Cēsu ugunsdzēsēji tiek pie unikāla VUGD depo

© f64

Ar īpašu atklāšanas pasākumu, telpu iesvētīšanas rituālu, izmantojot uguni, ūdeni un buramvārdus, ar tostiem un uzrunām tika atklāta unikāla būve – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Cēsu depo.

Unikāla būve tāpēc, ka šis Latvijā ir pirmais un pagaidām vienīgais ugunsdzēsēju depo, kas pēc neatkarības atgūšanas celts kā jaunbūve un projektēts atbilstoši ugunsdzēsēju darba vajadzībām par valsts budžeta līdzekļiem. Savukārt vecajās telpās glābēju vietā saimniekos daži valsts slavenākie pavāri. Ugunsdzēsējiem uz modernajām telpām jāpārceļas līdz 15. decembrim.

Pērn ar ASV finansējumu tika rekonstruēti astoņi jauni ugunsdzēsēju depo Strenčos, Valkā, Gulbenē, Līvānos, Ķeipenē, Aizkrauklē, Liepājā un Ventspilī, uzlabojot depo ēkas un ugunsdzēsēju darba apstākļus. Strenčos, Gulbenē, Aizkrauklē un Ventspilī ir arī piebūvēti papildu garāžas boksi, lai tajos būtu iespējams izvietot modernu glābšanas tehniku. Taču šajā gadījumā tiek uzsvērts, ka Cēsu depo projekts īstenots par Latvijas budžeta naudu.

Vecās depo telpas Cēsu centrā bija tikai pielāgotas ugunsdzēsēju vajadzībām. Kamēr vēl nebija redzējuši jauno, moderno darba vietu, tikmēr ugunsdzēsēji mazliet sērojuši pēc vecā depo, teikuši, ka tas esot mīļš, jo atrodas kalna galā un pa logu varot redzēt visu notiekošo, arī ugunsgrēku dūmus. Pašvaldība šīs telpas izsolīja, un nu cēsnieki varēs baudīt Mārtiņa Sirmā un viņa kolēģu ēdienus.

Savukārt jaunuzceltais depo atrodas nostāk no centra, lai mašīnas varētu operatīvāk izbraukt uz izsaukumu un negrozītos pa pilsētas ieliņām. Iekšlietu ministrija parlamentārās sekretāres Evikas Siliņas personā vakar solīja uzlabot arī citu glābēju darba apstākļus, īstenojot vairākus līdzīgus projektus. VUGD priekšnieks Oskars Āboliņš gan bija piesardzīgāks un konkrētas jauno depo adreses nenosauca, bet piebilda, ka esošo depo renovācijai nauda esot. Jāizlemj, kā līdzekļus efektīvāk izlietot, jo Latvijā ir 92 depo. Iespējams, šo projektu (autors SIA Arhitektu birojs Nams) varēs piemērot arī citās pilsētās.

Jaunā Cēsu būve atbilst ES un vides aizsardzības normatīvajos aktos izvirzītajām prasībām. Šeit ir, piemēram, viena no labākajām (bet varbūt pat vislabākā) alpīnisma sienām Latvijā un speciāls modelis uguns dzēšanas iemaņu apguvei, kas tika raksturots kā Eiropas līmeņa aprīkojums, pašiem sava trenažieru zāle, dušas un atpūtas telpas, lekciju un nodarbību zāles. Izbūvētas garāžas deviņu automašīnu novietošanai, iekārtotas divas auto remonta darbnīcas un transporta mazgāšanas telpa. Ir arī speciāla šļūteņu mazgāšanas iekārta ar žāvēšanai nepieciešamo 30 metru augstu torni. Cēsu novada domes priekšsēdētājs Jānis Rozenbergs atgādināja, ka līdz šim daudz jauno ugunsdzēsēju mašīnu aizbrauca Cēsīm garām – uz citām pilsētām, jo pašreizējā depo durvis bija tik šauras, ka tehnika nevarēja iebraukt. Tās mašīnas, kas nevar iekļūt pa durvīm, tagad uz laiku novietotas Nacionālo bruņoto spēku instruktoru skolas teritorijā. Atklāšanas pasākumā plašajās garāžās bija tikai viena automašīna, bet O. Āboliņš mierināja, ka garāžas būs piepildītas, jo šis depo paredzēts Cēsu un visas Vidzemes reģiona ugunsdrošības nodrošināšanai. Nebūšot arī tā, ka jaunajā depo nīkšot vecas mašīnas.

Projekta īstenotājs ir VAS Valsts nekustamie īpašumi. Visi būvdarbi ir pabeigti saskaņā ar līgumu un grafiku. Atsevišķus apzaļumošanas darbus plānots noslēgt līdz 2015. gada 31. maijam.

Latvijā

No šī gada oktobra Latvijā stāsies spēkā jauns regulējums, kas aizliegs izmantot vissezonas "M+S" riepas ziemas periodā, tā vietā nosakot nepieciešamību izmantot riepas, kas marķētas ar "kalns un sniegpārsliņa" simbolu. "Drošas braukšanas skolas" vadītājs Jānis Vanks skaidro, ka "kas der visam, neder nekam", uzsverot, ka vissezonas riepas nav pietiekami efektīvas Latvijai raksturīgajos sniega un ledus apstākļos, un ņemot vērā, ka riepu kvalitāte ir būtiska drošībai, jaunais regulējums ir atbilstošs un loģisks.

Svarīgākais