VAS "Latvijas Dzelzceļš" (LDz) nākotnē domā par lielāko daļu sliežu ceļu elektrifikāciju, šodien preses konferencē sacīja LDz prezidents Uģis Magonis.
Patlaban LDz koncerns pārvalda 1859 kilometrus dzelzceļa līniju, no tiem 248 kilometri ir elektrificētu līniju.
Plānojot Latvijas dzelzceļa tīkla ilgtermiņa attīstību, LDz izlemts modernizēt esošo elektrotīklu un veikt maģistrālo dzelzceļa līniju elektrifikāciju jaunā 25 kilovoltu maiņstrāvas sistēmā, aizstājot novecojušo trīs kilovoltu līdzstrāvas tīklu. Pāreja uz elektrisko vilci galvenajās dzelzceļa līnijās samazinās dzelzceļa transporta negatīvo ietekmi uz vidi - tiks samazināti kaitīgie izmeši, trokšņi, vibrācija. Šī pāreja ļaus arī ietaupīt izmaksas, tādējādi paaugstinot dzelzceļa konkurētspēju ar citiem transporta veidiem.
Elektrifikācija turpmākajos gados būs lielākais investīciju projekts dzelzceļa nozarē. Aplēses rāda, ka projekts varētu izmaksāt par 450 miljoniem eiro. LDz gatavos projekta pieteikumu, lai saņemtu Eiropas Savienības finansējumu šī projekta īstenošanai.
Kā ziņots, LDz kravu pārvadājumi rādītāji šogad pirmajā pusgadā par 4,7% pārsniedz pagājušā gadā atbilstošā laika periodā pārvadāto - šogad pārvadāti 30,8 miljoni tonnu kravu. Pagājušajā gadā kopumā LDz pārvadāja 55,8 miljonus tonnu kravu.
LDz pērn nodokļos samaksājis 107,7 miljonus eiro. LDz 2013.gada peļņa pēc nodokļiem ir 79,8 miljoni eiro. Valdība iepriekš nolēma, ka no šīs peļņas netiks ieturētas dividendes, lai uzņēmums tās varētu novirzīt publiskās dzelzceļa infrastruktūras investīciju projektiem.
Šogad LDz infrastruktūrā investēs 220,15 miljonus eiro, nākamgad - 166,73 miljonus eiro.