Gaismas pilij miljonu latu vērta autostāvvieta

© nra.lv

Līdzās topošajai Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) ēkai paredzēts būvēt virkni citu – it kā ar tās darbības nodrošināšanu saistītu – celtņu. Kultūras ministrija (KM) līdz šim nav skaidrojusi, kāpēc Gaismas pilij nepieciešama daudzstāvu autonovietne, biroju telpas un atsevišķas bibliotēkas tehniskās telpas.

Tāpat KM nesniedz informāciju, cik lielas kopumā būs Gaismas pils izmaksas.

Slēpj patiesās izmaksas

"Nekur pasaulē nav redzēts, ka, būvējot ekspluatācijai nododamu ēku [LNB – aut.], nav zināms, kur un ar ko to kurinās? Tāpat nav saprotams, kāpēc blakus topošajai Gaismas pilij Saulcerītei [bijušajai kultūras ministrei Helēnai Demakovai] nepieciešama daudzstāvu autostāvvieta. Tur taču ir pamatīgs sabiedriskā transporta mezgls, un nokļūšana uz šo ēku nebūt nav sarežģīta," pārliecināts ir sertificēts būvinženieris Sergejs Meierovics.

Būvinženieris Neatkarīgajai norāda, ka KM dara visu iespējamo, lai noslēptu patiesās Gaismas pils izmaksas. "Pat neredzot šā projekta tāmi, ir skaidrs, ka tā izmaksas vilks uz 190 miljoniem latu. Tāds barbarisms, kāds līdz šim ir bijis no KM, nav redzēts. Tā dara visu iespējamo, lai neatklātu īstās izmaksas. ASV dārgākās bibliotēkas, kuras inženiertehniski ir daudz sarežģītākas, izmaksā piecus līdz sešus tūkstošus dolāru [divarpus līdz trīs tūkstošus latu] kvadrātmetrā, Latvijā tie būs no četrarpus līdz pieciem tūkstošiem latu par kvadrātmetru," uzskata S. Meierovics.

Līdz šim KM publiski ir apgalvojusi, ka LNB izmaksas nepārsniegs 114 miljonus latu, taču Latvijas Architektūra 2009. gada decembra burtnīcā sniegtais detalizētais apraksts, kādas papildu ēkas būs nepieciešamas, lai Gaismas pils vispār spētu funkcionēt, liecina par vairāku miljonu latu papildu investīciju vajadzību. Pēc KM aplēsēm, šo ēku būvniecība varētu izmaksāt līdz 45,6 miljoniem latu.

Infrastruktūras objekti?

Par infrastruktūras objektiem nosauktas daudzfunkcionālās tehniskās ēkas – biroju telpas un bibliotēkas tehnisko telpu grupa, transformatoru apakšstacija un daudzstāvu autostāvvieta, kas būšot tieši saistīta ar LNB. Kopumā šo objektu būvniecībai paredzēta trīsarpus hektāru liela apbūves platība, taču līdz šim KM publiski nav sniegusi nevienu skaidrojumu, ka šādas ēkas ir nepieciešamas un ar kādām izmaksām jārēķinās.

"Autostāvvietu nedrīkst saukt par infrastruktūras objektu. Tā taču nebūs nepieciešama Gaismas pils darbības nodrošināšanai. Tas ir absurds, kā spēj pasniegt tādas lietas," KM ieceri līdzās LNB ēkai būvēt autostāvvietu kritizē Latvijas Inženierkonsultantu asociācijas biedrs S. Meierovics.

Svarīga gaisotne

Neatkarīgajai izdevās sazināties ar vienu no Gaismas pils autostāvvietas autoriem arhitektu biroja Arhetips pārstāvi Mārci Mežuli. Lūgts laikrakstam atsūtīt izstrādāto LNB autostāvvietas projekta vizualizāciju, viņš atbildēja: "Nezinu, kādā gaisotnē būs šī publikācija, tāpēc [vizualizāciju] bez KM atļaujas nesūtīšu."

KM preses sekretāre Dace Vizule pastāstīja, ka līdzās LNB ir paredzēts būvēt daudzfunkcionālu tehnisko ēku, kurai būs vairākas funkcijas. "Tur būs centralizētais aukstuma centrs bibliotēkas mikroklimata nodrošināšanas vajadzībām, tehniskās telpas – dīzeļģenerators, ventilācijas kamera, LNB dublējošā servera telpas, papīra kvalitātes uzlabošanas telpu grupa, biroju telpas LNB informācijas tehnoloģiju departamentam, kā arī daudzstāvu autostāvvieta 241 automašīnai," skaidro D. Vizule.

Taču joprojām paliek neatbildēts jautājums – cik maksās šīs ēkas būvniecība un kur radīs līdzekļus to būvniecībai.

Svarīgākais