DZĪVESSTĀSTS: Liek ska­nēt ēr­ģe­lēm un sir­dīm

© Vilhelms laganovskis

Lie­tus, pu­te­nis vai ne­gu­lē­ta nakts – jau 25 ga­dus ik svēt­die­nu Anas­ta­si­ja Loč­me­le do­das vai­rāk ne­kā 30 kilo­met­rus ga­rā ce­ļā uz Svē­to mi­si Re­ko­vā un Bal­ti­na­vā. Lai pa­spē­tu lai­kā, ir pat brau­ku­si ar sto­piem. Vi­ņa ir ēr­ģel­nie­ce di­vās ka­to­ļu drau­dzēs un ik­die­nā pa­spēj strā­dāt di­vās sko­lās un va­dīt ci­tus mū­zi­kas ko­lek­tī­vus. Cil­vēks, kas dar­bā pa­va­dī­tās stun­das ne­uz­tver kā zau­dē­tu lai­ku, bet prot tās piln­vēr­tī­gi iz­dzī­vot, ra­dot prie­ku sev un ci­tiem.

 

  

Bez Anas­ta­si­jas ēr­ģe­ļu spē­les un dzid­rās, ska­nī­gās balss nav ie­do­mā­ja­mi ik svēt­die­nas un svēt­ku die­nu diev­kal­po­ju­mi Šķil­bē­nu un Bal­ti­na­vas Ro­mas ka­to­ļu drau­dzēs. Ti­kai sa­ru­nas lai­kā vi­ņa at­skārst, ka tie­ši 14. augus­tā ap­ri­tē­ja 25 ga­di, kopš pir­mo rei­zi vi­ņa pie­sē­dās pie ēr­ģe­lēm. Tur­klāt – ne­vis vien­kār­ši tre­ni­ņa no­lū­kā, bet uz­reiz tieš­rai­dē – diev­kal­po­ju­ma lai­kā.

Bi­ja 1989. gads, un Anas­ta­si­ja ko­pā ar mei­tu ie­ra­dās uz Svē­to mi­si Bal­ti­na­vas ka­to­ļu baz­nī­cā. Ta­ču ne­bi­ja at­brau­cis ēr­ģel­nieks. Baz­nī­cas «la­bais ga­riņš» Lū­ci­ja vi­ņai tei­ca: «Ej augš­ā un sāc spē­lēt!» Anas­ta­si­ja at­bil­dē­ja, ka īs­ti ne­zi­na, ko un kā da­rīt. Kā gan vi­ņa spē­lēs? Ta­ču Lū­ci­ja vi­ņu ie­dro­ši­nā­ja: «Dro­ši kāp uz bal­ko­na, gan jau ko­ra dzie­dā­tā­ji tev pa­teiks, kas un kad jā­spē­lē.» Anas­ta­si­ja arī uz­kā­pa, pir­mo rei­zi pie­sē­dās pie ēr­ģe­lēm, un tā sā­kās vi­ņas stāsts par ne­sa­vtī­gu zie­do­ša­nos ēr­ģe­ļu spē­lei, kas nu jau iz­vēr­tu­sies ce­tur­tdaļ­gad­sim­ta ga­ru­mā.

Pirk­stu at­mi­ņa

Bū­da­ma mū­zi­kas sko­lo­tā­ja, Anas­ta­si­ja, pro­tams, zi­nā­ja, kā spē­lēt taus­ti­ņins­tru­men­tus, bet ēr­ģe­les bi­ja jaun­a pie­re­dze. Stās­tot par pir­ma­jiem so­ļiem ēr­ģel­nie­ces pie­nā­ku­mu veik­ša­nā, Anas­ta­si­jai mirdz acis. Vai ne­bi­ja arī maz­liet bail? At­bil­dī­ba ir lie­la – jā­pār­zi­na re­li­ģis­kie ri­tu­āli, da­ļa dzie­dā­ju­mu ir la­tī­ņu va­lo­dā… Ta­ču Anas­ta­si­ja teic, ka vi­ņai bi­ja in­te­re­san­ti. Lai gan nā­cās ap­gūt arī jaun­as zi­nā­ša­nas, vai­rā­kums me­lo­di­ju bi­ja jau pa­zīs­ta­mas – ta­jās bi­ja klau­sī­ju­sies baz­nī­cas ap­mek­lē­ju­mu lai­kā. Tas sa­vā zi­ņā bi­ja brī­nums, ka pa­dom­ju ga­dos ne­viens ne­aiz­rā­dī­ja, ka vi­ņa – iz­glī­tī­bas jo­mas dar­bi­nie­ce – ap­mek­lē diev­kal­po­ju­mus.

Anas­ta­si­ja at­ce­ras, ka pirms dau­dziem ga­diem kā­da trim­das lat­vie­te, kas uz­au­gu­si An­gli­jā, baz­nī­cā bi­ja sa­ru­nā­ju­si Svē­to mi­si par go­du mū­žī­bā aiz­gā­ju­ša­jai mā­tei un pa­ti vē­lē­jās no­dzie­dāt iz­jus­to un emo­ci­onā­lo Šar­la Gu­no kom­po­zī­ci­ju Ave Ma­ri­a. Anas­ta­si­ja sa­ņē­ma no­tis, lai ie­mā­cī­tos pa­va­dī­ju­mu. Ēr­ģe­les vi­ņa bi­ja ap­gu­vu­si paš­mā­cī­bas ce­ļā, tā­pēc var ie­do­mā­ties, cik la­ba bi­ja sa­jū­ta, kad iz­de­vās no­spē­lēt arī to, kas ne­bi­ja ie­ras­ta­jā re­per­tu­ārā. Lai gan Anas­ta­si­ja šo­brīd ēr­ģe­les spē­lē jau 25 ga­dus, vi­ņa aiz­vien pie­ti­cī­gi sa­ka, ka vi­ņai vēl ir kur augt un ap­gūt ar­vien jaun­as ie­ma­ņas.

Ie­spē­jams, drī­zu­mā baz­nī­cas sie­nās at­kal ie­ska­nē­sies Ave Ma­ri­a. «Šo­ne­dēļ šo pa­va­dī­ju­mu spē­lē­ju kat­ru die­nu. Man pēk­šņi ra­dās do­ma, ka va­jag to at­jau­not re­per­tu­ārā. Ne­bi­ju sen spē­lē­ju­si, un, kā ie­sā­ku – tā brī­nums – no­spē­lē­ju bez kļū­dām. Pirk­stu at­mi­ņa,» spriež Anas­ta­si­ja.

            Mā­jās vi­ņa tre­nē­jas uz kla­vie­rēm, ta­ču ēr­ģe­lēm taus­ti­ņi ir sma­gā­ki – ro­ku pirk­stiem ir lie­lā­ka slo­dze. Un vēl kā­da bū­tis­ka at­šķi­rī­ba – ēr­ģe­lēm ir arī kā­ju kla­vi­atū­ra. Tā­pēc šo in­stru­men­tu spē­lēt nav vieg­li. Ska­ņas jā­sa­sais­ta ko­pā – ci­tā­di, kaut uz brī­di at­lai­žot pirk­stus no taus­ti­ņiem, vei­do­jas sa­raus­tīts ska­nē­jums. Skaid­ro­jot mū­zi­kas va­lo­dā,  iz­pil­dī­ju­mam ir jā­būt le­ga­to ma­nie­rē.

Kā kat­ram cil­vē­kam ir at­šķi­rī­gas per­so­nī­bas ie­zī­mes, tā arī pie ēr­ģe­lēm ir jā­pie­rod. Anas­ta­si­ja tās ir spē­lē­ju­si ne ti­kai Bal­ti­na­vā un Re­ko­vā, bet arī Bal­vos, Vi­ļa­kā, Ro­gov­kā. Mūs­die­nās diem­žēl da­ļai ēr­ģe­ļu ir va­ja­dzīgs re­monts, tā­pēc ori­ģi­nā­lo ēr­ģe­ļu vie­tā ir elek­tro­nis­kie in­stru­men­ti. Ik­vie­nām ēr­ģe­lēm ir ne­pie­cie­ša­ma sa­va pie­eja – jā­zi­na, cik dzi­ļi ie­grimst taus­ti­ņi, kā­das ir re­ģis­tru ska­ņas.

Vis­mī­ļā­kās Anas­ta­si­jai ir ēr­ģe­les Bal­ti­na­vas baz­nī­cā – tās, ku­ras spē­lē­ja pir­mo­reiz mū­žā. Ta­ču, ru­nā­jot par va­dī­ta­jiem ko­lek­tī­viem, mū­zi­ķes jū­tas ir kā mā­mi­ņai ar vai­rā­kiem bēr­niem – vi­si ir vie­nā­di mī­ļi. Vi­ņa sa­ka: «Ļo­ti cie­nu tos cil­vē­kus un pār­dzī­vo­ju, ja kād­reiz kā­dam kas dzī­vē ne­sa­nāk, ne­pa­vei­cas. Vi­ņi vi­si ir po­zi­tī­vi no­ska­ņo­ti un strā­dāt gri­bo­ši, jo tas ta­ču ir šo cil­vē­ku brī­vais laiks, ku­rā vi­ņi nāk dzie­dāt.»

Sep­ti­ņas die­nas ne­dē­ļā

Anas­ta­si­jas ne­dē­ļas plā­nā nav daudz vie­tas im­pro­vi­zā­ci­jai – dar­ba die­nas pa­iet mū­zi­kas sko­lo­tā­jas dar­bā Bal­vu amat­nie­cī­bas vi­dus­sko­lā un Bal­vu valsts ģim­nā­zi­jā. Pēc­pus­die­nās ir bēr­nu ko­ra mē­ģi­nā­ju­mi sko­lā vai arī, tu­vo­jo­ties kā­dām svēt­ku die­nām – mu­zi­kā­lie tre­ni­ņi drau­džu ko­riem. Sa­vu­kārt va­ka­ros – mē­ģi­nā­ju­mi vi­ņas va­dī­ta­jam Ku­bu­lu pa­gas­ta vo­kā­la­jam an­sam­blim un Bal­vu kul­tū­ras na­ma jauk­ta­jam ko­rim Ezer­krasts.

Bal­vos Anas­ta­si­ja reiz va­dī­ju­si arī sko­las jaun­ie­šu ko­ri. Ta­ču, sa­ma­zi­no­ties sko­lē­nu un līdz ar to – dzie­dāt alk­sto­šo pui­šu skai­tam, ko­ris nu jau trīs ga­dus vairs ne­pa­stāv. Ta­ču tie, kas ir vē­lē­ju­šies mu­zi­cēt, ir pie­vie­no­ju­šies vi­ņas va­dī­ta­jam ko­rim kul­tū­ras na­mā.

Klau­so­ties Anas­ta­si­jas stās­tī­ju­mā, ro­das ie­spaids, ka tas ir sa­lie­dēts ko­lek­tīvs. Kād­rei­zē­jie da­līb­nie­ki, kas jau stu­dē lie­la­jās pil­sē­tās, re­gu­lā­ri brauc uz Bal­viem – ap­gūst  prog­ram­mu un pa­līdz ko­rim ska­tēs. Tā­pat ko­lek­tī­va vie­no­tī­bu un spē­ku ir pār­bau­dī­ju­ši sā­pī­gi dzī­ves no­ti­ku­mi – da­žu pē­dē­jo ga­du lai­kā pār­ag­ri mū­žī­bā aiz­gā­ju­šas di­vas da­līb­nie­ces. Nu ko­ris ko­pā ar Anas­ta­si­ju do­das uz ka­piem no­likt vi­ņām pie­mi­ņas sve­cī­tes.

Sest­die­nas Anas­ta­si­jai bie­ži vien ir aiz­ņem­tas da­žā­dos ko­lek­tī­vu kon­cer­tos. Tā­pat vi­ņa mu­zi­cē ka­pu­svēt­kos un pa­ras­ti ne­at­sa­ka pa­lī­dzī­bu, ja ļau­dis lūdz ar mū­zi­ku ba­gā­ti­nāt kā­dus cil­vē­ka mū­ža go­dus – kris­tī­bas, kā­zas un bē­res.

Ta­ču arī svēt­die­nas ne­pie­der ti­kai vi­ņai pa­šai – jau as­to­ņos no rī­ta Anas­ta­si­ja do­das uz 30 kilo­met­rus at­tā­lo Re­ko­vu, kur pēc stun­das sā­kas Svē­tā mi­se Šķil­bē­nu drau­dzei. Uz­reiz pēc tās ko­pā ar prā­ves­tu vi­ņas ceļš ved uz diev­kal­po­ju­mu bla­kus no­va­dā – Bal­ti­na­vā. Dzī­vok­lī Bal­vos Anas­ta­si­ja at­grie­žas vien pēc­pus­die­nā. «Ko man tad pa­tīk da­rīt? Mā­jās ap­sē­žos uz dī­vā­na, ie­slē­dzu tele­vi­zo­ru un ne­da­ru ne­ko kā­das trīs četr­as stun­das. Tas no­zī­mē arī to, ka tai lai­kā va­ru ska­tī­ties TV pār­rai­di un ne­kā ne­dzir­dēt – vēl es­mu do­mās, sa­jū­tās un emo­ci­jas par vi­su, kas die­nā pie­dzī­vots. Un tad va­ka­rā sā­ku do­māt par jaun­o ne­dē­ļu,» sa­ka Anas­ta­si­ja.

Ar sto­piem uz baz­nī­cu

            Ēr­ģel­nie­cei nav pa­šai sa­va au­to, tā­pēc vēl jo vai­rāk ap­brī­nas pel­na vi­ņas pre­cī­zā ie­ra­ša­nās uz diev­kal­po­ju­miem ne ti­kai svēt­die­nās un svēt­ku die­nās, bet daž­kārt arī dar­ba die­nās. Tas iz­do­das, pa­tei­co­ties sa­bied­ris­ka­jam trans­por­tam un ap­kār­tē­jo cil­vē­ku at­sau­cī­bai – Anas­ta­si­ja vē­las teikt lie­lu pal­dies drau­džu pār­stāv­jiem un arī sa­vām mei­tām.

Pirms ga­diem, kad ķi­be­le «sa­lū­za ma­šī­na» cil­vē­kus pie­mek­lē­ja bie­žāk ne­kā mūs­die­nās, bi­ju­ši arī ga­dī­ju­mi, kad Anas­ta­si­ja uz ce­ļa bal­so­ju­si ma­šī­nas, lai pa­spē­tu lai­kā uz diev­kal­po­ju­mu. Sa­vu­kārt Liel­die­nās un Zie­mas­svēt­kos, kad starp­laiks starp va­ka­ra un rī­ta diev­kal­po­ju­miem nav liels, vi­ņai jā­pār­nak­šņo Bal­ti­na­vā.

Ie­dves­mas brī­dis ce­ļā

Vi­ņa at­zīst, ka rei­zēm no slo­dzes ir no­gu­rums, ta­ču vi­ņa tam ne­ļau­jas. Ie­spē­jams, tas iz­do­das tā­pēc, ka vi­ņa cen­šas vi­sus pie­nā­ku­mus uz­tvert ne­vis kā ap­grū­ti­nā­ju­mu, bet sa­ka: «Man ir prieks par to, ko da­ru!» Svēt­die­nu rī­tos, kad ci­ti vēl bau­da sal­du mie­gu, do­ties ār­ā no mā­jas vis­la­bāk mo­ti­vē do­ma, ka vi­ņa ne­drīkst pie­vilt cil­vē­kus, ne­drīkst ne­ie­ras­ties. Baz­nī­ca būs tuk­ša bez ēr­ģe­ļu ska­ņām… Tā­pēc Anas­ta­si­ja ce­ļas un brauc arī ar augs­tu tem­pe­ra­tū­ru, kle­pu, pat bez balss, ta­ču brī­nu­mai­nā kār­tā – kad ir ie­ra­du­sies un sāk spē­lēt, viss iz­do­das.

«Es­mu gan­da­rī­ta, ja es­mu at­brau­ku­si arī tad, ja ir ļo­ti gri­bē­jies pa­likt mā­jās. Pie­mē­ram, ir bi­ju­ši ga­dī­ju­mi, kad ar ko­ri svēt­dien se­šos no rī­ta at­brau­cam no starp­re­ģi­onu vai Lat­ga­les dzies­mu svēt­kiem. Vi­si do­das mā­jās iz­gu­lē­ties, bet es zi­nu, ka man pēc pār­is stun­dām jā­būt baz­nī­cā. Un es brau­cu! Un es­mu prie­cī­ga, jo tur la­bi jū­tos. Tas, ka jā­ce­ļas ag­ri no rī­ta, ma­ni īpa­ši ne­ie­spai­do. Zie­mā daž­kārt ir grū­tāk, jo no rī­ta vēl ir tumšs, ta­ču arī šis laiks sniedz sa­vas ie­dves­mas sa­jū­tas – ir tik skais­ti pa au­to­bu­sa lo­gu lū­ko­ties uz sau­llēk­tu, snie­gu, sar­mu ko­kos,» sa­ka Anas­ta­si­ja un kā ap­stip­ri­nā­ju­mu rā­da da­to­rā sa­gla­bā­tās fo­to­grā­fi­jas ar skais­tiem snie­go­tiem zie­mas ska­tiem, pat ar stir­nu ba­ri­ņu pļa­vā, kas ie­mū­ži­nāts caur au­to­bu­sa lo­gu.

«Es at­jau­no­jos svēt­die­nās, kad aiz­brau­cu uz baz­nī­cu,» sa­ka Anas­ta­si­ja. Tā ir arī ie­spē­ja vi­ņai ap­mek­lēt dzim­to no­va­du. Lai gan vi­ņas ve­cā­ku mā­jās ta­gad dzī­vo ci­ti cil­vē­ki, šie brau­cie­ni uz Bal­ti­na­vu Anas­ta­si­jai ir ļo­ti sva­rī­gi. «Man lie­kas, ka tur ir vis­skais­tā­kā baz­nī­ca, vis­mī­ļā­kie cil­vē­ki, vis­skais­tā­kā da­ba. Vien­mēr brau­cu ar do­mu par sa­viem lau­kiem, ve­cā­ku mā­jām, par ta­jās pa­va­dī­ta­jām brīv­die­nām un to, cik tas viss bi­ja skais­ti,» sir­snī­gi stās­ta mū­zi­ķe.

Pa zied­la­pi­ņu ta­ku

Anas­ta­si­ja ir cen­trā­lā ass, ap ku­ru drau­dzes ko­ros Bal­ti­na­vā un Re­ko­vā sa­pul­cē­ju­šies da­žā­du pro­fe­si­ju cil­vē­ki – sko­lo­tā­ji, arī mū­zi­kas pe­da­go­ģes, zem­nie­ki, paš­val­dī­bas ie­stā­žu un uz­ņē­mu­mu dar­bi­nie­ki, sko­lē­ni un stu­den­ti. Par ko­ris­tu īpa­šo at­tiek­smi pret vi­ņu va­dī­tā­ju var spriest pēc fo­to­grā­fi­jām, ku­rās tver­ti brī­ži no Anas­ta­si­jas 55. dzim­ša­nas die­nas. Baz­nī­cas ko­ra ko­lek­tīvs vi­ņu sa­gai­dī­ja ne ti­kai ar krāš­ņiem pu­ķu puš­ķiem ro­kās, bet arī ar zied­la­pi­ņām iz­kai­sī­tu ce­ļu līdz ēr­ģe­lēm.

«Var­būt cil­vē­kus dzie­dāt drau­dzes ko­rī mo­ti­vē tas, ka vi­ņiem ir in­te­re­se būt ko­pā lūg­ša­nās, ko­pā mu­zi­cēt. Ja ko­ra ska­nē­jums paš­iem šķiet tī­kams, tas sniedz gan­da­rī­ju­mu un ra­da vēl­mi ap­mek­lēt mē­ģi­nā­ju­mus, diev­kal­po­ju­mus,» spriež Anas­ta­si­ja.

Sva­rī­ga lūg­ša­nu kva­li­tā­te

Par kva­li­tā­tes pra­sī­bām Anas­ta­si­ja ir ne­pie­lai­dī­ga: «Mā­cī­tājs pa­ras­ti uz­sver: «Tu ne­uz­trau­cies, ne jau mēs te kon­cer­tu snie­dzam, mēs vien­kār­ši lū­dza­mies.» Bet lūg­ša­nas var būt da­žā­das. Gal­ve­nais, ka tās ir, bet vēl la­bāk – ja ar bal­si kva­li­ta­tī­vi iz­dzie­dā­tas. Ko­ra snie­gums ļo­ti ie­spai­do cil­vē­kus, kas ie­ra­du­šies uz diev­kal­po­ju­mu. It īpa­ši tos, kas nāk uz baz­nī­cu ti­kai di­vas rei­zes ga­dā – Zie­mas­svēt­kos un Liel­die­nās. Da­ļa nāk bau­dīt dzie­dā­ju­mus, diem­žēl līdz ga­lam ne­ie­dzi­ļi­no­ties lūg­ša­nu sa­tu­rā.» Tā­pēc ir jā­ie­gul­da darbs un jā­strā­dā, lai vis­maz mu­zi­kā­lais ska­nē­jums šos cil­vē­kus vi­li­nā­tu uz baz­nī­cu nā­kam­reiz, stās­ta Anas­ta­si­ja.

Sie­na un la­bī­bas pļau­jas lai­kā ko­ra ļau­dīm nav vieg­li iz­brī­vēt lai­ku. Tā­pēc rei­zēm ga­dās arī ku­ri­ozi. Svēt­die­nās dzie­dā­tā­ji pa­ras­ti sa­ro­das, bet, ja Anas­ta­si­ja ir at­brau­ku­si uz Svē­to mi­si dar­bdie­nā, daž­kārt ga­dās, ka ko­ris­tu bal­ko­ni­ņā vi­ņa ir vie­nī­gā. Aiz­rau­tī­gi spē­lē no no­tīm, un pēk­šņi – no­krīt grā­ma­ta. Uz taus­ti­ņiem. Nav va­ja­dzī­ga īpa­ša iz­tē­le, lai ie­do­mā­tos, kāds ne­lab­ska­nīgs ska­ņu sa­ko­po­jums pēk­šņi pār­šalc baz­nī­cas vel­ves. Ta­ču, ne­rau­go­ties uz to, ka va­ja­dzī­gā skaņ­dar­ba la­pas ir aiz­šķī­ru­šās, Anas­ta­si­ja ir jau ie­ma­nī­ju­sies zi­bens āt­ru­mā grā­ma­tu pa­celt, at­rast va­ja­dzī­go lap­pu­si un tur­pi­nāt ie­sāk­to.

Ce­tur­tdaļ­gad­sim­ta lai­kā drau­dzēs ir mai­nī­ju­šies prā­ves­ti. Lai gan ar vi­siem ir iz­de­vies sa­strā­dā­ties, Anas­ta­si­ja ir ie­vē­ro­ju­si at­šķi­rī­bas starp da­žā­dām mā­cī­tā­ju pa­au­dzēm: «Ve­cā­kās pa­au­dzes mā­cī­tā­ji ir ie­tu­rē­tā­ki, kon­ser­va­tī­vā­ki un lie­tiš­ķā­ki. Bet jaun­ā pa­au­dze at­šķi­ras. Ie­spē­jams, tā­pēc, ka no­tiek da­žā­di kris­tī­gie pa­sā­ku­mi, jaun­ie­šu die­nas, ku­rās vi­ņi pie­da­lās un vai­rāk tu­vi­nās cil­vē­kiem, lai no vi­ņiem ne­no­ro­be­žo­tos. Jaun­ie prā­ves­ti vai­rāk nāk sa­ru­nā­ties, kon­tak­tē­jas ar drau­dzes ļau­dīm, lai vi­ņi ne­bai­dī­tos ri­si­nāt arī kā­das sa­sā­pē­ju­šas lie­tas. Ve­cā­kās pa­au­dzes mā­cī­tā­ji tik at­vēr­ti ne­bi­ja, bet tie arī bi­ja ci­ti lai­ki.»

Ne­ie­grimt va­kar­die­nā

            Sap­ņi vai­rāk sais­to­ties ar emo­ci­onā­lo jo­mu, ne dār­giem ce­ļo­ju­miem vai ma­te­ri­āla­jām vēr­tī­bām: «Man mūž­dien ir bi­ju­si do­ma – jā­strā­dā la­bi, lai ie­prie­ci­nā­tu kon­cer­tos klau­sī­tā­jus un ska­tēs sa­snieg­tu la­bus re­zul­tā­tus. Lai paš­iem dzie­dā­tā­jiem bū­tu gan­da­rī­jums. Pro­tams, sap­nis ir arī tāds, lai man pa­šai bū­tu spēks un ve­se­lī­ba, lai maz­dē­liem bū­tu jau­ka nā­kot­ne – lai ne­bū­tu šo draus­mī­go dzī­ves pār­mai­ņu, kas no­tiek ap­kārt – ar ka­riem un starp­val­stu at­tie­cī­bu sa­spī­lē­ju­miem.»

            Re­ta­jos brī­va­jos brī­žos vi­ņai pa­tīk būt ko­pā ar mei­tu Lie­nes un Lin­das ģi­me­nēm, at­ras­ties me­žā un pie ūdens, jo šī vi­de «ir īpašs spēks, kad dod prie­ku, vē­lē­ša­nos strā­dāt, dzī­vot un būt». Vēl Anas­ta­si­ja lab­prāt past­ai­gā­jas lie­lā vē­jā. Par se­vi vi­ņa sa­ka: «Es­mu tā­da rak­stu­ra cil­vēks – ne­ie­grim­stu va­kar­die­nā. Kad die­na pa­gā­ju­si, gri­bas ska­tī­ties uz priekš­u. Bet, ja kaut kas nav pa­vei­cies, pro­tams, es ta­jā ka­vē­jos – do­mā­ju, kā da­rīt la­bāk, kā ri­si­nāt. Rei­zēm pa­ti se­vi šaus­tu un do­mā­ju, kā­pēc man va­ja­dzē­ja tik ļo­ti aiz­rau­ties ar dar­bu, var­būt es par maz es­mu vel­tī­ju­si lai­ku sa­viem bēr­niem, bet es zi­nu, ka ma­nas mei­tas tā ne­do­mā. Vi­ņas ma­ni ļo­ti  mīl, un es vi­ņas mī­lu. Man ir sva­rī­gi, ka ģi­me­ne dzī­vo Lat­vi­jā, ne­vis ār­ze­mēs. Va­ru sa­zva­nī­ties vai­rā­kas rei­zes die­nā un sa­tik­ties te­pat pil­sē­tā.»

           

Meit, tu ne­pār­dzī­vo!

 «Mam­ma man mā­cī­ja – vien­mēr ej pa dzī­vi ar smai­du, smai­di cil­vē­kiem, smai­di pa­ti sev, un tas tev pa­lī­dzēs dzī­vot. Ne­va­jag iet ar nai­du, jo tas iz­nī­ci­na, ne­vis vai­ro mī­les­tī­bu. Kad rei­zēm bi­ju sa­trau­ku­sies, tēvs man tei­ca: «Meit, tu ne par ko ne­pār­dzī­vo. Viss pa­ies. Tu ti­kai da­ri, prie­cā­jies un būs la­bi.» To arī sa­vām mei­tām stās­tu. Lai gan rei­zēm arī man pa­šai sa­nāk sa­vas bē­das iz­rā­dīt uz ār­u, ar se­vi iek­šē­ji strā­dā­ju, mie­ri­not, ka kā­da ķi­be­le vai drū­mā­kas do­mas nav uz vi­su lai­ku. Tas, kas no­tiek, ir kaut kā bei­gas un kaut kā jaun­a sā­kums. Jā, šo­dien ir ļo­ti slik­ti, bet rīt būs ci­tā­dāk, vieg­lāk, jo pār­dzī­vo­tais būs jau pa­gāt­ne,» sa­ru­nas no­slē­gu­mā Anas­ta­si­ja at­klāj kā­du dzī­ves at­zi­ņu.

Anas­ta­si­ja Loč­me­le

No­dar­bo­ša­nās: mū­zi­kas sko­lo­tā­ja, ko­ru di­ri­ģen­te, vo­kā­lo an­sam­bļu va­dī­tā­ja, baz­nī­cas ko­ru va­dī­tā­ja un ēr­ģel­nie­ce

Va­ļas­prieks: bū­ša­na me­žā un pie ūdens, sē­ņo­ša­na, past­ai­gas stip­rā vē­jā, tik­ša­nās un ko­pī­gi iz­brau­cie­ni ar mei­tu ģi­me­nēm

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais