Salīdzinot ar iepriekšējā gada oktobri, preču cenas samazinājušās par 0,2%, bet pakalpojumiem pieaugušas par 2,9%. Eksperti pieļauj, pa, pat neskatoties uz gaidāmo naftas cenu samazinājumu, nākamgad vidējais cenu līmenis pieaugs, jo gandrīz ikvienai mājsaimniecībai jārēķinās ar dārgāku elektrību.
Analizējot patēriņa cenu izmaiņas, Nordea ekonomikas eksperts Gints Belēvičs secinājis, ka neveselīgi dzīvot kļūst arvien dārgāk, jo lielāko ietekmi uz patēriņa cenu kāpumu devusi tabakas izstrādājumu un alkohola sadārdzināšanās par attiecīgi 8,6% un 1,3%. Iedzīvotājiem, kuru patēriņa grozā nav šo veselībai kaitīgo produktu, vidējais cenu pieaugums pēdējā gada laikā, pēc G. Belēviča aprēķiniem, varētu būt bijis apmēram 0,4%. Dārgāk kļuvis arī uzturēt mājokli – cenas kāpušas par 1,5%, kur savu lomu noteikti spēlējis ūdensapgādes tarifu pieaugums gada vidū. Šā gada oktobrī, salīdzinot ar pagājušā gada oktobri, vidējās patēriņa cenas ir par 0,7% augstākas nekā pērn tajā pašā laikā.
Ekonomikas ministrija (EM) prognozē, ka šogad kopumā gada vidējā inflācija varētu būt zem 1 procenta, taču nākamgad vidējais patēriņa cenu līmenis būs augstāks nekā 2014. gadā. Pēc EM aplēsēm, to ietekmēs turpmāks privātā patēriņa pieaugums un dažādi piedāvājuma puses faktori, piemēram, elektroenerģijas tirgus atvēršana no 2015. gada 1. janvāra. Ja pasaules pārtikas un naftas cenu dinamika būs mērena, 2015. gada vidējā inflācija varētu pārsniegt 2 procentus, prognozē EM.
Arī Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna uzskata, ka nākamgad elektrības tarifu kāpuma dēļ inflācija būs mērāma vismaz 2% robežās, pat neraugoties uz iespējamo naftas cenu kritumu.
Lai gan arī SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis nākamā gada inflācijas līkni zīmē līdzīgi, viņš ir nedaudz optimistiskāk noskaņots. «Cenu kāpums pakalpojumiem tuvākajā laikā turpināsies. To noteiks nepieciešamība kompensēt izmaksu kāpumu, kā arī joprojām pietiekami aktīvais privātais patēriņš. Tomēr noteiktos segmentos, sekojot patēriņa kāpumam un attiecīgi izmaiņām pieprasījumā, varam sagaidīt arī aktīvākas cenu atlaižu kampaņas,» prognozē D. Gašpuitis.