Kā mai­nās ka­to­ļu baz­nī­ca?

© f64

Ka­to­ļi 15. augus­tā svin Vis­svē­tā­kās Jau­na­vas Ma­ri­jas de­be­sīs uz­ņem­ša­nas svēt­kus, un par mūs­die­nu baz­nī­cas tra­dī­ci­ju kļu­vu­ši svēt­ce­ļo­ju­mi uz Ag­lo­nas ba­zi­li­ku. «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja» gri­bē­ja no­skaid­rot, vai Ag­lo­nas no­sau­ku­mā ir ie­rak­stī­ta īpa­ša ga­rī­gā do­mi­nan­te un kā ka­to­ļu baz­nī­ca iz­ska­tās mū­su gad­sim­tā.

Tā kā nu­me­ro­lo­ģi­ja ļauj iz­prast skait­ļu jē­gu un ar to pa­lī­dzī­bu at­šif­rēt cil­vē­ka rak­stu­ru, mo­ti­vā­ci­ju, mēr­ķus, kā arī dzī­ves uz­de­vu­mus, viens mū­su in­te­re­ses etaps bi­ja sais­tīts arī ar kon­krē­tiem ka­to­ļu ga­rīdz­nie­cī­bas pār­stāv­jiem – kā­lab vi­ņi at­ro­das ti­cī­bā un kā­pēc vi­ņi kon­krē­tās si­tu­āci­jās rī­ko­ju­šies tā un ne ci­tā­di?

Jā­pie­bilst, ka pirms da­žiem ga­diem ti­ka veik­ta lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ju nu­me­ro­lo­ģis­kā ana­lī­ze un kon­sta­tēts, ka mā­cī­tā­ju aici­nā­ju­mam ne­ti­pis­ki lie­la da­ļa (35%) mā­cī­bu ap­gūst sais­tī­bā ar nau­du un re­sur­siem. Tie­sa, tas ir ti­kai viens se­ci­nā­jums, kas iz­riet no pē­tī­ju­ma.

Ana­li­zēt Ag­lo­nas no­sau­ku­mu un vei­dot at­se­viš­ķu ka­to­ļu ga­rīdz­nie­ku por­tre­tus «Prak­tis­ka­jai As­tro­lo­ģi­jai» pa­lī­dzē­ja ser­ti­fi­cē­ta nu­me­ro­lo­ģe Ine­ta Vent­nie­ce.

Par 21. gad­sim­tu

«Jā­sāk ar gad­sim­ta rak­stu­ro­ju­mu,» ana­lī­zi ie­sāk nu­me­ro­lo­ģe. «Šis gad­simts nav sais­tīts ar ap­rē­ķi­nu un pie­tu­rē­ša­nos pie strik­tām nor­mām, bet bal­stīts uz iz­jū­tām un ezo­tē­ri­ku. Tā dē­vē­tās smal­kās ener­ģi­jas gūst virs­ro­ku, un tas arī baz­nī­cai liek kļūt li­be­rā­lā­kai, iet pie cil­vē­kiem, ne­vis būt at­sve­ši­nā­tai, at­tā­li­nā­tai. Uz­svars tiek likts uz dvē­se­li un iz­jū­tām.»

Ag­lo­na – īpa­ša vie­ta

Var teikt, ka Ag­lo­na īsā lai­ka pos­mā ir at­dzi­mu­si par Lat­vi­jas no­zī­mī­gā­ko ka­to­ļu ga­rī­go cen­tru un pa­sau­les mē­ro­ga svēt­vie­tu. Kad 1980. ga­dā Lat­vi­jas ka­to­ļi at­zī­mē­ja Ag­lo­nas ba­zi­li­kas 200 ga­du ju­bi­le­ju, Ro­mas pā­vests Jā­nis Pā­vils II tai pie­šķī­ra «Ba­si­li­ca Mi­no­ris» jeb Ma­zās ba­zi­li­kas go­da ti­tu­lu. 1989. ga­dā, pir­mo rei­zi pēc 50 ga­diem, no Rī­gas uz Ag­lo­nu de­vās svēt­ceļ­nie­ki, ku­ri vi­su ce­ļu no­gā­ja kā­jām. To­gad Vis­svē­tā­kās Jau­na­vas Ma­ri­jas de­be­sīs uz­ņem­ša­nas svēt­kos pir­mo rei­zi pēc dau­dziem ga­diem svēt­ku pro­ce­si­ja ti­ka rī­ko­ta ār­pus baz­nī­cas žo­ga, bet dār­zā pir­mo rei­zi no­ti­ka diev­kal­po­jums lat­vie­šu va­lo­dā.

Ag­lo­nas vēs­tu­re da­tē­ja­ma ar 13. gad­sim­tu un sais­tā­ma ar Lie­tu­vas ka­ra­ļa Min­dau­ga vār­du, bet daudz tu­vāk mūs­die­nām – 17. gad­sim­ta bei­gās – Ag­lo­nā ti­ka iz­vei­dots klos­te­ris, sko­la un diev­nams. Tāds ir aiz­sā­kums, kam se­ko­ju­ši dau­dzi un da­žā­di no­ti­ku­mi, bet diev­nams tā­dā vai ci­tā­dā vei­do­lā Ag­lo­nā pa­stā­vē­ja. Arī vē­lāk, kad sā­kās re­pre­si­jas pret ka­to­ļu ga­rī­ga­jiem or­de­ņiem, Ag­lo­nas klos­te­ris bi­ja vie­nī­gais no as­to­ņiem ci­tiem, ku­ru ne­slē­dza.

«Ag­lo­na ir vie­ta ar ār­kār­tī­gi spē­cī­gu ener­ģi­ju, tie­ši ar ener­ģē­ti­ku tā arī «pa­ņem». Tā ir vie­ta, kas māk pie­sais­tīt un pie­vilkt, un tur cil­vē­ki tie­šām var pie­dzī­vot at­klās­mes. Cil­vē­kiem šeit uz­nāk vēl­me iz­ru­nā­ties, tā­tad vie­ta ir arī psiho­lo­ģis­ki ie­dar­bī­ga. Grēk­sū­dzes ta­ču tur no­tiek! Ag­lo­nai pie­mīt zi­nā­ma mis­ti­cis­ma de­va, Lat­vi­jā tā­du vie­tu nav daudz. Tā­pēc var teikt, ka Ag­lo­nas baz­nī­ca ir uz­bū­vē­ta veik­smī­gi iz­vē­lē­tā vie­tā,» nu­me­ro­lo­ģis­ki iz­ana­li­zē­ju­si viet­vār­du, sa­ka Ine­ta Vent­nie­ce.

Ne­daudz par lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ju «ko­du»

Pirms pie­vēr­sties ka­to­ļu ga­rīdz­nie­ku nu­me­ro­lo­ģis­ka­jam por­tre­tē­ju­mam, la­sī­tā­ji jā­ie­pa­zīs­ti­na ar Lat­vi­jas Nu­me­ro­lo­gu bied­rī­bā ta­pu­šo nu­me­ro­lo­ģis­ko pē­tī­ju­mu «Lat­vi­jas lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ji nu­me­ro­lo­ga ska­tī­ju­mā». Kon­spek­tī­vais iz­klāsts ļaus sa­prast, kā­dā vei­dā ir ana­li­zē­ti mā­cī­tā­ju da­ti un kā­da in­for­mā­ci­ja no tiem iz­lo­bī­ta.

Lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ju pē­tī­ju­mu nu jau ser­ti­fi­cē­ta nu­me­ro­lo­ģe Ja­na Dī­ri­ņa uz­sā­ka ar mēr­ķi iz­vei­dot «vi­dē­jā» Lat­vi­jas lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ja nu­me­ro­lo­ģis­ko por­tre­tu, ana­li­zē­jot pub­lis­ki pie­eja­mus 197 Lat­vi­jas Evaņ­ģē­lis­ki lu­te­ris­kās baz­nī­cas mā­cī­tā­ju da­tus. Ti­ka vēr­tē­ta vi­ņu ie­dzim­tā mērķ­tie­cī­ba, sta­bi­li­tā­te, em­pā­ti­jas spē­jas, pie­mē­ro­tī­ba fi­zis­kam vai ga­rī­gam dar­bam, ide­ālisms un ga­rī­gā tie­cī­ba. Ja­na Dī­ri­ņa kon­sta­tē­ju­si, ka Lat­vi­jas lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ji lie­lā­ko­ties (58%) ir ide­ālis­tis­ki no­ska­ņo­ti hu­mā­nis­ti, so­ci­āli ori­en­tē­ti, no da­bas ap­vel­tī­ti ar gud­rī­bu, la­bu at­mi­ņu un lo­ģis­ku prā­tu. Vai­rāk ne­kā pus­e (54%) ir «prak­ti­ķi» – cil­vē­ki, kas no­nā­ku­ši baz­nī­cā, mek­lē­jot sa­vu in­di­vi­du­ālo, ne­stan­dar­ta ce­ļu dzī­vē, lai sa­vus ga­rī­gos mek­lē­ju­mus pār­vēr­stu taus­tā­mā ma­tē­ri­jā. Vi­ņu sū­tī­ba ir no­di­bi­nāt kār­tī­bu, ie­tērpt sa­vas ide­jas un plā­nus kon­krē­tā for­mā, ra­dot sta­bi­lu pa­ma­tu nā­kot­nei. Vi­ņiem ir sva­rī­gi iz­paust se­vi caur vār­du, ko­mu­ni­kā­ci­ju ar lī­dzī­gi do­mā­jo­šiem, cie­ņa, stā­vok­lis sa­bied­rī­bā, at­zi­nī­ba un arī ma­te­ri­āls gan­da­rī­jums.

To­mēr mā­cī­tā­ju aici­nā­ju­mam ne­ti­pis­ki lie­la da­ļa (35%) dzī­ves mā­cī­bu ap­gūst sais­tī­bā ar nau­du un re­sur­siem. «Ce­ru, ka tas no­tiek pēc aug­stā­kās at­tīs­tī­bas rau­dzes, caur as­kē­zi, at­teik­ša­nos no lai­cī­giem la­bu­miem ie­pre­tī drau­dzes va­ja­dzī­bām, ne­vis vēl­mi no­dro­ši­nāt per­so­nis­ko paš­la­bu­mu un dzī­ves kva­li­tā­ti,» pē­tī­ju­ma da­tus ko­men­tē ser­ti­fi­cēts nu­me­ro­logs Kris­taps Baņ­ķis. «Ie­pa­zīs­to­ties ar pē­tī­ju­ma ap­rē­ķi­niem, man kā nu­me­ro­lo­gam ta­pa skaidrs, ka lu­te­rā­ņu baz­nī­cā nau­das pro­blē­mas nav ne­jau­šī­ba, jo lie­lā­kā da­ļa mā­cī­tā­ju nu­me­ro­lo­ģis­ko mat­ri­cu «sirgst» ar pa­tuk­šām nau­das sta­bi­li­tā­tes rū­tīm. Tā­tad nav pras­mju pie­sais­tīt re­sur­sus, to­ties ir lie­la vēl­me pēc sta­bi­li­tā­tes, ku­ras, kā li­kums, ir pa­maz. Ka­mēr ne­no­mai­nī­sies iz­pē­tī­to dvē­se­ļu ga­nu pa­au­dze, pār­mai­ņas lab­klā­jī­bā lu­te­rā­ņu drau­dzēs diem­žēl ir ne­sa­snie­dzams mēr­ķis. Zī­mī­gi, ka kra­si at­šķi­rī­ga si­tu­āci­ja ir iz­la­ses kār­tī­bā at­la­sī­ta­jos baz­nī­cas virs­va­dī­tā­ju da­tos, kur ma­nā­ma iz­teik­ti lie­lā­ka iz­ma­nī­ba ne­kus­ta­mo īpa­šu­mu un nau­das sa­rū­pē­ša­nas jau­tā­ju­mos. To arī ap­stip­ri­na me­di­jos la­sā­mās zi­ņas. Ša­jā ga­dī­ju­mā sa­nāk, ka aug­šas grib un var sa­kār­tot baz­nī­cas ka­si, bet apakš­as var­būt pat grib, bet ne­prot.»

Pā­ves­ta Fran­cis­ka die­viš­ķā dzirksts

Ka­toļ­ti­cī­ba (un līdz ar to – ga­rīdz­nie­ki) kā viens no kris­tī­gās ti­cī­bas vir­zie­niem tiek uz­ska­tī­ta par kon­ser­va­tī­vā­ku un ne­elas­tī­gā­ku, sa­lī­dzi­not ar, pie­mē­ram, lu­te­rā­nis­mu. Tā­pēc ka­toļ­ti­cī­gie uz­sver, ka tie­ši tā­dai jā­būt baz­nī­cai, jo ti­cī­giem cil­vē­kiem pro­gno­zē­ja­mī­ba un ne­mai­nī­gums ļauj jus­ties sta­bi­li. Ap­kār­tē­jā pa­sau­lē viss mai­nās, un, jo īpa­ši krī­zes ga­dos, bi­jis grū­ti sa­mek­lēt at­bal­sta pun­ktus lai­cī­ga­jā dzī­vē. Ja tā no­tik­tu arī baz­nī­cā, tad cil­vē­kam, tē­lai­ni ru­nā­jot, zem kā­jām zus­tu pil­nī­gi viss pa­mats.

Vai pā­vests Fran­cisks šos pa­ma­tus ir sa­tri­ci­nā­jis vai arī mai­nī­jies līdz­i lai­kam? No­mai­not sa­vu priekš­te­ci, Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas gal­va pā­vests Fran­cisks pār­stei­dza sa­bied­rī­bu, pie­ņe­mot vēl ne­iz­man­to­tu pā­ves­ta vār­du un ne ti­kai vār­dos slu­di­not pie­ti­cī­bu, bet to ap­lie­ci­not arī dar­bos. Par ne­gai­dī­tu var uz­ska­tīt vi­ņa ne­pār­pro­ta­mi for­mu­lē­to at­tiek­smi pret ho­mo­sek­su­āļiem – ka pro­blē­ma ir ne­vis šī ori­en­tā­ci­ja, bet gan tās lo­bē­ša­na, kā arī – grēks ir ho­mo­sek­su­ālis­ma akts, ne­vis ho­mo­sek­su­āla ori­en­tā­ci­ja. «Ja kāds ir gejs un no la­bas gri­bas mek­lē Die­vu, kas gan es es­mu, lai tie­sā­tu?» sa­cī­jis pā­vests. Un vēl viņš prot pa­jo­kot.

Ine­ta Vent­nie­ce šo per­so­nī­bu rak­stu­ro kā tais­nī­gu cil­vē­ku, ku­ram pie­mīt no­slie­ce uz mis­ti­cis­mu. Viņš sa­vu dar­bu veic ap­zi­nī­gi, un vi­ņa ceļš uz mēr­ķi ir kris­tāl­skaidrs, jo viņš ir ļo­ti pa­reizs cil­vēks. Ja viņš, bū­dams Bu­eno­sai­re­sas ar­hi­bīs­kaps, stai­gā­ja kā­jām, brau­ca ar sa­bied­ris­ko trans­por­tu vai li­do­ja eko­no­mis­ka­jā kla­sē, tad ne tā­dēļ, lai iz­rā­dī­tos vai ble­fo­tu. Tāds viņš ir.

«Bet ku­rā brī­dī viņš kva­li­fi­cē­jas kā ga­rī­gais lī­de­ris?» šau­bās nu­me­ro­lo­ģe. Tik tie­šām, 2013. ga­dā Bu­eno­sai­re­sas ar­hi­bīs­ka­pa Hor­hes Ma­ri­o Ber­gol­jo ie­vē­lē­ša­na par Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas gal­vu dau­dziem bi­ja pār­stei­gums. Jaun­ais pā­vests ir ga­rīgs cil­vēks, ar die­viš­ķo dzirk­sti jeb tie­cī­bu, to­mēr ta­jā pa­šā lai­kā – arī cil­vēks, kurš sa­vu po­zī­ci­ju iz­pauž caur re­ālām lie­tām, iz­jū­tām un fak­tiem. «Vi­dei ir ie­tek­me vi­ņa rī­cī­bā. Vi­ņa stip­rā po­zī­ci­ja ir ar­gu­men­tā­ci­ja un at­bil­dī­bas iz­jū­ta, spē­ja uz­ņem­ties grēk­āža lo­mu. Vi­ņam pie­mīt ten­den­ce se­vi upu­rēt sa­bied­rī­bas, re­li­ģi­jas la­bā dzī­ves lai­kā,» sa­ka nu­me­ro­lo­ģe.

Bi­ju­šais un ta­ga­dē­jais

Lat­vi­jā ka­to­ļu baz­nī­cu il­gus ga­dus va­dī­ja Jā­nis Pu­jats, ku­ru ar­hi­bīs­ka­pa ama­tā 2010. ga­dā no­mai­nī­ja Zbig­ņevs Stan­ke­vičs, tā­pēc jo in­te­re­san­tāk ir sa­lī­dzi­nāt abus ka­to­ļu ga­rī­gos lī­de­rus.

Nu­me­ro­lo­ģe Jā­ni Pu­ja­tu rak­stu­ro kā per­so­nī­bu, kas ru­nā tie­šu va­lo­du. «Vi­ņā nav ap­mā­na, viņš ne­ko pa­klu­sām ne­fun­ktie­rē un ne­shē­mo, bet re­āli rī­ko­jas. Jā, vi­ņam trūkst dip­lo­mā­ti­jas spē­ju, un viņš to ne­slēpj – es tāds es­mu. Šis cil­vēks var va­dīt lie­las ļau­žu gru­pas, var būt ļo­ti, ļo­ti spē­cīgs lī­de­ris, ta­jā skai­tā – ga­rī­gais, jo vi­ņam pie­mī­to­šais ener­ģi­jas dau­dzums to at­ļauj. Ap­vel­tīts ar mil­zī­gu ener­ģi­ju, kas no­dro­ši­na il­gu mū­žu. Vi­ņam pie­mīt zi­nāms aristo­krā­tisms. Bet vai vi­ņam var ti­cēt kā ga­rī­ga­jam lī­de­rim? Šis cil­vēks ir vai­rāk jaun­a dvē­se­le, ku­rai pa­šai dzī­ves lai­kā ir daudz jā­mā­cās un jā­pie­dzī­vo, jā­iz­iet cau­ri da­žā­diem no­ti­ku­miem, lai va­rē­tu va­dīt ci­tus, dot pa­do­mus un tā­lāk no­dot sa­vas zi­nā­ša­nas. Ga­rī­ga­jam lī­de­rim jā­būt sko­lo­tā­jam, bet es re­dzu, ka cil­vēks ir sko­lēns. Dzī­ves no­ga­lē viņš var kļūt par sko­lo­tā­ju.»

Ci­pa­ri lie­ci­na, ka, iz­vē­lo­ties ar ga­rīdz­nie­cī­bu ne­sa­is­tī­tu ce­ļu, vi­ņam pa­vēr­tos pla­šas ie­spē­jas. Jā­nis Pu­jats drī­zāk ir šīs re­āli­tā­tes cil­vēks. Nu­me­ro­lo­ģe teic, ka Ag­lo­na kar­di­nā­lam Jā­nim Pu­ja­tam ir kar­mis­ka vie­ta, tur viņš jū­tas kā zivs ūde­nī.

Zbig­ņe­va Stan­ke­vi­ča trum­pis ir psiho­lo­ga spē­jas un ne­or­di­nā­ra pie­eja, ne­vis ga­rī­gā tie­cī­ba. At­bil­sto­ši nu­me­ro­lo­ģis­kai mat­ri­cai viņš spēj veik­smī­gi iz­līst caur ada­tas aci no ik­vie­nas si­tu­āci­jas, adap­tē­ties jeb­ku­rā si­tu­āci­jā un at­rast ko­pī­gu va­lo­du ar da­žā­dām audi­to­ri­jām. Viņš ir vi­tāls cil­vēks, ar ku­ru ci­tiem ir in­te­re­san­ti būt ko­pā. Jo īpa­ši sie­vie­tēm gri­bas ar ar­hi­bīs­ka­pu ap­ru­nā­ties. «Gaišs cil­vēks un tur­klāt va­rē­tu būt veik­smīgs biz­nes­me­nis. Es vi­ņam bū­tu ie­tei­ku­si stu­dēt fi­nan­ses un eko­no­mi­ku, bet ne re­li­ģi­ju, jo ļo­ti bū­tisks dzī­vē ir ma­te­ri­ālais pa­mats,» pie­bilst nu­me­ro­lo­ģe.

Ar­hi­bīs­kaps Stan­ke­vičs var būt lī­de­ris, vi­ņu uz­klau­sa un klau­sa, arī vi­ņam pa­šam lī­de­rī­ba ir tī­ka­ma, jo pa­tīk strā­dāt ar pub­li­ku. Ar­hi­bīs­ka­pam pie­mīt ak­tie­ra do­tī­bas. Vi­ņa sa­snie­gu­mi top ar dar­bu, se­vis at­tīs­tī­bu un iz­glī­tī­bu, to­mēr viņš nav pie­re­dzē­ju­si dvē­se­le, līdz ar to sa­vu ga­rī­gā lī­de­ra vēs­tī­ju­mu va­rē­tu iz­teikt tad, kad bū­tu ie­gu­vis lie­lā­ku pie­re­dzi un brie­du­mu. Jā, viņš spēj su­ģes­tēt, pār­lie­ci­nāt un ko­mu­ni­cēt, bet jo no­brie­du­šāks viņš kļūs, jo vie­dāks būs. Paš­laik vēl ejams sko­lē­na ceļš, kas gan pa­re­dzēts vis­as dzī­ves ga­ru­mā. Viņš ir nā­cis pa­sau­lē, lai mā­cī­tos.

«Mat­ri­cā re­dzams, ka nav ģi­me­nes cil­vēks, vi­ņa lo­ma ir būt sa­bied­rī­bā un vel­tīt se­vi cil­vē­kiem. Ta­ču tad viņš ne­drīkst ble­fot, jā­būt pa­tie­sam un ir ļo­ti daudz jā­in­ves­tē se­vī, dvē­se­lē, sa­vā ga­rī­ga­jā pa­sau­lē. Ja tā ne­no­tiek, tad, ie­spē­jams, var no­nākt kon­fron­tā­ci­jā ar se­vi, ar to, ko jūt. Jo viņš ir iz­jū­tām ba­gāts cil­vēks, ar dzi­ļu uz­tve­ri, bet var pār­dzī­vot, sa­sto­po­ties ar opo­zī­ci­ju. Vi­ņa mat­ri­cā sa­ska­tu lie­lu in­tu­īci­jas, mis­ti­kas un ezo­tē­ri­kas klāt­būt­ni,» rak­stu­ro Ine­ta Vent­nie­ce.

Sui­tu pries­te­ris

Pries­te­ris An­dris Va­si­ļev­skis «Prak­tis­ko As­tro­lo­ģi­ju» ie­in­te­re­sē­ja tā­pēc, ka ir daudz­pu­sīgs cil­vēks. Vi­ņam ir tek­stil­māk­sli­nie­ka iz­glī­tī­ba, viņš sui­tu sie­vām ie­rī­ko­jis dar­bnī­ci­ņu, kur aust brun­čiem audu­mu. Un arī pats prot aust. Iz­mā­cī­jies par biš­ko­pi. Ta­gad ko­pā ar sui­tu vī­riem dzied an­sam­blī. «Gā­ju vis­os ie­spē­ja­mos pul­ci­ņos: ke­ra­mi­kas, dzie­dā­ša­nas, zī­mē­ša­nas, ādas ap­strā­des, arī an­sam­blī, ko­rī, tau­tas un mo­der­na­jās de­jās. Mam­ma bi­ja bēr­nu­dār­za audzi­nā­tā­ja, es pa­lī­dzē­ju ap­svei­ku­mus ga­ta­vot, no­for­mēt,» An­dris Va­si­ļev­skis stās­tī­jis por­tā­lam www.suitunovads.lv. Ša­jā pries­te­rī ir kaut kas tik pa­tiess un ne­sa­vtīgs, ka viņš at­gā­di­na bēr­nu – la­bā no­zī­mē.

Nu­me­ro­lo­ģe An­dri Va­si­ļev­ski no­dē­vē par die­va dā­va­nu. Vi­ņam pie­mīt ga­rī­gā tie­cī­ba, viņš ir pa­tie­si ti­cīgs cil­vēks. «Viņš ir gaišs, Die­va cil­vēks un tuvs re­li­ģi­jai. Vi­ņam ir lī­de­ra do­tī­bas, viņš ir ga­rīgs cil­vēks, arī tā­pēc pie­mē­rots, lai tik­tos ar ci­tiem un slu­di­nā­tu, paus­tu sa­vu pār­lie­cī­bu par re­li­ģi­ju. Ļo­ti ra­došs, ta­lan­tīgs, vis­pus­īgs un foršs cil­vēks. Vi­ņam no­tic, jo viņš ir pa­tiess,» stās­ta Ine­ta Vent­nie­ce.

Starp ci­tu, An­dris Va­si­ļev­skis in­ter­vi­jā sa­cī­jis, ka Lie­pā­jā sā­cis strā­dāt svēt­die­nas sko­lā, kur vi­ņu uz­ai­ci­nā­ja bīs­kaps Vil­helms La­pe­lis.

Bīs­kaps kļūst par mū­ku

Vil­helms La­pe­lis bi­ja Lie­pā­jas die­cē­zes bīs­kaps un 2012. ga­da va­sa­rā at­kā­pās no ama­ta. Sa­bied­rī­bai šī zi­ņa nā­ca kā zi­bens spē­riens no de­be­sīm. Turp­mā­kās zi­ņas ir sko­pas. Vil­helms La­pe­lis iz­tei­cis vē­lē­ša­nos pil­dīt mū­ka pie­nā­ku­mus un, cik zi­nāms, aiz­vien at­ro­das klos­te­rī Po­li­jā.

Nu­me­ro­lo­ģe ar no­žē­lu teic, ka šis cil­vēks, kurš bi­ja ļo­ti pie­mē­rots re­li­ģis­kā lī­de­ra dar­bam, at­stā­jis va­do­šu ama­tu baz­nī­cā. Ja bū­tu pa­li­cis ama­tā, bū­tu gai­dā­mi ļo­ti la­bi pa­nā­ku­mi. Viņš ne­mēdz pār­stās­tīt ne­pār­bau­dī­tu in­for­mā­ci­ju, un vi­ņam pie­mīt ass, ana­lī­tisks prāts.

Viņš ir ha­ris­mā­tisks un tais­nīgs cil­vēks. «Ka­to­ļu prie­te­rim, kurš pa­už pār­lie­cī­bu no kan­ce­les, ir jā­būt vi­du­tā­jam starp Die­vu sa­bied­rī­bu, starp po­li­ti­ku un mir­stī­ga­jiem. Viņš ir tais­nī­bas pau­dējs un vai­rāk pie­mē­rots re­li­ģi­jai. Vi­ņu var vēr­tēt kā ļo­ti dzi­ļu cil­vē­ku, kā dvē­se­les šķīs­tī­tā­ju, kurš no­sa­ka, vai cil­vēks rī­ko­jas pa­rei­zi. Tāds kā tais­nī­bas sprie­dējs, kā vi­du­tājs viņš ir. Viņš ir cil­vēks ar ār­kār­tī­gi augs­tu at­bil­dī­bas iz­jū­tu pret to, ko da­ra. Tā­pēc ir ga­tavs uz­ņem­ties vai­nu un at­bil­dī­bu, pat grēk­āža lo­mu re­li­ģi­jas la­bad,» sa­ka nu­me­ro­lo­ģe.

Nedz ka­to­ļu baz­nī­ca, nedz Vil­helms La­pe­lis nav sī­ki ko­men­tē­ju­ši vi­ņa lē­mu­mu. Var iz­teikt pie­ņē­mu­mu, ka to­rei­zē­jā bīs­ka­pa aug­stā at­bil­dī­bas iz­jū­ta li­ka vi­ņam tā rī­ko­ties, jo pirms tam aiz­do­mās par pe­do­fi­li­ju bi­ja ap­cie­ti­nāts lu­te­rā­ņu Dau­gav­pils die­cē­zes vi­kārs Ag­ris Pā­vils Lē­valds, kurš ie­priekš kal­po­ja ka­to­ļu baz­nī­cā. Vil­helms La­pe­lis vi­ņu pa­zi­na no stu­di­ju ga­diem, un tie­ši bīs­kaps bi­ja tas, kurš par pe­do­fi­li­ju tie­sā­ta­jam mā­cī­tā­jam pie­dā­vā­ja at­stāt ga­rīdz­nie­ka kār­tu par ilg­sto­ši veik­tiem pār­kā­pu­miem. Tie­sa, pēc La­pe­ļa teik­tā, vi­ņam nav bi­jis aiz­do­mu par kri­mi­nā­liem no­zie­gu­miem pret bēr­niem. Sa­vu­kārt to­rei­zē­jais Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas Lat­vi­jā kar­di­nāls Jā­nis Pu­jats sa­ru­nā ar zi­ņu aģen­tū­ru LE­TA stās­tī­jis, ka Vil­hel­mam La­pe­lim jau pirms pār­is ga­diem esot bi­ju­šas aiz­do­mas par Lē­val­da ho­mo­sek­su­ālis­mu.

Tāds, lūk, bi­ja fons, kad Lie­pā­jas die­cē­zes bīs­kaps pie­ņē­ma lē­mu­mu at­kāp­ties no ama­ta. «Ener­ģē­tis­ki Po­li­ja vi­ņam der la­bāk ne­kā Lat­vi­ja. Vi­ņa iz­šķir­ša­nās par la­bu klos­te­rim lie­ci­na par to, ka šo cil­vē­ku gan ne­drīkst ap­vai­not bez vai­nas, jo tā­dās si­tu­āci­jās viņš glā­bi­ņu mek­lēs ci­tur, gan to, ka viņš par sa­vu pār­lie­cī­bu ies līdz ga­lam. Vi­ņa stip­rā po­zī­ci­ja ir ar­gu­men­tā­ci­ja un at­bil­dī­ba, viņš ir ne ti­kai te­orē­ti­ķis, bet arī prak­ti­ķis. Ja ko pa­tei­ca, tad iz­da­rīs,» se­ci­na «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» eks­per­te.

Latvijā

Par Latvijas dzimšanas dienu un Trampa uzvaru vēlēšanās, par mūsu valdības tukšmuldēšanu un latviešu tautas izmiršanu, par Eiropā valdošo vienaldzību pret Ukrainu un par iespējām, ka NATO varētu pamest Baltijas valstis, par to, kāda jēga ir ANO, par mūsu bruņoto spēku spēju aizstāvēt Latviju un par daudz ko citu: saruna ar Valsts prezidentu Edgaru Rinkēviču.

Svarīgākais