Šā gada pirmajā ceturksnī Latvijā kopumā ir ievesti un pirmo reizi reģistrēti 10 130 lietoti pasažieru automobiļi, kas ir par 16% vairāk nekā 2013.gada pirmajos trijos mēnešos, kad tika reģistrēti 8734 auto, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja Auto asociācijā.
Joprojām Latvijā populārākie ir 11 līdz 29 gadus veci automobiļi, kas aizņem 40% (4038 vienības) no visiem pirmreizēji reģistrētajiem lietotajiem pasažieru automobiļiem šī gada pirmajā ceturksnī.
Astoņus līdz desmit gadus veci lietotie auto aizņem 30% (2993), piecus līdz septiņu gadus veci - 19% (1881) un no viena līdz četrus gadus veci - 12% (1206) no kopējā pasažieru automobiļu skaita, kas Latvijā ievesti šogad pirmajos trijos mēnešos.
Pieprasītākās auto markas lietotu automobiļu segmentā joprojām ir "Volkswagen" ar 18% (1823) tirgus daļu, "Volvo" ar 14% (1463), "Audi" - 12% (1248), BMW - 10% (1009) un "Opel" - 8% (830).
Savukārt no visiem šogad reģistrētajiem lietotajiem pasažieru auto uz juridisko personu vārda ir reģistrēti 16% (1576), bet fiziskās personas iegādājušās 84% jeb 8554 pasažieru automobiļus.
"Šogad vēl nevaram noteikt automobiļu vidējo vecumu Latvijā, bet, runājot par aizvadīto gadu, jāatzīst, ka automobiļu vidējais vecums turpināja pazemināties - pasažieru auto vidējais vecums (automobiļiem, kuriem derīga tehniskā apskate) kopumā bija 12,9 gadi, salīdzinājumam, Eiropas valstu vidējais autoparka vecums ir 8,3 gadi. Tāpat arī Latvijas autoparka aprites ātrums ir aptuveni 12%, kas ir viens no zemākajiem Eiropā," norādīja Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Pēc viņa teiktā, tas nozīmē, ka 12% no visiem valstī reģistrētajiem automobiļiem nomainās katru gadu, bet viss valsts autoparks nomainās reizi nepilnos deviņos gados.
Savukārt automobiļi, kuru valstī ir visvairāk, t.i., 11 līdz 29 gadus veci, vairs nemainās un būtībā nosaka visa valsts kopējā autoparka vecumu. Salīdzinājumam, Lielbritānijā autoparka aprites ātrums ir virs 30%, Vācijā - aptuveni 25%.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem 2013.gadā lietoto automobiļu segmentā visvairāk lietotie automobiļi tika ievesti no Vācijas (53%), Itālijas (11%) un Beļģijas (9%), taču realitātē no Vācijas ievesto auto īpatsvars nav tik liels. Rūtiņš atzina, ka tirgotāji ar automobiļa patieso izcelsmes valsti manipulē, jo pircējiem patīk dzirdēt, ka, piemēram, auto ir atvests tikko no Vācijas.
"Ja Latvijā tiktu izvirzīts mērķis sasniegt Eiropas Savienības (ES) valstu vidējos autoparka rādītājus, tad ES mēs panāktu, iespējams, 2030.gadā. Tas nozīmētu, ka Latvijā uz 1000 iedzīvotājiem būs 508 automobiļi pašreizējo 300 vietā, autoparka vidējais vecums būs 8,3 gadi, autoparka aprites ātrums - 17%, jaunu auto pirmreizējās reģistrācijas katru gadu pieaug par 6%, lietotu auto pirmās reģistrācijas pieaug par 5% katru gadu, bet Latvijas kopējais autoparks būtu 1 000 000 automobiļu," prognozēja asociācijas pārstāvis.