Pasažieri, kuriem pienākas 100% atlaide sabiedriskā transportā biļetei, arī turpmāk par braucienu nebūs jāmaksā no saviem līdzekļiem, aģentūrai LETA skaidroja Pārresoru koordinācijas centrā (PKC).
Ceturtdien, 8.maijā, Valsts sekretāru sanāksmē saskaņošanai izsludināti trīs noteikumu projekti, kas skar grozījumus atlaižu saņēmēju identifikācijā. PKC apgalvo, ka, lai izprastu jauno sistēmu un izvairītos no neatbilstošas noteikumu interpretācijas, jāskata visu trīs noteikumu projektu pakete vienkopus. Turklāt noteikumi pamatā nosaka pakalpojumu sniedzēju savstarpējo informācijas apmaiņu, lai nodrošinātu pakalpojumu to saņēmējiem.
"Noteikumu projekti paredz, ka pasažieri, kas saņem braukšanas maksas atlaides, arī turpmāk nemaksā par braucienu sabiedriskajā transportā no saviem privātajiem līdzekļiem, bet izmanto elektronisku identifikācijas līdzekli, kas nodrošina šī pakalpojuma saņemšanu. Šo noteikumu kontekstā braukšana arī turpmāk būs bez maksas no pasažieru viedokļa un tiks segta no valsts un pašvaldību budžetiem," apgalvo PKC.
Jaunā sistēma paredz nodrošināt datu apmaiņu, Satiksmes ministrijai (SM) no Labklājības un Iekšlietu ministrijas saņemot datus par personām, kurām pienākas braukšanas maksas atvieglojumi. Pēc to saņemšanas SM iesniegšot šos datus sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un biļešu tirgotājiem. Tādējādi jaunā sistēma automātiski pēc personas datiem identificē to, ka konkrētai personai pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, skaidro PKC.
PKC ieskatā, ieguvumi no sistēmas ieviešanas ir atviegloto personu sociālā statusu neizpaušana sabiedriskajā transportā, biļešu tirdzniecības un klientu apkalpošanas vietās, kā arī precīza atvieglojumu administrēšanas un personu identificēšanas procesa pārraudzību, pārejot no zaudējumu atlīdzināšanas sistēmas uz kompensācijas sniegšanas sistēmu. Tas nozīmē, ka atšķirībā no esošās sistēmas, kad no valsts budžeta tiek atlīdzināti zaudējumi pasažieru pārvadātājiem par "nulles biļešu" izsniegšanu, turpmāk tiks veikta precīza pasažieru uzskaite, izslēdzot negodprātīgu rīcību - gan piemērojot atlaides, gan tās izmantojot.
PKC uzsver, ka sistēma ļaus nodrošināt valsts un pašvaldību budžeta līdzekļu precīzu izlietojumu atbilstoši to paredzētajam mērķim, savukārt ietaupījumu izmantot citiem aktuāliem sabiedrības labklājības jautājumiem.
Pasažieru vienīgā neērtība, PKC ieskatā, būšot jauna identifikācijas līdzekļa saņemšana - esošās apliecības vietā, lai to izmantotu valsts vai pašvaldības apmaksāta pakalpojuma saņemšanai. Maksa par identifikācijas līdzekli būtu jāsedz valstij vai pašvaldībai, ieteicams, nodrošinot tā piegādi personai, iecerējis PKC.
Lai nodrošinātu jaunās sistēmas ieviešanu, paredzēts atvērt sistēmu dažādu uzņēmumu izsniegtiem identifikācijas līdzekļiem atbilstoši noteikumos minētajām prasībām - līdzīgi kā tirdzniecības vietās norēķinu termināļi pieņem jebkuras bankas karti.
"Valsts pārvaldei šī ir liela atbildība, kas prasa sadarbību visos līmeņos - gan valsts un pašvaldību, gan ieinteresēto pušu iesaistē. Mērķis ir izstrādāt un ieviest vienotu sistēmu, kas ir ērta sabiedrībai un atvieglo konkrēto mērķa grupu uzskaiti un identifikāciju, izmantojot sabiedriskā transporta pakalpojumus," uzsver PKC.
PKC turpmākajā saskaņošanas procesā, kas formāli tikai tagad sākas, plāno iesaistīt visas ieinteresētās puses. Centra uzdevums ir pēc iespējas novērst visus riskus un panākt vislabāko risinājumu sabiedrībai, paredzot vienotas atvērtās sistēmas ieviešanu, teikts PKC paziņojumā.
Kā ziņots, valdībā iesniegti noteikumu grozījumu attiecas uz personām ar pirmo vai otro invaliditātes grupu, personām līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kā arī bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem un politiski represētām personām.