VDI pērn 95% no sūdzībām saņēmusi par darba tiesisko attiecību jautājumiem

Analizējot Valsts darba inspekcijas (VDI) operatīvo informāciju par 2009.gada darba rezultātiem, konstatēts, ka no 5558 inspekcijā saņemtajiem iesniegumiem 5278 jeb 95% bija par darba tiesisko attiecību jautājumiem.

2008.gadā VDI saņēma 4779 iesniegumus, no kuriem 4439 (93%) bija par darba tiesisko attiecību jautājumiem.

Visvairāk jeb 1016 iesniegumus par darba tiesisko attiecību jautājumiem VDI pērn saņēmusi no vairumtirdzniecībā, mazumtirdzniecībā, automobiļu un motociklu remonta nozarē strādājošajiem (2008.g.- 519 iesniegumi). Savukārt no būvniecības nozarē strādājošiem 2009.gadā saņemti 898 iesniegumi (2008.gadā - 873). Tāpat salīdzinoši daudz - 765 iesniegumi saņemti no apstrādes rūpniecības nozarē strādājošajiem (2008.g.- 578 iesniegumi).

Vairumā gadījumu darbinieki savos iesniegumos norādījuši uz darba samaksas pārkāpumiem - netiek ievēroti izmaksas termiņi, atbrīvojot no darba netiek izmaksātas visas pienākošās naudas summas (kompensācija par neizmantoto atvaļinājumu, darba alga par pēdējiem mēnešiem u.c.), kā arī pārkāpumiem, kas saistīti ar darba attiecību izbeigšanu.

"Būtiski, ka gandrīz uz pusi pieaudzis to iesniegumu skaits, kas saistīti ar darbinieku atbrīvošanu no darba. Ja 2008.gadā par šo jautājumu inspekcijā saņemti 654 iesniegumi jeb 14% no kopējā skaita, tad pērn tie bija 1142 jeb 21% no kopējā skaita," uzsver Mārīte Noriņa, VDI Darba tiesību nodaļas vadītāja.

Vienlaikus VDI norāda, ka saistībā ar darbinieku atbrīvošanu no darba, inspekcija sastopas ar tendenci, ka uzņēmēji izbeidz savu darbību dienas vai nedēļas laikā un pēc tam vairs nav atrodami. Līdz ar to tiek pieļauti vairāki pārkāpumi - uzteikumu termiņu neievērošana, nepamatots darba uzteikums, darba attiecību pārtraukšana mutiski nevis rakstveidā un citi.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais