«Mākslinieki darbojas ar vienu mērķi – interpretēt mūziku tā, kā viņi to redz un jūt, tāpēc svarīgi ir kvalitātes kritēriji. Tas ir mērķis, kāpēc mēs strādājam, lai katrs koncerts un arī mēģinājums būtu muzikāls notikums,» atzīst Nacionālās operas galvenais diriģents Mārtiņš Ozoliņš.
Nacionālajā operā viņš aizvada četrpadsmito sezonu, bet galvenā diriģenta amatā ir no pērnā gada decembra. Ikdiena tiek mērķtiecīgi organizēta, jo paralēli jāveic Mūzikas akadēmijas orķestra diriģēšanas katedras vadītāja pienākumi. Līdztekus operas izrādēm mūzikas mīļotāji viņu redz, gan diriģējot dziesmu svētkos, gan profesionālā orķestra Rīga koncertos. Regulāri plāno simfoniskos koncertus ārzemēs, diriģents saņem uzaicinājumus piedalīties arī dažādu starptautisku žūriju darbā.
Netiešā saikne ar operu
Ceļš uz mūziku Mārtiņam sākās, tāpat kā citiem bērniem, kurus vecāki pie rokas aizved uz mūzikas skolu. Dziedājis zēnu korī, tāpēc brīvdienās bija jāpiedalās mēģinājumos un jāuzstājas koncertos. «Tad arī notika mana pirmā tikšanās ar operas skatuvi un netieši izveidojās saikne ar to. Piedalījos izrādēs Mazais skursteņslauķis, Turandota, Boriss Godunovs.» Absolvējis E. Dārziņa mūzikas skolu un Rīgas Doma kora skolu. «Nebiju no tiem čaklākajiem bērniem, kuri sēž pie klavierēm. Interesantākas, protams, šķita citas lietas – futbols, hokejs, mopēds, arī dārza darbi. Apzinātā vecumā profesionālās lietas man ir gājušas roku rokā – sāku strādāt dažādos koros un ansambļos. Pamazām interese palielinājās un aizveda orķestru virzienā. To, ko daru pašlaik, – tas ir likumsakarīgs posms, to vienmēr esmu vēlējies darīt, un tas man sagādā prieku.»
Adrenalīns pirms uzstāšanās
Paaudzēm mainoties, ir pārveidojusies arī mūzikas uztvere, uzskata diriģents. «Mēs dzīvojam laikā, kad ir iespējams aizbraukt uz labiem koncertiem ārzemēs jebkurā brīdī, būt klāt lielos muzikālos notikumos. Auditorija, kuru tas interesē, ir milzīga, tāpēc prasības pret pašmāju mūziķiem un māksliniekiem ir augušas, un tajā pašā laikā dod lielu iespēju mūzikas izpildītājiem un interpretiem būt lietas kursā par notikumiem plašajā pasaulē gan klātienē, gan neklātienē. Tas mūs virza, attīsta, rada jaunas domas un idejas, un līdz ar to aug arī klausītājs.» Mārtiņš uzskata, ka klausītāju gaumes mūsdienās ir atšķirīgas, tāpat arī auditorijas, kas nāk uz operas koncertiem, simfoniskās mūzikas koncertiem vai izklaidējošiem koncertiem. «Vienmēr jāmēģina atrast saikni, valodu un pareizo pieeju, lai ar programmu un repertuāru klausītāju varētu uzrunāt. Tā ir mūsu tiešā auditorija,» saka diriģents un neslēpj, ka adrenalīnu viņš jūt pirms katra koncerta un izrādes neatkarīgi no auditorijas lieluma.
Palicis uzticīgs Latvijai
Diriģents ir atklāts – esot apsvēris iespēju strādāt ārpus Latvijas. «Man ir bijuši vairāki piedāvājumi to darīt, bet ir dažādi apstākļi un prioritātes. Priecājos, ka līdz šim brīdim esmu palicis uzticīgs Latvijai. Uz ārzemēm dodos, lai piedalītos projektos un koncertos. Laiks, ko pavadu ārpus Latvijas, nekad nav bijis ilgāks par mēnesi – pusotru. Pamatdarbs man ir šeit, un tam ir dažādi objektīvi iemesli – mana ģimene, mīlestība pret Latviju un savu vietu šajā zemē.» Būtiskākais, atrodoties Latvijā, – viņš izjūt lielāku sirdsmieru un vēlmi dot un radīt, nekā esot tālu projām no mājām. «Šeit ir mana ģimene, trīs dēli, kurus audzinu. Mīlestība pret dzimteni, darbu un dabu – šīs vispārpieņemtās vērtības man ir ļoti svarīgas.» Diriģents piekrīt, ka dažkārt pieņemt lēmumus, izsverot visus «par» un «pret», esot grūti. «Ja savā laikā būtu pieņēmis lēmumu doties projām, tad dzīve, protams, iegrozītos citādi. Taču nevienā brīdī neesmu nožēlojis savu lēmumu palikt Latvijā.» Strādājot arī operā, lēmumus pieņemt nenākas viegli, jo atbildība ir par lielu kolektīvu – mūziķiem un māksliniekiem, aiz katra lēmuma stāv cilvēks, kāds liktenis un dzīve.
Trīs dēlu tēvs
Dzīvesbiedre Ilze arī strādā operā par solistu koncertmeistari, tāpēc tam ir daudz plusu – vieglāk saprasties no pusvārda un uzklausīt otru. «Mīnuss – ilgstoši atrodamies vienā darbavietā, strādājam kopīgi daudzos projektos sagatavošanās procesā un koncertos. Kopā esam arī mājās. Tas nav vienkārši, taču esmu priecīgs, ka mums izdodas.» Vecākais dēls Kārlis ir divpadsmitās klases audzēknis. Krišjānim ir 14 gadu, šogad absolvēs J. Mediņa mūzikas skolas klavierklasi. Otrklasniekam Linardam ir astoņi gadi, viņš spēlē čellu E. Dārziņa mūzikas skolā. «Mani bērni ir izbaudījuši daudzus piedāvājumus – mūziku, kino, zīmēšanu, sportiskās aktivitātes un citas intereses. Domāju, ka viņiem izvēle ir ļoti plaša. Taču tieši mūzika ir veids, kas blakus matemātiskajai domāšanai rada kreatīvo domāšanu, kas mūsdienās ir augstu novērtēta.»
Trīs dēlu tēvs teic, ka nepiederot pie stingrajiem vecākiem. «Mēģinu savas atvases audzināt, lai viņi saprastu, ka paši ir atbildīgi par tiem lēmumiem, kurus pieņem vai arī pieņemam tos kopīgi. Ik palaikam cenšos atsaukt atmiņā, kāds es pats biju viņu vecumā. Kad atceros savus pusaudža gadus, tad daudz labāk saprotu dēlus. Šodien ir cita dzīves uztvere, tehnoloģijas, bet padsmitnieku būtība jau nav mainījusies – ir mirklis, kad ieslēdzas protestanta režīms, citreiz gribas būt pieaugušākam par saviem vienaudžiem.» Mārtiņš atminas, ka viņam skolas vecumā ieaudzināta īpašība – būt atbildīgam pret mācībām un to, ko viņš dara, un to viņš cenšas dot saviem bērniem.
Skrējiens neapstājas
Mārtiņam pirmām kārtām ir svarīgi veidot nozīmīgus muzikālus notikumus un labi paveikt savu darbu, taču kopīgi mirkļi ar ģimeni, kas neiznāk tik bieži, kā gribētos, sniedz lielu enerģiju. Patīk atrasties pie dabas, kam ar katru gadu iespējams atvēlēt aizvien mazāk laika. «Agrāk vismaz reizi nedēļā centos izrauties – aizbraukt uz ezeru vai upi un smelties enerģiju. Šodien tas man biežāk aprobežojas ar nelielām nodarbēm dārzā, kas palīdz saglabāt emocionālu līdzsvaru.» Domājot par straujo laika ritējumu, Mārtiņš teic, ka viņš vēl esot tajā vecumā, kad vajadzētu skriet un dedzināt sevi. «Tanī brīdī, kad man pietrūks enerģijas, tad būtu jāizvērtē galvenās prioritātes. Daudz nosaka līdzcilvēki, kolēģi, tas, vai ar viņiem iespējams atrast kopīgu valodu. Ja tas izdodas, tad var daudz paveikt.»
Diriģentam kā jebkuram cilvēkam piemītot īpašības, kas tracina un kaitina sevī. «Ja gadās pieņemt nepareizu lēmumu, kas ietekmē nākamos darbus, tad ar sevi neesmu apmierināts. Ar apņemšanos mēs visi sākam Jaungadu un jauno sezonu. Ir laiks, kad to ievērojam, pēc tam atgriežamies pie vecajiem ieradumiem un cīnāmies ar sevi. Tas, kas notiek pašā, nozīmē neizbēgami augt un iegūt dzīves gudrību. Ceru, ka es kaut pa maziem solīšiem eju pareizā virzienā.» Aizdomājoties par globālākām lietām, viņš uzskata, ka mūsdienu sabiedrībā trūkst savstarpējas mīlestības vienam pret otru, prasmes risināt ikdienišķas problēmas un vēlmes biežāk uzsmaidīt cits citam.
Humors ikdienas gaitās
«Ja kāds pajoko, to uztveru ļoti pozitīvi. Laba humora izjūta mūsu ikdienu padara vieglāku. Ja darbs nesokas, tad citreiz mēģinājumā pietiek ar kādu izteiktu nenopietnu frāzi, un process sāk veikties,» Mārtiņš protot pasmaidīt par sevi, tas viņam patīkot. Pret sevi mūziķis esot prasīgs. Ja tāds nebūšot, tad nebūšot tiesību tādam būt pret citiem. «Tas mani visvairāk nomoka un urda, un vienmēr nonāku pie sevis disciplinēšanas un laika trūkuma, kura dēļ ziedotas brīvdienas.» Viņam būtiskas esot procedūras zem tekoša ūdens vai peldēšanās baseinā, kur var atstāt negatīvo enerģiju. Mārtiņu interesē ceļošana ne tikai saistībā ar profesionālo darbību, bet arī kopā ar ģimeni. Ziemā kopā ar tuviniekiem cenšas izbrīvēt laiku, lai dotos slēpot. «Operā strādājot, kā zināms, brīvdienas nav sestdien un svētdien, un atelpas mirkļu mums ir mazāk nekā citu profesiju pārstāvjiem,» saka Mārtiņš. Tāpēc viņam esot svarīgs laiks, ko pavadīt vienatnē ar sevi, lai var atslēgties no ikdienas darbiem un rūpēm. Atslēgšanos dod ikdienišķs rituāls – rīta skrējiens.