Rīgas Austrumu slimnīcas ieraksts sociālās saziņas tīklā twitter izraisījis galēji pretējus viedokļus sabiedrībā – daļa asi kritizē slimnīcu par šādas daļēji privātas informācijas ievietošanu internetā, savukārt citi atbalsta, jo tas atklāj ubagošanas sociālās problēmas aizkulises. Komentāros cilvēki pat aicina no amata atkāpties slimnīcas vadību, bet Veselības ministriju – izvērtēt slimnīcas vadības atbilstību amatam.
Cilvēki komentējot vaicā, vai turpmāk sociālajos tīklos varēs uzzināt par visu pacientu makiem, un aizrāda slimnīcai, ka tā nolaidusies līdz dzeltenās preses līmenim. Ir arī pretēji viedokļi – slimnīcas ieraksts atklāj tā saucamās profesionālās ubagošanas problemātiku un nepārkāpj konkrēta pacienta tiesības uz privātumu.
Šāds ieraksts twitter tapa pēc tam, kad ar šo informāciju dalījās pati paciente, Neatkarīgajai pastāstīja slimnīcā. Tas nesatur konkrētus personu datus vai citu informāciju, pēc kā varētu pacienti identificēt. «Mūsu doma bija nevis kādu nosodīt, bet informēt sabiedrību, ļaujot katram pašam pārdomāt, kas ir kas, un izdarīt secinājumus,» Neatkarīgajai slimnīcas viedokli skaidro Inguna Potetinova. «Mēs varam, protams, ieturēt strausa politiku un izlikties, ka nekā tāda mūsu sabiedrībā nav – nerunāt par daudzām neērtām tēmām, aizbildinoties, ka tā ir «kāda cita» kompetence. Mēs varam nerunāt arī par to, ka studentu Aristoteļa svētku laikā slimnīca pārvēršas par atskurbtuvi un pārdzērušies jaunieši šeit izguļ dzērumu, nerunāt par to, ka vecāki nebrauc pakaļ saviem bērniem, kuri šeit ir nonākuši pēc narkotisko vielu lietošanas, atbildot, ka man viņš nav vajadzīgs un lai slimnīca viņu liek, kur grib, mēs varam nerunāt par tiem daudzajiem cilvēkiem, kurus tuvinieki burtiski ir pametuši slimnīcā, jo viņiem turpmāk ir vajadzīga pastāvīga kopšana mājās vai sociālās aprūpes centrā, un tas savukārt piederīgajiem liek risināt zināmas problēmas, un mēs varam skaļi nerunāt par to, ka mūsu sabiedrībā pastāv jēdziens ubagošana kā bizness.» Slimnīcas vadība arī uzsver: sabiedrība aktīvi prasa atbildību tad, kad jau ir notikusi kāda traģēdija, kad kāda problēma ir kļuvusi par stabilu sistēmu. «Slimnīca ir vieta, kur daudzas sabiedrības šķautnes ir redzamas kā spogulī, un mēs izvēlamies ieņemt aktīvu pozīciju, norādot uz diskutabliem jautājumiem, kuru risināšana ir ne tikai «kādas atbildīgās iestādes» kompetence, bet prasa arī visas sabiedrības līdzatbildību,» saka speciāliste. Šajā gadījumā diskutablais jautājums ir ubagošana kā bizness, izmantojot cilvēku līdzjūtību.
Veselības ministrija (VM) skaidro, ka slimnīcām un arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam ir vadlīnijas, kā un kāda informācija tiek nodota masu medijiem, sabiedrībai. «Šajā gadījumā no juridiskā viedokļa nekādas normas nav pārkāptas, personas dati nav sniegti,» saka VM pārstāvis Oskars Šneiders. VM aizstāv slimnīcu, norādot, ka tā šoreiz ir vēlējusies pievērst sabiedrības uzmanību problēmai: «Ja cilvēku notriec vilciens, mēs informējam, lai brīdinātu, cik bīstami ir šķērsot sliedes neatļautā vietā, ja bērns applaucējas ar karstu šķidrumu, mēs informējam, minot arī bērnu vecumu, lai kārtējo reizi atgādinātu, cik uzmanīgiem jābūt vecākiem. Šoreiz slimnīca informē par to, kā, iespējams, tiek izmantota cilvēku līdzjūtība.»
***
No twitter.com
"Slimnīcā brīvdienās ievesta ubagojošā tantiņa no stacijas laukuma, seifā nodotā summa 1200eur. Mājās devās ar taksi."