Pircējus atrod pažobelēs

© f64

Latvijas lieluzņēmuma Liepājas metalurgs (LM) iespējamie pircēji vismaz internetā atstāj nožēlojamu iespaidu.

LM administrators Haralds Velmers ir it kā pat pārpildījis solījumu līdz augusta beigām paziņot LM mantas pircēju. Proti, viena pircēja vietā tika nosaukti divi, kuriem šonedēļ vēl ļaus pacīnīties, lai tādējādi panāktu augstāku LM pārdošanas cenu. Tomēr abu iespējamo pircēju nosaukšana apliecināja tās pašas bažas, kuras Neatkarīgā pauda 24. martā pēc H. Velmera iepriekšējā būtiskā paziņojuma par palīgiem, kurus viņš nolīdzis LM pircēja meklēšanai: «Konsultantu firmas Prudentia izvēle LM mantas pārdošanas piedāvājuma kārtošanai vismaz izskatās pēc brīdinājuma, ka darījums lemts neveiksmei.»

Piecu mēnešus sekoja apliecinājumi, ka Prudentia sazinājusies ar simtiem iespējamo pircēju visās zemeslodes malām, kur piedāvājums pirkt LM uzņemts ar lielu interesi. Par labākajiem pircējiem atzīti Luksemburgā reģistrēts uzņēmums United group un Ukrainas uzņēmumu KVV group.

United group SA mājaslapa informē par šāda uzņēmuma dibināšanu 2008. gadā, bet atstāj atklātu atbildi uz jautājumu, kas īsti atrodas uzņēmuma juridiskajā adresē Luksemburgā: patiešām «galvenais birojs» vai tikai pastkastīte, vai arī abi šie apzīmējumi sakrīt. Grūti iedomāties reālu «biroju», kura mājaslapā «pēdējais jaunums» datēts ar 2011. gada 28. jūniju. Mājaslapa pāradresē uz metālapstrādi Čehijas uzņēmumā Pilsen Steel ar 145 gadus ilgu pastāvēšanas vēsturi, kas ļoti atgādina LM gadījumu. Pilsen Steel mājaslapa sākas ar šā gada 19. jūnijā datētu izskaidrošanos Pilzenes apgabala tiesā starp uzņēmumu un tā kreditoriem. Latvijā pieņemtajā terminoloģijā tas laikam būtu strīds par tiesiskās aizsardzības plāna izpildi.

Vēl jo pārliecinošāk uz pažobeles uzņēmuma raksturojumu pretendē KVV group. Tāda burtu kopa uzrokama tikai starptautisko biznesa ziņu aģentūras Bloomberg sniegtajā metāllūžņu vācēju sarakstā.

Pašsaprotama ir H. Velmera atklāsme, ka šādi pircēji negrasās maksāt par LM naudu, kas būtu kaut cik salīdzināma ar LM bilances vērtību un uzkrāto parādu summu. Šonedēļ H. Velmers centīsies no viņiem izkaulēt vismaz kaut kādu rokasnaudu kā garantiju, ka viņi veiks arī citus izdevumus LM darbības atsākšanai. Ja LM patiešām sāks strādāt un nest peļņu, tad no tās kreditori varbūt kaut ko dabūs.

Tomēr jāmin divi argumenti, kāpēc arī tagadējā situācijā vēl paliek kaut kādas cerības uz LM pārdošanu un – galvenais – tā darbības atsākšanu. Pirmkārt, nemaz nebija iemesla cerēt, ka glābt LM ieradīsies pasaulē pazīstamu zīmolu īpašnieki. LM bijusī vieta Latvijas uzņēmumu hierarhijā nepadarīja to par pamanāmu lielumu pasaules metalurģijā. Otrkārt, Prudentia ir nopelni Latvijas aviokompānijas airBaltic līdzšinējā izgrozīšanā no bankrota. Protams, tas notika uz Latvijas valsts naudas rēķina, bet tieši šādā aspektā LM gadījums neko daudz neatšķiras no airBaltic gadījuma.

Latvijā

Pavisam nesen 360TV Ziņas bija liecinieki gadījumam, kad policisti reida laikā uzlika sodu transportlīdzeklim, kuram bija nodilušas riepas. Īpašnieks likumsargiem norādīja, ka viņa automašīnai ir Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) izsniegtā “slimības lapa”, taču tas no soda viņu neglāba.

Svarīgākais