E-paraksta dēļ personas apliecība jāmaina agrāk

Tiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri pasteidzās pirmie iegūt eID karti jeb personas apliecību, nu tā krietni pirms laika jāmaina. Tas tā notiek e-paraksta dēļ, kurš piešķirts vien uz diviem gadiem, kaut arī pati karte derīga piecus gadus.

Ja e-parakstu neizmanto, tad karti var lietot kā paredzēts, bez jebkādiem ierobežojumiem. Tomēr saimnieciski tas nav, jo eID karte nav nokalpojusi pat pusi paredzētā laikā un jaunu karti izsniedz bez maksas. Kāds tik un tā par to maksā, turklāt savulaik e-paraksts izmaksājis astoņus miljonus latu (vairāk nekā 11 miljonus eiro). Tiesa, šādu paraksta veidu ieviesa daudz agrāk nekā eID karti.

VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (turpmāk LVRTC), kurš apkalpo e-paraksta lietotājus, informē, ka pirmajiem eID kartes lietotājiem personas apliecībā ierakstīto parakstīšanās un autentifikācijas sertifikātu derīguma termiņš beigsies šogad maijā, jo eID kartēs, kas izgatavotas no 2012. gada 1. aprīļa līdz 2013. gada 31. oktobrim tika ierakstīti sertifikāti ar derīguma termiņu – 24 mēneši. Lai turpinātu lietot e-parakstu savā eID kartē, ir jāveic sertifikātu atjaunošana. Tas jādara kādā no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) reģionālajām nodaļām. Pēc pieprasījuma saņemšanas tiks izgatavota jauna eID karte uz pieciem gadiem bez maksas.

Tieši tā – jāizgatavo jauna karte, jo pagarināt e-parakstu nevar. Gan PMLP, gan LVRTC piekrīt, ka cilvēkiem neērtības būs – jāpiesaka jauna eID karte, jāiet tai pakaļ, turklāt jāpasteidzas, ja grib saglabāt elektroniskās parakstīšanās iespējas nepārtrauktību. Kā liecina LVRTC dati, 2012. gadā e-paraksta lietotāju skaits Latvijā sasniedzis 26 000, kas, salīdzinot ar 2011. gadu, ir četrkāršojies.

PMLP saka – tie, kuri sniedz šo pakalpojumu, tātad LVRTC, nebija izveidojuši programmu, kas ļautu attālināti pagarināt e-paraksta izmantošanas termiņu. Proti, sēžot pie sava datora un nekur neejot. LVRTC skaidro, ka sākumā, izsniedzot personas apliecības, nebija tehnoloģiski iespējams nodrošināt visas drošības prasības, tāpēc termiņš tik īss – 24 mēneši.

No pagājušā gada tiek piedāvāts piecus gadus derīgs sertifikāts. Šogad maijā esot plānots ieviest arī attālinātu sertifikātu pagarināšanas iespēju kartēm, kurās uz pagarināšanas brīdi būs aktīvi sertifikāti, tātad kopš kartes izgatavošanas būs pagājuši ne vairāk kā 24 mēneši. Tāda iespēja bijusi plānota jau no 1. aprīļa, LVRTC tehnoloģiski tam esot gatavs, bet – akmens citā dārziņā – PMLP vēl jāpielāgo savas tehnoloģijas.

Sanāk, ka vispirms izgatavo dokumentu un tad domā, kā to savietot ar iespējām. Jaunais dokuments – personas apliecība, ko sāka izsniegt tikai 2012. gada aprīlī, radījis problēmas vēl 1200 cilvēkiem. Tolaik valdība strādāja pie grozījumiem vēlēšanu likumā, lai noteiktu, vai ar šīm kartēm varēs piedalīties vēlēšanās. Kā izrādījās vēlāk, tomēr ne. Tiem, kuri no 2012. gada aprīļa līdz jūnijam izņēma tikai eID karti un viņiem nebija spēkā esošas pases, piedāvāja bez maksas izsniegt pases.

CIK MAKSĀ, KAS JĀDARA?

E-paraksta komanda sūta atgādinājumu uz e-pastu par sertifikāta atjaunošanu. Atgādinājums tiek saņemts apmēram nedēļu pirms e-paraksta lietošanas iespējas beigām. Ne vienmēr pietiks ar sešām septiņām dienām, lai cilvēks izbrīvētu laiku vizītei PMLP.

Ja ir neskaidrības par e-paraksta pagarināšanu un jaunas eID kartes saņemšanu, vērsties pie PMLP pa tālruni 8300 vai klātienē kāda no PMLP klientu apkalpošanas centriem.

Valsts nodeva par pases izsniegšanu ir 28,46 eiro, par eID kartes izsniegšanu – 14,23 eiro.

Svarīgākais