Mārtiņu Ozoliņu Latvijā notur mī­les­tī­ba pret ģimeni, dzim­te­ni un da­bu

© f64

«Māk­sli­nie­ki dar­bo­jas ar vie­nu mēr­ķi – in­ter­pre­tēt mū­zi­ku tā, kā vi­ņi to redz un jūt, tā­pēc sva­rī­gi ir kva­li­tā­tes kri­tē­ri­ji. Tas ir mēr­ķis, kā­pēc mēs strā­dā­jam, lai katrs kon­certs un arī mē­ģi­nā­jums bū­tu mu­zi­kāls no­ti­kums,» at­zīst Na­ci­onā­lās ope­ras gal­ve­nais di­ri­ģents Mār­tiņš Ozo­liņš.

Na­ci­onā­la­jā ope­rā viņš aiz­va­da četr­pa­dsmi­to se­zo­nu, bet gal­ve­nā di­ri­ģen­ta ama­tā ir no pēr­nā ga­da de­cem­bra. Ik­die­na tiek mērķ­tie­cī­gi or­ga­ni­zē­ta, jo pa­ra­lē­li jā­veic Mū­zi­kas aka­dē­mi­jas or­ķes­tra di­ri­ģē­ša­nas ka­ted­ras va­dī­tā­ja pie­nā­ku­mi. Līdz­te­kus ope­ras iz­rā­dēm mū­zi­kas mī­ļo­tā­ji vi­ņu redz, gan di­ri­ģē­jot dzies­mu svēt­kos, gan pro­fe­si­onā­lā or­ķes­tra Rī­ga kon­cer­tos. Re­gu­lā­ri plā­no sim­fo­nis­kos kon­cer­tus ār­ze­mēs, di­ri­ģents sa­ņem uz­ai­ci­nā­ju­mus pie­da­lī­ties arī da­žā­du starp­tau­tis­ku žū­ri­ju dar­bā. 

Ne­tie­šā saik­ne ar ope­ru 

Ceļš uz mū­zi­ku Mār­ti­ņam sā­kās, tā­pat kā ci­tiem bēr­niem, ku­rus ve­cā­ki pie ro­kas aiz­ved uz mū­zi­kas sko­lu. Dzie­dā­jis zē­nu ko­rī, tā­pēc brīv­die­nās bi­ja jā­pie­da­lās mē­ģi­nā­ju­mos un jā­uz­stā­jas kon­cer­tos. «Tad arī no­ti­ka ma­na pirm­ā tik­ša­nās ar ope­ras ska­tu­vi un ne­tie­ši iz­vei­do­jās saik­ne ar to. Pie­da­lī­jos iz­rā­dēs Ma­zais skur­steņ­slau­ķis, Tu­ran­do­ta, Bo­riss Go­du­novs.» Ab­sol­vē­jis E. Dār­zi­ņa mū­zi­kas sko­lu un Rī­gas Do­ma ko­ra sko­lu. «Ne­bi­ju no tiem čak­lā­ka­jiem bēr­niem, ku­ri sēž pie kla­vie­rēm. In­te­re­san­tā­kas, pro­tams, šķi­ta ci­tas lie­tas – fut­bols, ho­kejs, mo­pēds, arī dār­za dar­bi. Ap­zi­nā­tā ve­cu­mā pro­fe­si­onā­lās lie­tas man ir gā­ju­šas ro­ku ro­kā – sā­ku strā­dāt da­žā­dos ko­ros un an­sam­bļos. Pa­ma­zām in­te­re­se pa­lie­li­nā­jās un aiz­ve­da or­ķes­tru vir­zie­nā. To, ko da­ru paš­laik, – tas ir li­kum­sa­ka­rīgs posms, to vien­mēr es­mu vē­lē­jies da­rīt, un tas man sa­gā­dā prie­ku.» 

Ad­re­na­līns pirms uz­stā­ša­nās  

Pa­au­dzēm mai­no­ties, ir pār­vei­do­ju­sies arī mū­zi­kas uz­tve­re, uz­ska­ta di­ri­ģents. «Mēs dzī­vo­jam lai­kā, kad ir ie­spē­jams aiz­braukt uz la­biem kon­cer­tiem ār­ze­mēs jeb­ku­rā brī­dī, būt klāt lie­los mu­zi­kā­los no­ti­ku­mos. Audi­to­ri­ja, ku­ru tas in­te­re­sē, ir mil­zī­ga, tā­pēc pra­sī­bas pret paš­mā­ju mū­zi­ķiem un māk­sli­nie­kiem ir augu­šas, un ta­jā pa­šā lai­kā dod lie­lu ie­spē­ju mū­zi­kas iz­pil­dī­tā­jiem un in­ter­pre­tiem būt lie­tas kur­sā par no­ti­ku­miem pla­ša­jā pa­sau­lē gan klā­tie­nē, gan ne­klā­tie­nē. Tas mūs vir­za, at­tīs­ta, ra­da jaun­as do­mas un ide­jas, un līdz ar to aug arī klau­sī­tājs.» Mār­tiņš uz­ska­ta, ka klau­sī­tā­ju gau­mes mūs­die­nās ir at­šķi­rī­gas, tā­pat arī audi­to­ri­jas, kas nāk uz ope­ras kon­cer­tiem, sim­fo­nis­kās mū­zi­kas kon­cer­tiem vai iz­klai­dē­jo­šiem kon­cer­tiem. «Vien­mēr jā­mē­ģi­na at­rast saik­ni, va­lo­du un pa­rei­zo pie­eju, lai ar prog­ram­mu un re­per­tu­āru klau­sī­tā­ju va­rē­tu uz­ru­nāt. Tā ir mū­su tie­šā audi­to­ri­ja,» sa­ka di­ri­ģents un ne­slēpj, ka ad­re­na­lī­nu viņš jūt pirms kat­ra kon­cer­ta un iz­rā­des ne­at­ka­rī­gi no audi­to­ri­jas lie­lu­ma.

Pa­li­cis uz­ti­cīgs Lat­vi­jai

Di­ri­ģents ir at­klāts – esot ap­svē­ris ie­spē­ju strā­dāt ār­pus Lat­vi­jas. «Man ir bi­ju­ši vai­rā­ki pie­dā­vā­ju­mi to da­rīt, bet ir da­žā­di ap­stāk­ļi un pri­ori­tā­tes. Prie­cā­jos, ka līdz šim brī­dim es­mu pa­li­cis uz­ti­cīgs Lat­vi­jai. Uz ār­ze­mēm do­dos, lai pie­da­lī­tos pro­jek­tos un kon­cer­tos. Laiks, ko pa­va­du ār­pus Lat­vi­jas, ne­kad nav bi­jis il­gāks par mē­ne­si – pus­ot­ru. Pa­mat­darbs man ir šeit, un tam ir da­žā­di ob­jek­tī­vi ie­mes­li – ma­na ģi­me­ne, mī­les­tī­ba pret Lat­vi­ju un sa­vu vie­tu ša­jā zem­ē.» Bū­tis­kā­kais, at­ro­do­ties Lat­vi­jā, – viņš iz­jūt lie­lā­ku sirds­mie­ru un vēl­mi dot un ra­dīt, ne­kā esot tā­lu pro­jām no mā­jām. «Šeit ir ma­na ģi­me­ne, trīs dē­li, ku­rus audzi­nu. Mī­les­tī­ba pret dzim­te­ni, dar­bu un da­bu – šīs vis­pār­pie­ņem­tās vēr­tī­bas man ir ļo­ti sva­rī­gas.» Di­ri­ģents pie­krīt, ka daž­kārt pie­ņemt lē­mu­mus, iz­sve­rot vi­sus «par» un «pret», esot grū­ti. «Ja sa­vā lai­kā bū­tu pie­ņē­mis lē­mu­mu do­ties pro­jām, tad dzī­ve, pro­tams, ie­gro­zī­tos ci­tā­di. Ta­ču ne­vie­nā brī­dī ne­es­mu no­žē­lo­jis sa­vu lē­mu­mu pa­likt Lat­vi­jā.»   Strā­dā­jot arī ope­rā, lē­mu­mus pie­ņemt ne­nā­kas vieg­li, jo at­bil­dī­ba ir par lie­lu ko­lek­tī­vu – mū­zi­ķiem un māk­sli­nie­kiem, aiz kat­ra lē­mu­ma stāv cil­vēks, kāds lik­te­nis un dzī­ve.

Trīs dē­lu tēvs 

Dzī­ves­bied­re Il­ze arī strā­dā ope­rā par so­lis­tu kon­cert­meis­ta­ri, tā­pēc tam ir daudz plu­su – vieg­lāk sa­pras­ties no pus­vār­da un uz­klau­sīt ot­ru. «Mī­nuss – ilg­sto­ši at­ro­da­mies vie­nā dar­ba­vie­tā, strā­dā­jam ko­pī­gi dau­dzos pro­jek­tos sa­ga­ta­vo­ša­nās pro­ce­sā un kon­cer­tos. Ko­pā esam arī mā­jās. Tas nav vien­kār­ši, ta­ču es­mu prie­cīgs, ka mums iz­do­das.» Ve­cā­kais dēls Kār­lis ir div­pa­dsmi­tās kla­ses audzēk­nis. Kriš­jā­nim ir 14 ga­du, šo­gad ab­sol­vēs J. Me­di­ņa mū­zi­kas sko­las kla­vier­kla­si. Otr­klas­nie­kam Li­nar­dam ir as­to­ņi ga­di, viņš spē­lē čel­lu E. Dār­zi­ņa mū­zi­kas sko­lā. «Ma­ni bēr­ni ir iz­bau­dī­ju­ši dau­dzus pie­dā­vā­ju­mus – mū­zi­ku, ki­no, zī­mē­ša­nu, spor­tis­kās ak­ti­vi­tā­tes un ci­tas in­te­re­ses. Do­mā­ju, ka vi­ņiem iz­vē­le ir ļo­ti pla­ša. Ta­ču tie­ši mū­zi­ka ir veids, kas bla­kus ma­te­mā­tis­ka­jai do­mā­ša­nai ra­da kre­atī­vo do­mā­ša­nu, kas mūs­die­nās ir augs­tu no­vēr­tē­ta.»

Trīs dē­lu tēvs teic, ka ne­pie­de­rot pie stin­gra­jiem ve­cā­kiem. «Mē­ģi­nu sa­vas at­va­ses audzi­nāt, lai vi­ņi sa­pras­tu, ka pa­ši ir at­bil­dī­gi par tiem lē­mu­miem, ku­rus pie­ņem vai arī pie­ņe­mam tos ko­pī­gi. Ik pa­lai­kam cen­šos at­saukt at­mi­ņā, kāds es pats bi­ju vi­ņu ve­cu­mā. Kad at­ce­ros sa­vus pus­au­dža ga­dus, tad daudz la­bāk sa­pro­tu dē­lus. Šo­dien ir ci­ta dzī­ves uz­tve­re, teh­no­lo­ģi­jas, bet pad­smit­nie­ku bū­tī­ba jau nav mai­nī­ju­sies – ir mir­klis, kad ie­slē­dzas pro­tes­tan­ta re­žīms, cit­reiz gri­bas būt pie­au­gu­šā­kam par sa­viem vie­nau­džiem.» Mār­tiņš at­mi­nas, ka vi­ņam sko­las ve­cu­mā ie­au­dzi­nā­ta īpa­šī­ba – būt at­bil­dī­gam pret mā­cī­bām un to, ko viņš da­ra, un to viņš cen­šas dot sa­viem bēr­niem. 

Skrē­jiens ne­ap­stā­jas

Mār­ti­ņam pirm­ām kār­tām ir sva­rī­gi vei­dot no­zī­mī­gus mu­zi­kā­lus no­ti­ku­mus un la­bi pa­veikt sa­vu dar­bu, ta­ču ko­pī­gi mir­kļi ar ģi­me­ni, kas ne­iz­nāk tik bie­ži, kā gri­bē­tos, sniedz lie­lu ener­ģi­ju. Pa­tīk at­ras­ties pie da­bas, kam ar kat­ru ga­du ie­spē­jams at­vē­lēt aiz­vien ma­zāk lai­ka. «Ag­rāk vis­maz rei­zi ne­dē­ļā cen­tos iz­rau­ties – aiz­braukt uz eze­ru vai upi un smel­ties ener­ģi­ju. Šo­dien tas man bie­žāk ap­ro­be­žo­jas ar ne­lie­lām no­dar­bēm dār­zā, kas pa­līdz sa­gla­bāt emo­ci­onā­lu līdz­sva­ru.» Do­mā­jot par strau­jo lai­ka ri­tē­ju­mu, Mār­tiņš teic, ka viņš vēl esot ta­jā ve­cu­mā, kad va­ja­dzē­tu skriet un de­dzi­nāt se­vi. «Ta­nī brī­dī, kad man pie­trūks ener­ģi­jas, tad bū­tu jā­iz­vēr­tē gal­ve­nās pri­ori­tā­tes. Daudz no­sa­ka līdz­cil­vē­ki, ko­lē­ģi, tas, vai ar vi­ņiem ie­spē­jams at­rast ko­pī­gu va­lo­du. Ja tas iz­do­das, tad var daudz pa­veikt.» 

Di­ri­ģen­tam kā jeb­ku­ram cil­vē­kam pie­mī­tot īpa­šī­bas, kas tra­ci­na un kai­ti­na se­vī. «Ja ga­dās pie­ņemt ne­pa­rei­zu lē­mu­mu, kas ie­tek­mē nā­ka­mos dar­bus, tad ar se­vi ne­es­mu ap­mie­ri­nāts. Ar ap­ņem­ša­nos mēs vi­si sā­kam Jaun­ga­du un jaun­o se­zo­nu. Ir laiks, kad to ie­vē­ro­jam, pēc tam at­grie­ža­mies pie ve­ca­jiem ie­ra­du­miem un cī­nā­mies ar se­vi. Tas, kas no­tiek pa­šā, no­zī­mē ne­iz­bē­ga­mi augt un ie­gūt dzī­ves gud­rī­bu. Ce­ru, ka es kaut pa ma­ziem so­lī­šiem eju pa­rei­zā vir­zie­nā.» Aiz­do­mā­jo­ties par glo­bā­lā­kām lie­tām, viņš uz­ska­ta, ka mūs­die­nu sa­bied­rī­bā trūkst sav­star­pē­jas mī­les­tī­bas vie­nam pret ot­ru, pras­mes ri­si­nāt ik­die­niš­ķas pro­blē­mas un vēl­mes bie­žāk uz­smai­dīt cits ci­tam.

Hu­mors ik­die­nas gai­tās   

«Ja kāds pa­jo­ko, to uz­tve­ru ļo­ti po­zi­tī­vi. La­ba hu­mo­ra iz­jū­ta mū­su ik­die­nu pa­da­ra vieg­lā­ku. Ja darbs ne­so­kas, tad cit­reiz mē­ģi­nā­ju­mā pie­tiek ar kā­du iz­teik­tu ne­no­piet­nu frā­zi, un pro­cess sāk veik­ties,» Mār­tiņš pro­tot pa­smai­dīt par se­vi, tas vi­ņam pa­tī­kot. Pret se­vi mū­zi­ķis esot pra­sīgs. Ja tāds ne­bū­šot, tad ne­bū­šot tie­sī­bu tā­dam būt pret ci­tiem. «Tas ma­ni vis­vai­rāk no­mo­ka un ur­da, un vien­mēr no­nā­ku pie se­vis dis­cip­li­nē­ša­nas un lai­ka trū­ku­ma, ku­ra dēļ zie­do­tas brīv­die­nas.» Vi­ņam bū­tis­kas esot pro­ce­dū­ras zem te­ko­ša ūdens vai pel­dē­ša­nās ba­sei­nā, kur var at­stāt ne­ga­tī­vo ener­ģi­ju. Mār­ti­ņu in­te­re­sē ce­ļo­ša­na ne ti­kai sais­tī­bā ar pro­fe­si­onā­lo dar­bī­bu, bet arī ko­pā ar ģi­me­ni. Zie­mā ko­pā ar tu­vi­nie­kiem cen­šas iz­brī­vēt lai­ku, lai do­tos slē­pot. «Ope­rā strā­dā­jot, kā zi­nāms, brīv­die­nas nav sest­dien un svēt­dien, un at­el­pas mir­kļu mums ir ma­zāk ne­kā ci­tu pro­fe­si­ju pār­stāv­jiem,» sa­ka Mār­tiņš. Tā­pēc vi­ņam esot sva­rīgs laiks, ko pa­va­dīt vie­nat­nē ar se­vi, lai var at­slēg­ties no ik­die­nas dar­biem un rū­pēm. At­slēg­ša­nos dod ik­die­nišķs ri­tu­āls – rī­ta skrē­jiens.    

Latvijā

Nodokļu reformas un grūtās budžeta situācijas dēļ no nākamā gada netiks ieviestas izmaiņas pašvaldību finanšu izlīdzināšanā, intervijā aģentūrai LETA atzina viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa (JV).

Svarīgākais