar invaliditāti (I un II grupas invalīdiem braukšanas izdevumus kompensē valsts), nestrādājoši pensionāri, skolēni, bet skolotājiem, pilna laika studentiem, daudzbērnu ģimenēm un citu pasažieru kategorijām, kurām ir tiesības saņemt atlaides, braukšanas maksa nemainīsies. Braukšanas maksas atlaidi saņems strādājoši pensionāri, un ar atlaidi kopš šā gada tiks aplaimoti nepilna laika studenti. Rīgas dome turpinās būtiski dotēt abonementu biļešu cenas RS pasažieriem.

Jāatgādina, ka kopš pagājušā gada rudens uzņēmums Pasažieru vilciens (PV) pārtrauca sadarbību ar Rīgas domi, jo nebija mierā ar pašvaldības piešķirto ikmēneša dotāciju – 41 500 eiro. Tai vajadzēja nodrošināt iespēju Rīgas robežās pārvadāt pasažierus, kuri norēķinās ar rīdzinieka karti. PV prasīja 100 000 eiro ik mēnesi. Vienošanās netika panākta.

***

UZZIŅAI

• Viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksa Rīgas sabiedriskajā transportā 2015. gadā ir 1,175 eiro; 2014. gadā – 1,20 eiro.

• Viena brauciena biļetes galīgā cena ir noteikta 1,15 eiro.

• Rīgā tiek saglabātās visas esošās atlaides un brīvbiļetes, bet daudzām plašām grupām tiks noteiktas jaunas atlaides, saglabājot viņiem esošās biļešu cenas, piemēram, strādājošie pensionāri saņems braukšanas maksas atlaidi un maksās par vienu braucienu 0,60 eiro, kā arī tiks piešķirta jauna atlaide nepilna laika studentiem, kas par vienu braucienu maksās 0,30 eiro. Turpināsies akcija, kas ļauj Latvijas valsts augstskolu bakalaura grāda, pilna laika dienas nodaļas izcilniekiem šajā pusgadā braukt par brīvu Rīgas Mikroautobusu satiksmes minibusos.

• Pašlaik sabiedriskajā transportā par pilnu cenu biļetes pērk 44,8% no kopējā pasažieru skaita, ar Rīgas domes noteiktajām atlaidēm brauciens daļēji ir apmaksāts 10,5%, bet bez maksas sabiedrisko transportu izmanto 44,7% pasažieru.

• Jau iegādātās Rīgas sabiedriskā transporta biļetes par pašreizējo tarifu varēs izmantot līdz februāra beigām. Pēc tam atlikumu no marta līdz gada beigām varēs saņemt atpakaļ naudā Rīgas satiksmes klientu centros vai izmantot citiem Rīgas satiksmes produktiem.

• No 1. februāra, pērkot biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja, tā maksās 2 eiro.

• Līdz ar biļetes cenas paaugstināšanu Rīgas sabiedriskajā transportā pieaugs arī līgumsods par braukšanu bez biļetes – no 5 līdz 20 eiro.

***

Viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksa Rīgas sabiedriskajā transportā

2015. gadā

1,175 eiro

2014. gadā

1,20 eiro

Viena brauciena biļetes galīgā cena ir noteikta 1,15 eiro

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais