Kā mai­nās ka­to­ļu baz­nī­ca?

© f64

Ka­to­ļi 15. augus­tā svin Vis­svē­tā­kās Jau­na­vas Ma­ri­jas de­be­sīs uz­ņem­ša­nas svēt­kus, un par mūs­die­nu baz­nī­cas tra­dī­ci­ju kļu­vu­ši svēt­ce­ļo­ju­mi uz Ag­lo­nas ba­zi­li­ku. «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja» gri­bē­ja no­skaid­rot, vai Ag­lo­nas no­sau­ku­mā ir ie­rak­stī­ta īpa­ša ga­rī­gā do­mi­nan­te un kā ka­to­ļu baz­nī­ca iz­ska­tās mū­su gad­sim­tā.

Tā kā nu­me­ro­lo­ģi­ja ļauj iz­prast skait­ļu jē­gu un ar to pa­lī­dzī­bu at­šif­rēt cil­vē­ka rak­stu­ru, mo­ti­vā­ci­ju, mēr­ķus, kā arī dzī­ves uz­de­vu­mus, viens mū­su in­te­re­ses etaps bi­ja sais­tīts arī ar kon­krē­tiem ka­to­ļu ga­rīdz­nie­cī­bas pār­stāv­jiem – kā­lab vi­ņi at­ro­das ti­cī­bā un kā­pēc vi­ņi kon­krē­tās si­tu­āci­jās rī­ko­ju­šies tā un ne ci­tā­di?

Jā­pie­bilst, ka pirms da­žiem ga­diem ti­ka veik­ta lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ju nu­me­ro­lo­ģis­kā ana­lī­ze un kon­sta­tēts, ka mā­cī­tā­ju aici­nā­ju­mam ne­ti­pis­ki lie­la da­ļa (35%) mā­cī­bu ap­gūst sais­tī­bā ar nau­du un re­sur­siem. Tie­sa, tas ir ti­kai viens se­ci­nā­jums, kas iz­riet no pē­tī­ju­ma.

Ana­li­zēt Ag­lo­nas no­sau­ku­mu un vei­dot at­se­viš­ķu ka­to­ļu ga­rīdz­nie­ku por­tre­tus «Prak­tis­ka­jai As­tro­lo­ģi­jai» pa­lī­dzē­ja ser­ti­fi­cē­ta nu­me­ro­lo­ģe Ine­ta Vent­nie­ce.

Par 21. gad­sim­tu

«Jā­sāk ar gad­sim­ta rak­stu­ro­ju­mu,» ana­lī­zi ie­sāk nu­me­ro­lo­ģe. «Šis gad­simts nav sais­tīts ar ap­rē­ķi­nu un pie­tu­rē­ša­nos pie strik­tām nor­mām, bet bal­stīts uz iz­jū­tām un ezo­tē­ri­ku. Tā dē­vē­tās smal­kās ener­ģi­jas gūst virs­ro­ku, un tas arī baz­nī­cai liek kļūt li­be­rā­lā­kai, iet pie cil­vē­kiem, ne­vis būt at­sve­ši­nā­tai, at­tā­li­nā­tai. Uz­svars tiek likts uz dvē­se­li un iz­jū­tām.»

Ag­lo­na – īpa­ša vie­ta

Var teikt, ka Ag­lo­na īsā lai­ka pos­mā ir at­dzi­mu­si par Lat­vi­jas no­zī­mī­gā­ko ka­to­ļu ga­rī­go cen­tru un pa­sau­les mē­ro­ga svēt­vie­tu. Kad 1980. ga­dā Lat­vi­jas ka­to­ļi at­zī­mē­ja Ag­lo­nas ba­zi­li­kas 200 ga­du ju­bi­le­ju, Ro­mas pā­vests Jā­nis Pā­vils II tai pie­šķī­ra «Ba­si­li­ca Mi­no­ris» jeb Ma­zās ba­zi­li­kas go­da ti­tu­lu. 1989. ga­dā, pir­mo rei­zi pēc 50 ga­diem, no Rī­gas uz Ag­lo­nu de­vās svēt­ceļ­nie­ki, ku­ri vi­su ce­ļu no­gā­ja kā­jām. To­gad Vis­svē­tā­kās Jau­na­vas Ma­ri­jas de­be­sīs uz­ņem­ša­nas svēt­kos pir­mo rei­zi pēc dau­dziem ga­diem svēt­ku pro­ce­si­ja ti­ka rī­ko­ta ār­pus baz­nī­cas žo­ga, bet dār­zā pir­mo rei­zi no­ti­ka diev­kal­po­jums lat­vie­šu va­lo­dā.

Ag­lo­nas vēs­tu­re da­tē­ja­ma ar 13. gad­sim­tu un sais­tā­ma ar Lie­tu­vas ka­ra­ļa Min­dau­ga vār­du, bet daudz tu­vāk mūs­die­nām – 17. gad­sim­ta bei­gās – Ag­lo­nā ti­ka iz­vei­dots klos­te­ris, sko­la un diev­nams. Tāds ir aiz­sā­kums, kam se­ko­ju­ši dau­dzi un da­žā­di no­ti­ku­mi, bet diev­nams tā­dā vai ci­tā­dā vei­do­lā Ag­lo­nā pa­stā­vē­ja. Arī vē­lāk, kad sā­kās re­pre­si­jas pret ka­to­ļu ga­rī­ga­jiem or­de­ņiem, Ag­lo­nas klos­te­ris bi­ja vie­nī­gais no as­to­ņiem ci­tiem, ku­ru ne­slē­dza.

«Ag­lo­na ir vie­ta ar ār­kār­tī­gi spē­cī­gu ener­ģi­ju, tie­ši ar ener­ģē­ti­ku tā arī «pa­ņem». Tā ir vie­ta, kas māk pie­sais­tīt un pie­vilkt, un tur cil­vē­ki tie­šām var pie­dzī­vot at­klās­mes. Cil­vē­kiem šeit uz­nāk vēl­me iz­ru­nā­ties, tā­tad vie­ta ir arī psiho­lo­ģis­ki ie­dar­bī­ga. Grēk­sū­dzes ta­ču tur no­tiek! Ag­lo­nai pie­mīt zi­nā­ma mis­ti­cis­ma de­va, Lat­vi­jā tā­du vie­tu nav daudz. Tā­pēc var teikt, ka Ag­lo­nas baz­nī­ca ir uz­bū­vē­ta veik­smī­gi iz­vē­lē­tā vie­tā,» nu­me­ro­lo­ģis­ki iz­ana­li­zē­ju­si viet­vār­du, sa­ka Ine­ta Vent­nie­ce.

Ne­daudz par lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ju «ko­du»

Pirms pie­vēr­sties ka­to­ļu ga­rīdz­nie­ku nu­me­ro­lo­ģis­ka­jam por­tre­tē­ju­mam, la­sī­tā­ji jā­ie­pa­zīs­ti­na ar Lat­vi­jas Nu­me­ro­lo­gu bied­rī­bā ta­pu­šo nu­me­ro­lo­ģis­ko pē­tī­ju­mu «Lat­vi­jas lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ji nu­me­ro­lo­ga ska­tī­ju­mā». Kon­spek­tī­vais iz­klāsts ļaus sa­prast, kā­dā vei­dā ir ana­li­zē­ti mā­cī­tā­ju da­ti un kā­da in­for­mā­ci­ja no tiem iz­lo­bī­ta.

Lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ju pē­tī­ju­mu nu jau ser­ti­fi­cē­ta nu­me­ro­lo­ģe Ja­na Dī­ri­ņa uz­sā­ka ar mēr­ķi iz­vei­dot «vi­dē­jā» Lat­vi­jas lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ja nu­me­ro­lo­ģis­ko por­tre­tu, ana­li­zē­jot pub­lis­ki pie­eja­mus 197 Lat­vi­jas Evaņ­ģē­lis­ki lu­te­ris­kās baz­nī­cas mā­cī­tā­ju da­tus. Ti­ka vēr­tē­ta vi­ņu ie­dzim­tā mērķ­tie­cī­ba, sta­bi­li­tā­te, em­pā­ti­jas spē­jas, pie­mē­ro­tī­ba fi­zis­kam vai ga­rī­gam dar­bam, ide­ālisms un ga­rī­gā tie­cī­ba. Ja­na Dī­ri­ņa kon­sta­tē­ju­si, ka Lat­vi­jas lu­te­rā­ņu mā­cī­tā­ji lie­lā­ko­ties (58%) ir ide­ālis­tis­ki no­ska­ņo­ti hu­mā­nis­ti, so­ci­āli ori­en­tē­ti, no da­bas ap­vel­tī­ti ar gud­rī­bu, la­bu at­mi­ņu un lo­ģis­ku prā­tu. Vai­rāk ne­kā pus­e (54%) ir «prak­ti­ķi» – cil­vē­ki, kas no­nā­ku­ši baz­nī­cā, mek­lē­jot sa­vu in­di­vi­du­ālo, ne­stan­dar­ta ce­ļu dzī­vē, lai sa­vus ga­rī­gos mek­lē­ju­mus pār­vēr­stu taus­tā­mā ma­tē­ri­jā. Vi­ņu sū­tī­ba ir no­di­bi­nāt kār­tī­bu, ie­tērpt sa­vas ide­jas un plā­nus kon­krē­tā for­mā, ra­dot sta­bi­lu pa­ma­tu nā­kot­nei. Vi­ņiem ir sva­rī­gi iz­paust se­vi caur vār­du, ko­mu­ni­kā­ci­ju ar lī­dzī­gi do­mā­jo­šiem, cie­ņa, stā­vok­lis sa­bied­rī­bā, at­zi­nī­ba un arī ma­te­ri­āls gan­da­rī­jums.

To­mēr mā­cī­tā­ju aici­nā­ju­mam ne­ti­pis­ki lie­la da­ļa (35%) dzī­ves mā­cī­bu ap­gūst sais­tī­bā ar nau­du un re­sur­siem. «Ce­ru, ka tas no­tiek pēc aug­stā­kās at­tīs­tī­bas rau­dzes, caur as­kē­zi, at­teik­ša­nos no lai­cī­giem la­bu­miem ie­pre­tī drau­dzes va­ja­dzī­bām, ne­vis vēl­mi no­dro­ši­nāt per­so­nis­ko paš­la­bu­mu un dzī­ves kva­li­tā­ti,» pē­tī­ju­ma da­tus ko­men­tē ser­ti­fi­cēts nu­me­ro­logs Kris­taps Baņ­ķis. «Ie­pa­zīs­to­ties ar pē­tī­ju­ma ap­rē­ķi­niem, man kā nu­me­ro­lo­gam ta­pa skaidrs, ka lu­te­rā­ņu baz­nī­cā nau­das pro­blē­mas nav ne­jau­šī­ba, jo lie­lā­kā da­ļa mā­cī­tā­ju nu­me­ro­lo­ģis­ko mat­ri­cu «sirgst» ar pa­tuk­šām nau­das sta­bi­li­tā­tes rū­tīm. Tā­tad nav pras­mju pie­sais­tīt re­sur­sus, to­ties ir lie­la vēl­me pēc sta­bi­li­tā­tes, ku­ras, kā li­kums, ir pa­maz. Ka­mēr ne­no­mai­nī­sies iz­pē­tī­to dvē­se­ļu ga­nu pa­au­dze, pār­mai­ņas lab­klā­jī­bā lu­te­rā­ņu drau­dzēs diem­žēl ir ne­sa­snie­dzams mēr­ķis. Zī­mī­gi, ka kra­si at­šķi­rī­ga si­tu­āci­ja ir iz­la­ses kār­tī­bā at­la­sī­ta­jos baz­nī­cas virs­va­dī­tā­ju da­tos, kur ma­nā­ma iz­teik­ti lie­lā­ka iz­ma­nī­ba ne­kus­ta­mo īpa­šu­mu un nau­das sa­rū­pē­ša­nas jau­tā­ju­mos. To arī ap­stip­ri­na me­di­jos la­sā­mās zi­ņas. Ša­jā ga­dī­ju­mā sa­nāk, ka aug­šas grib un var sa­kār­tot baz­nī­cas ka­si, bet apakš­as var­būt pat grib, bet ne­prot.»

Pā­ves­ta Fran­cis­ka die­viš­ķā dzirksts

Ka­toļ­ti­cī­ba (un līdz ar to – ga­rīdz­nie­ki) kā viens no kris­tī­gās ti­cī­bas vir­zie­niem tiek uz­ska­tī­ta par kon­ser­va­tī­vā­ku un ne­elas­tī­gā­ku, sa­lī­dzi­not ar, pie­mē­ram, lu­te­rā­nis­mu. Tā­pēc ka­toļ­ti­cī­gie uz­sver, ka tie­ši tā­dai jā­būt baz­nī­cai, jo ti­cī­giem cil­vē­kiem pro­gno­zē­ja­mī­ba un ne­mai­nī­gums ļauj jus­ties sta­bi­li. Ap­kār­tē­jā pa­sau­lē viss mai­nās, un, jo īpa­ši krī­zes ga­dos, bi­jis grū­ti sa­mek­lēt at­bal­sta pun­ktus lai­cī­ga­jā dzī­vē. Ja tā no­tik­tu arī baz­nī­cā, tad cil­vē­kam, tē­lai­ni ru­nā­jot, zem kā­jām zus­tu pil­nī­gi viss pa­mats.

Vai pā­vests Fran­cisks šos pa­ma­tus ir sa­tri­ci­nā­jis vai arī mai­nī­jies līdz­i lai­kam? No­mai­not sa­vu priekš­te­ci, Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas gal­va pā­vests Fran­cisks pār­stei­dza sa­bied­rī­bu, pie­ņe­mot vēl ne­iz­man­to­tu pā­ves­ta vār­du un ne ti­kai vār­dos slu­di­not pie­ti­cī­bu, bet to ap­lie­ci­not arī dar­bos. Par ne­gai­dī­tu var uz­ska­tīt vi­ņa ne­pār­pro­ta­mi for­mu­lē­to at­tiek­smi pret ho­mo­sek­su­āļiem – ka pro­blē­ma ir ne­vis šī ori­en­tā­ci­ja, bet gan tās lo­bē­ša­na, kā arī – grēks ir ho­mo­sek­su­ālis­ma akts, ne­vis ho­mo­sek­su­āla ori­en­tā­ci­ja. «Ja kāds ir gejs un no la­bas gri­bas mek­lē Die­vu, kas gan es es­mu, lai tie­sā­tu?» sa­cī­jis pā­vests. Un vēl viņš prot pa­jo­kot.

Ine­ta Vent­nie­ce šo per­so­nī­bu rak­stu­ro kā tais­nī­gu cil­vē­ku, ku­ram pie­mīt no­slie­ce uz mis­ti­cis­mu. Viņš sa­vu dar­bu veic ap­zi­nī­gi, un vi­ņa ceļš uz mēr­ķi ir kris­tāl­skaidrs, jo viņš ir ļo­ti pa­reizs cil­vēks. Ja viņš, bū­dams Bu­eno­sai­re­sas ar­hi­bīs­kaps, stai­gā­ja kā­jām, brau­ca ar sa­bied­ris­ko trans­por­tu vai li­do­ja eko­no­mis­ka­jā kla­sē, tad ne tā­dēļ, lai iz­rā­dī­tos vai ble­fo­tu. Tāds viņš ir.

«Bet ku­rā brī­dī viņš kva­li­fi­cē­jas kā ga­rī­gais lī­de­ris?» šau­bās nu­me­ro­lo­ģe. Tik tie­šām, 2013. ga­dā Bu­eno­sai­re­sas ar­hi­bīs­ka­pa Hor­hes Ma­ri­o Ber­gol­jo ie­vē­lē­ša­na par Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas gal­vu dau­dziem bi­ja pār­stei­gums. Jaun­ais pā­vests ir ga­rīgs cil­vēks, ar die­viš­ķo dzirk­sti jeb tie­cī­bu, to­mēr ta­jā pa­šā lai­kā – arī cil­vēks, kurš sa­vu po­zī­ci­ju iz­pauž caur re­ālām lie­tām, iz­jū­tām un fak­tiem. «Vi­dei ir ie­tek­me vi­ņa rī­cī­bā. Vi­ņa stip­rā po­zī­ci­ja ir ar­gu­men­tā­ci­ja un at­bil­dī­bas iz­jū­ta, spē­ja uz­ņem­ties grēk­āža lo­mu. Vi­ņam pie­mīt ten­den­ce se­vi upu­rēt sa­bied­rī­bas, re­li­ģi­jas la­bā dzī­ves lai­kā,» sa­ka nu­me­ro­lo­ģe.

Bi­ju­šais un ta­ga­dē­jais

Lat­vi­jā ka­to­ļu baz­nī­cu il­gus ga­dus va­dī­ja Jā­nis Pu­jats, ku­ru ar­hi­bīs­ka­pa ama­tā 2010. ga­dā no­mai­nī­ja Zbig­ņevs Stan­ke­vičs, tā­pēc jo in­te­re­san­tāk ir sa­lī­dzi­nāt abus ka­to­ļu ga­rī­gos lī­de­rus.

Nu­me­ro­lo­ģe Jā­ni Pu­ja­tu rak­stu­ro kā per­so­nī­bu, kas ru­nā tie­šu va­lo­du. «Vi­ņā nav ap­mā­na, viņš ne­ko pa­klu­sām ne­fun­ktie­rē un ne­shē­mo, bet re­āli rī­ko­jas. Jā, vi­ņam trūkst dip­lo­mā­ti­jas spē­ju, un viņš to ne­slēpj – es tāds es­mu. Šis cil­vēks var va­dīt lie­las ļau­žu gru­pas, var būt ļo­ti, ļo­ti spē­cīgs lī­de­ris, ta­jā skai­tā – ga­rī­gais, jo vi­ņam pie­mī­to­šais ener­ģi­jas dau­dzums to at­ļauj. Ap­vel­tīts ar mil­zī­gu ener­ģi­ju, kas no­dro­ši­na il­gu mū­žu. Vi­ņam pie­mīt zi­nāms aristo­krā­tisms. Bet vai vi­ņam var ti­cēt kā ga­rī­ga­jam lī­de­rim? Šis cil­vēks ir vai­rāk jaun­a dvē­se­le, ku­rai pa­šai dzī­ves lai­kā ir daudz jā­mā­cās un jā­pie­dzī­vo, jā­iz­iet cau­ri da­žā­diem no­ti­ku­miem, lai va­rē­tu va­dīt ci­tus, dot pa­do­mus un tā­lāk no­dot sa­vas zi­nā­ša­nas. Ga­rī­ga­jam lī­de­rim jā­būt sko­lo­tā­jam, bet es re­dzu, ka cil­vēks ir sko­lēns. Dzī­ves no­ga­lē viņš var kļūt par sko­lo­tā­ju.»

Ci­pa­ri lie­ci­na, ka, iz­vē­lo­ties ar ga­rīdz­nie­cī­bu ne­sa­is­tī­tu ce­ļu, vi­ņam pa­vēr­tos pla­šas ie­spē­jas. Jā­nis Pu­jats drī­zāk ir šīs re­āli­tā­tes cil­vēks. Nu­me­ro­lo­ģe teic, ka Ag­lo­na kar­di­nā­lam Jā­nim Pu­ja­tam ir kar­mis­ka vie­ta, tur viņš jū­tas kā zivs ūde­nī.

Zbig­ņe­va Stan­ke­vi­ča trum­pis ir psiho­lo­ga spē­jas un ne­or­di­nā­ra pie­eja, ne­vis ga­rī­gā tie­cī­ba. At­bil­sto­ši nu­me­ro­lo­ģis­kai mat­ri­cai viņš spēj veik­smī­gi iz­līst caur ada­tas aci no ik­vie­nas si­tu­āci­jas, adap­tē­ties jeb­ku­rā si­tu­āci­jā un at­rast ko­pī­gu va­lo­du ar da­žā­dām audi­to­ri­jām. Viņš ir vi­tāls cil­vēks, ar ku­ru ci­tiem ir in­te­re­san­ti būt ko­pā. Jo īpa­ši sie­vie­tēm gri­bas ar ar­hi­bīs­ka­pu ap­ru­nā­ties. «Gaišs cil­vēks un tur­klāt va­rē­tu būt veik­smīgs biz­nes­me­nis. Es vi­ņam bū­tu ie­tei­ku­si stu­dēt fi­nan­ses un eko­no­mi­ku, bet ne re­li­ģi­ju, jo ļo­ti bū­tisks dzī­vē ir ma­te­ri­ālais pa­mats,» pie­bilst nu­me­ro­lo­ģe.

Ar­hi­bīs­kaps Stan­ke­vičs var būt lī­de­ris, vi­ņu uz­klau­sa un klau­sa, arī vi­ņam pa­šam lī­de­rī­ba ir tī­ka­ma, jo pa­tīk strā­dāt ar pub­li­ku. Ar­hi­bīs­ka­pam pie­mīt ak­tie­ra do­tī­bas. Vi­ņa sa­snie­gu­mi top ar dar­bu, se­vis at­tīs­tī­bu un iz­glī­tī­bu, to­mēr viņš nav pie­re­dzē­ju­si dvē­se­le, līdz ar to sa­vu ga­rī­gā lī­de­ra vēs­tī­ju­mu va­rē­tu iz­teikt tad, kad bū­tu ie­gu­vis lie­lā­ku pie­re­dzi un brie­du­mu. Jā, viņš spēj su­ģes­tēt, pār­lie­ci­nāt un ko­mu­ni­cēt, bet jo no­brie­du­šāks viņš kļūs, jo vie­dāks būs. Paš­laik vēl ejams sko­lē­na ceļš, kas gan pa­re­dzēts vis­as dzī­ves ga­ru­mā. Viņš ir nā­cis pa­sau­lē, lai mā­cī­tos.

«Mat­ri­cā re­dzams, ka nav ģi­me­nes cil­vēks, vi­ņa lo­ma ir būt sa­bied­rī­bā un vel­tīt se­vi cil­vē­kiem. Ta­ču tad viņš ne­drīkst ble­fot, jā­būt pa­tie­sam un ir ļo­ti daudz jā­in­ves­tē se­vī, dvē­se­lē, sa­vā ga­rī­ga­jā pa­sau­lē. Ja tā ne­no­tiek, tad, ie­spē­jams, var no­nākt kon­fron­tā­ci­jā ar se­vi, ar to, ko jūt. Jo viņš ir iz­jū­tām ba­gāts cil­vēks, ar dzi­ļu uz­tve­ri, bet var pār­dzī­vot, sa­sto­po­ties ar opo­zī­ci­ju. Vi­ņa mat­ri­cā sa­ska­tu lie­lu in­tu­īci­jas, mis­ti­kas un ezo­tē­ri­kas klāt­būt­ni,» rak­stu­ro Ine­ta Vent­nie­ce.

Sui­tu pries­te­ris

Pries­te­ris An­dris Va­si­ļev­skis «Prak­tis­ko As­tro­lo­ģi­ju» ie­in­te­re­sē­ja tā­pēc, ka ir daudz­pu­sīgs cil­vēks. Vi­ņam ir tek­stil­māk­sli­nie­ka iz­glī­tī­ba, viņš sui­tu sie­vām ie­rī­ko­jis dar­bnī­ci­ņu, kur aust brun­čiem audu­mu. Un arī pats prot aust. Iz­mā­cī­jies par biš­ko­pi. Ta­gad ko­pā ar sui­tu vī­riem dzied an­sam­blī. «Gā­ju vis­os ie­spē­ja­mos pul­ci­ņos: ke­ra­mi­kas, dzie­dā­ša­nas, zī­mē­ša­nas, ādas ap­strā­des, arī an­sam­blī, ko­rī, tau­tas un mo­der­na­jās de­jās. Mam­ma bi­ja bēr­nu­dār­za audzi­nā­tā­ja, es pa­lī­dzē­ju ap­svei­ku­mus ga­ta­vot, no­for­mēt,» An­dris Va­si­ļev­skis stās­tī­jis por­tā­lam www.suitunovads.lv. Ša­jā pries­te­rī ir kaut kas tik pa­tiess un ne­sa­vtīgs, ka viņš at­gā­di­na bēr­nu – la­bā no­zī­mē.

Nu­me­ro­lo­ģe An­dri Va­si­ļev­ski no­dē­vē par die­va dā­va­nu. Vi­ņam pie­mīt ga­rī­gā tie­cī­ba, viņš ir pa­tie­si ti­cīgs cil­vēks. «Viņš ir gaišs, Die­va cil­vēks un tuvs re­li­ģi­jai. Vi­ņam ir lī­de­ra do­tī­bas, viņš ir ga­rīgs cil­vēks, arī tā­pēc pie­mē­rots, lai tik­tos ar ci­tiem un slu­di­nā­tu, paus­tu sa­vu pār­lie­cī­bu par re­li­ģi­ju. Ļo­ti ra­došs, ta­lan­tīgs, vis­pus­īgs un foršs cil­vēks. Vi­ņam no­tic, jo viņš ir pa­tiess,» stās­ta Ine­ta Vent­nie­ce.

Starp ci­tu, An­dris Va­si­ļev­skis in­ter­vi­jā sa­cī­jis, ka Lie­pā­jā sā­cis strā­dāt svēt­die­nas sko­lā, kur vi­ņu uz­ai­ci­nā­ja bīs­kaps Vil­helms La­pe­lis.

Bīs­kaps kļūst par mū­ku

Vil­helms La­pe­lis bi­ja Lie­pā­jas die­cē­zes bīs­kaps un 2012. ga­da va­sa­rā at­kā­pās no ama­ta. Sa­bied­rī­bai šī zi­ņa nā­ca kā zi­bens spē­riens no de­be­sīm. Turp­mā­kās zi­ņas ir sko­pas. Vil­helms La­pe­lis iz­tei­cis vē­lē­ša­nos pil­dīt mū­ka pie­nā­ku­mus un, cik zi­nāms, aiz­vien at­ro­das klos­te­rī Po­li­jā.

Nu­me­ro­lo­ģe ar no­žē­lu teic, ka šis cil­vēks, kurš bi­ja ļo­ti pie­mē­rots re­li­ģis­kā lī­de­ra dar­bam, at­stā­jis va­do­šu ama­tu baz­nī­cā. Ja bū­tu pa­li­cis ama­tā, bū­tu gai­dā­mi ļo­ti la­bi pa­nā­ku­mi. Viņš ne­mēdz pār­stās­tīt ne­pār­bau­dī­tu in­for­mā­ci­ju, un vi­ņam pie­mīt ass, ana­lī­tisks prāts.

Viņš ir ha­ris­mā­tisks un tais­nīgs cil­vēks. «Ka­to­ļu prie­te­rim, kurš pa­už pār­lie­cī­bu no kan­ce­les, ir jā­būt vi­du­tā­jam starp Die­vu sa­bied­rī­bu, starp po­li­ti­ku un mir­stī­ga­jiem. Viņš ir tais­nī­bas pau­dējs un vai­rāk pie­mē­rots re­li­ģi­jai. Vi­ņu var vēr­tēt kā ļo­ti dzi­ļu cil­vē­ku, kā dvē­se­les šķīs­tī­tā­ju, kurš no­sa­ka, vai cil­vēks rī­ko­jas pa­rei­zi. Tāds kā tais­nī­bas sprie­dējs, kā vi­du­tājs viņš ir. Viņš ir cil­vēks ar ār­kār­tī­gi augs­tu at­bil­dī­bas iz­jū­tu pret to, ko da­ra. Tā­pēc ir ga­tavs uz­ņem­ties vai­nu un at­bil­dī­bu, pat grēk­āža lo­mu re­li­ģi­jas la­bad,» sa­ka nu­me­ro­lo­ģe.

Nedz ka­to­ļu baz­nī­ca, nedz Vil­helms La­pe­lis nav sī­ki ko­men­tē­ju­ši vi­ņa lē­mu­mu. Var iz­teikt pie­ņē­mu­mu, ka to­rei­zē­jā bīs­ka­pa aug­stā at­bil­dī­bas iz­jū­ta li­ka vi­ņam tā rī­ko­ties, jo pirms tam aiz­do­mās par pe­do­fi­li­ju bi­ja ap­cie­ti­nāts lu­te­rā­ņu Dau­gav­pils die­cē­zes vi­kārs Ag­ris Pā­vils Lē­valds, kurš ie­priekš kal­po­ja ka­to­ļu baz­nī­cā. Vil­helms La­pe­lis vi­ņu pa­zi­na no stu­di­ju ga­diem, un tie­ši bīs­kaps bi­ja tas, kurš par pe­do­fi­li­ju tie­sā­ta­jam mā­cī­tā­jam pie­dā­vā­ja at­stāt ga­rīdz­nie­ka kār­tu par ilg­sto­ši veik­tiem pār­kā­pu­miem. Tie­sa, pēc La­pe­ļa teik­tā, vi­ņam nav bi­jis aiz­do­mu par kri­mi­nā­liem no­zie­gu­miem pret bēr­niem. Sa­vu­kārt to­rei­zē­jais Ro­mas ka­to­ļu baz­nī­cas Lat­vi­jā kar­di­nāls Jā­nis Pu­jats sa­ru­nā ar zi­ņu aģen­tū­ru LE­TA stās­tī­jis, ka Vil­hel­mam La­pe­lim jau pirms pār­is ga­diem esot bi­ju­šas aiz­do­mas par Lē­val­da ho­mo­sek­su­ālis­mu.

Tāds, lūk, bi­ja fons, kad Lie­pā­jas die­cē­zes bīs­kaps pie­ņē­ma lē­mu­mu at­kāp­ties no ama­ta. «Ener­ģē­tis­ki Po­li­ja vi­ņam der la­bāk ne­kā Lat­vi­ja. Vi­ņa iz­šķir­ša­nās par la­bu klos­te­rim lie­ci­na par to, ka šo cil­vē­ku gan ne­drīkst ap­vai­not bez vai­nas, jo tā­dās si­tu­āci­jās viņš glā­bi­ņu mek­lēs ci­tur, gan to, ka viņš par sa­vu pār­lie­cī­bu ies līdz ga­lam. Vi­ņa stip­rā po­zī­ci­ja ir ar­gu­men­tā­ci­ja un at­bil­dī­ba, viņš ir ne ti­kai te­orē­ti­ķis, bet arī prak­ti­ķis. Ja ko pa­tei­ca, tad iz­da­rīs,» se­ci­na «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» eks­per­te.

Svarīgākais