Dubultās cenas ļauj manipulēt ar pircēju

© f64

Lai gan oficiālais dubulto cenu atspoguļošanas periods ir beidzies, daļa lielveikalu joprojām turpina to darīt. No vienas puses, pircējiem tas ir zināms atvieglojums, jo ne visi ir pieraduši pie eiro vērtības. Taču gadījumos, kad tiek radīti apstākļi, lai pircējs pirmo pamanītu cenu latos, kas izskatās zemāka nekā preces vērtība eiro, tas ir vērtējams kā mārketinga triks.

Maxima veikalos pie precēm ir cenas zīme, kurā vērtība izteikta gan latos, gan eiro. Abas cenas ir vienā izmērā, turklāt pirmā no kreisās, kā esam pieraduši lasīt, ir cena latos. Tas dažreiz rada pārpratumus, jo, neieskatoties valūtas apzīmējumā, pircējs pieņem, ka cena latos ir īstā cena. Šis pārpratums noskaidrojas labākajā gadījumā pie kases, kad rēķins ir par trešdaļu lielāks nekā pircēja aplēses. Sliktākajā gadījumā pircējs vispār nepamana, ka izvēlējies produktu konkrētā veikalā, domājot, ka tas ir lētāks nekā konkurentiem, lai gan īstenībā cenas ir identiskas.

Maxima Latvija preses sekretārs Jānis Beseris Neatkarīgajai atklāj, ka pilnīgu cenrāžu nomaiņu Maxima veikalos plānots uzsākt oktobrī. Turklāt akciju precēm, kuras rotā akciju plakāts, cena eiro ir nepārprotami izcelta.

Veikalos Elvi cenu zīmes, sākot no 1. jūlija, mainās pamazām – mainoties akcijām, ienākot jaunajai precei utt. «Šobrīd veikalos Elvi ir cenu zīmes, kur cenas norādītas tikai eiro, bet ir arī cenu zīmes – kur cena par preci ir uzrādīta gan eiro, gan latos. Paredzam, ka visas cenu zīmes veikalos Elvi tiks nomainītas līdz gada beigām,» Neatkarīgajai teic SIA ELVI Latvija komercdirektore Laila Vārtukapteine. Neatkarīgā pārliecinājās, ka Elvi veikalos daļēji vēl ir saglabājušās dubultās cenu zīmes, taču visos gadījumos no kreisās pirmā bija atspoguļota cena eiro.

Arī veikalos Top! cenas vēl ir izteiktas abās valūtās. «Cenrāži tiek nomainīti pakāpeniski, un nav nolikts konkrēts datums, līdz kuram laikam cenas tiks atspoguļotas gan latos, gan eiro. Ja veikala plauktā tiek mainīts produkts vai produkta cena, tad šim produktam tiek mainīts arī cenrādis un cena jaunajā cenrādī tiek atspoguļota jau vairs tikai eiro. Piemēram, tā kā lielai daļai piena produktu tika pazeminātas cenas, tad šiem produktiem jau ir jauni cenrāži ar cenu tikai eiro,» Neatkarīgajai sacīja Top! mārketinga vadītāja Ilona Bukša.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pārkāpumus dubultā cenu atspoguļošanā nesaskata, jo likums to neaizliedz darīt. «Tas, protams, nenozīmē, ka pircējus drīkst maldināt. Pie dubultās cenu atspoguļošanas ir jāievēro oficiālais kurss un ir jābūt saprotamam, kura cena ir latos, kura eiro. Pēc eiro ieviešanas šī gada janvārī atsevišķos veikalos valdīja juceklis, jo daļā cenu zīmju kā galvenā valūta tika norādīti lati, daļā eiro. Mēs lūdzām, lai veikali pieturas pie vienota standarta cenu atspoguļošanā. PTAC nav saņēmis sūdzības par to, ka ar dubulto cenu atspoguļošanu pircējs būtu maldināts,» Neatkarīgajai skaidroja PTAC pārstāve Vineta Ore.

Savukārt lielveikalos Rimi pie cenu dubultās atspoguļošanas vairs neturas. Gandrīz visas cenas pie produktiem ir izteiktas tikai eiro, izņemot atsevišķus gadījumus.

Latvijā

Novembris ir laiks, kad tumšie vakari un drūmās dienas jau atkal kļuvušas par ikdienas realitāti. Šajā periodā dabiskās saules gaismas trūkums un pelēcīgā atmosfēra var ietekmēt ne tikai emocionālo labsajūtu un kopējo garastāvokli, bet arī fizisko pašsajūtu. Lai veiksmīgāk tiktu galā ar tumšā perioda sagādātajiem izaicinājumiem, apdrošināšanas sabiedrība "Gjensidige" ir apkopojusi vairākus ieteikumus, ko papildina psihoterapeita Reiņa Lazdas rekomendācijas, kā saglabāt emocionālo līdzsvaru.