Lai gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Valsts policija ir saņēmusi vairākas iedzīvotāju sūdzības par SIA Kamīnkrāsnis, kas par pirkumu avansu iekasē, bet preci nepiegādā un arī iemaksāto naudu atpakaļ neatdod, šim uzņēmumam netiek liegts turpināt darbību.
Lai gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Valsts policija ir saņēmuši vairākas iedzīvotāju sūdzības par SIA Kamīnkrāsnis, kas par pirkumu avansu iekasē, bet preci nepiegādā un arī iemaksāto naudu neatdod, šim uzņēmumam netiek liegts turpināt darbību.
«Pasūtīju krāsni SIA Kamīnkrāsnis. Preci apmaksāju saskaņā ar priekšapmaksas rēķinu, taču preces piegādi gaidu jau divus mēnešus. Arī iemaksāto naudu neatmaksā un nu jau neatbild uz telefona zvaniem un e-pastā rakstītajām vēstulēm,» šādas un līdzīgas sūdzības kopš pagājušā gada oktobra izlasāmas interneta vidē un iesniegumu veidā nonākušas arī PTAC un Valsts policijā. Atšķiras vien iegādātā prece, iemaksātā nauda un laiks, kad potenciālais pircējs sācis uztraukties, ka kaut kas nav kārtībā. Taču, neskatoties uz to, SIA Kamīnkrāsnis piederošie internetveikali www.kaminkrasnis.lv un www.ekokrasnis.lv, turpina darboties un piesaistīt jaunus klientus.
Jūtas apkrāpti
Imants dzīvo ģimenes mājā, kas līdz šim tika apkurināta ar gāzi. «Šā gada aprīlī nolēmām, ka drošības dēļ papildus gāzei vajadzētu ierīkot arī krāsns apkuri. Internetveiklā kaminkrasnis.lv atradām modeli, kas mums patika, un veicām pasūtījumu cerībā, ka līdz rudenim būsim paspējuši sagatavoties ziemai. Uzreiz samaksājām prasīto avansu - vairāk nekā 1000 eiro -, taču no kamīnkrāsns joprojām nav ne miņas. Arī iemaksāto naudu neesam saņēmuši atpakaļ. Jau jūnijā informēju gan PTAC, gan Valsts policiju, taču rezultāta nekāda. Policija atbildēja, ka šajā gadījumā nav konstatējams noziedzīga nodarījuma sastāvs, bet PTAC ir vajadzīgi četri mēneši, lai šo lietu izpētītu. Sazinoties ar kamīnu Westfire ražotāju Dānijā, noskaidroju, ka manis iegādātā krāsns nemaz nav pasūtīta. Vēl vairāk, uzņēmums pirms diviem gadiem piešmaucis arī Dānijas uzņēmumu Westfire, proti, pasūtījis krāsni, saņēmis to, bet naudu nav samaksājis. Tāpēc uzņēmums Westfire jebkādu sadarbību ar SIA Kamīnkrāsnis pārtraucis. Kad vērsos pie parāda piedziņas firmām, lai palīdz atrisināt šo problēmu, viens no lielākajiem šīs nozares uzņēmumiem man atteica, aizbildinoties, ka viņiem jau esot viena lieta saistībā ar šo uzņēmumu, tikai par desmit reižu lielāku summu. Šie fakti man lika saprast, ka arī es laikam esmu kļuvis par krāpšanas upuri,» Neatkarīgajai stāstīja Imants. Iecerei ierīkot krāsns apkuri mājā Imants šobrīd ir atmetis ar roku, jo ģimenei nav līdzekļu jaunas krāsns iegādei.
Līdzīgs stāsts ir arī Leontīnei, kura šajā uzņēmumā 29. maijā pasūtīja krāsni un samaksāja avansu, un arī joprojām nav saņēmusi ne preci, ne naudas atmaksu. Leontīne vērsās pēc palīdzības PTAC, bet rezultātu neesot. Leontīne Neatkarīgajai stāstīja, ka ģimene bijusi spiesta pirkt krāsni citā veikalā, jo tuvojas rudens. Viņa sacīja, ka sazinājusies vēl ar trim citiem bēdubrāļiem, kuriem ir līdzīga pieredze ar SIA Kamīnkrāsnis.
Portālā sudzibas.lv šobrīd atrodamas 11 sūdzības par SIA Kamīnkrāsnis, no kurām pirmā ievietota pagājušā gada oktobrī, pēdējā - 11. augustā. Taču, iespējams, cietušo ir vairāk, jo ne visi par savām nedienām sūdzas internetā.
Imants un Leontīne ir sašutuši, ka valsts iestādes uz iedzīvotāju sūdzībām nereaģē un ļauj šim uzņēmumam turpināt darboties un, iespējams, rīkoties ar citiem pircējiem pēc tādas pašas shēmas kā ar viņiem. Ja valsts iestādes būtu reaģējušas operatīvi jau pēc pirmā iesnieguma, visticamāk, cietušo būtu mazāk.
Nesaskata neko noziedzīgu
Valsts policijas sabiedrisko attiecību speciālists Toms Sadovskis Neatkarīgajai atklāja, ka gada laikā policija ir saņēmusi četrus piecus iesniegumus par SIA Kamīnkrāsnis, taču, tā kā uzņēmums pēc sarunas ar policijas darbiniekiem naudu klientiem ir atmaksājis, tad neesot pamata uzskatīt, ka uzņēmumam bijis noziedzīgs nodoms izkrāpt naudu. «Uzņēmējs stāstīja, ka viņam preci nav piegādājis sadarbības partneris Lietuvā un tāpēc viņš šajos atsevišķos gadījumos nav varējis piegādāt preci pasūtītājam. Iemaksāto avansu viņš pasūtītājiem atmaksājis,» stāstīja T. Sadovskis. Neatkarīgajai zināms vismaz viens izņēmums, kur arī pēc vēršanās Valsts policijā šā gada jūnijā SIA Kamīnkrāsnis klients nav saņēmis aprīlī samaksāto naudu. T. Sadovskis skaidroja, ka saistībā ar šo iesniegumu lieta tiek izskatīta no jauna.
PTAC kopš šā gada jūnija saņēmis sešas sūdzības par SIA Kamīnkrāsnis. «PTAC sūdzību lietvedības process var ilgt līdz pat četriem mēnešiem. Saņemto sūdzību ietvaros komersants komunicē ar PTAC, tomēr komersanta izvairīgums komunikācijā ar patērētājiem rada bažas par uzņēmēja godprātīgumu. PTAC nupat kā arī ir iekļāvis SIA Kamīnkrāsnis patērētājiem nedraudzīgo uzņēmumu sarakstā, aicinot patērētājus neiegādāties preces minētajā interneta veikalā, paralēli risinot arī esošās patērētāju sūdzības,» Neatkarīgajai uzsvēra PTAC pārstāve Vineta Ore.
Šis nedraudzīgo uzņēmumu saraksts ir atrodams PTAC mājaslapā, taču ne titullapā, kur tas būtu pamanāmāks, bet gan sadaļā Aktualitātes. Šobrīd tajā ir iekļauti pieci uzņēmumi, tajā skaitā arī SIA Kamīnkrāsnis.
Parādā arī valstij
SIA Kamīnkrāsnis uz Neatkarīgās telefona zvanu atbildēja, taču, aizbildinoties ar nevaļu, lūdza pārzvanīt pēc stundas. Pēc tam viņš vairs telefonu necēla.
Firmas.lv dati liecina, ka SIA Kamīnkrāsnis nodibināta 2011. gadā ar viena lata pamatkapitālu.
2012. un 2013. gadā uzņēmuma apgrozījums bijis attiecīgi 77,6 tūkstoši eiro un 75,6 tūkstoši eiro. 2012. gadu tas beidzis ar 7040 eiro lieliem zaudējumiem, bet pērno gadu ar 2390 eiro peļņu. Valsts ieņēmuma dienesta mājaslapā atrodamā informācija liecina, ka SIA regulāri ir palikusi valstij parādā, nesamaksājot nodokļus. Šā gada 7. augustā VID administrēto nodokļu (nodevu) parāds SIA Kamīnkrāsnis bija 1775,23 eiro.