Divu interneta pakalpojumu sniedzēju sāncensības dēļ pašlaik tiek muļķoti pāris tūkstoši rīdzinieku. Internets viņiem ir, taču rēķinus piesūta vienlaikus divas kompānijas: Simtel un Prolain. Abu komersantu īpašnieki Vadims Ivanovs un Oļegs Radčenko savulaik bijuši labi biznesa partneri, bet nu cenšas viens otram pārkost rīkli. Citi par to varētu neuztraukties, ja vien abu interneta piegādātāju cīņā par klientu datu bāzi paši klienti nebūtu nonākuši ķīlnieku lomā.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) praksē šāda konfliktsituācija risināma pirmo reizi, un ir pat šaubas par tās piekritību. Iespējams, šis ir patērētāju tiesību aizskārums, nevis elektronisko sakaru likuma pārkāpums. SPRK Pakalpojumu kvalitātes nodaļas vadītājs Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks skaidro, ka salīgtais pakalpojums klientiem tiek nodrošināts, arī par kvalitāti nav sūdzību – tikai nauda tiek prasītā dubultā. «Te drīzāk izskatās pēc krāpniecības,» spriež eksperts. Sūdzības no iedzīvotājiem saņemtas gan SPRK, gan Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC). Tāpēc iestādes vienojušās maijā nākt kopā un uz tepiķa saukt abus vaininiekus. Lai tad skaidrojas, kurš ir īstais piegādātājs un kādēļ cilvēkus muļķo. Martā un aprīlī klientiem tika izsūtīti ne vien divi dažādi rēķini un brīdinājumi, ka viņiem tiks atslēgts internets, ja nepārslēgs līgumus. Komplektā nāca arī mulsinošas vēstules, it kā tīkla administratora vārdā, piemēram, ar šādu tekstu: «Uzaicinu visus abonentus sadarboties ar mani. Ja gadījumā es pieklauvēšu pie Jūsu durvīm, tad es izmantošu unikālu paroli «SIM-SIM VI» Vai arī šāda: «Mēs lūdzam katru klientu labprātīgi ziedot līdzekļus, lai apmaksātu mūsu firmas parādus. Mēs būsim ļoti pateicīgi, ja katrs klients varētu ziedot mums 50% no viņa ikmēneša abonēšanas maksas.»
Kā vakar pārliecinājās Neatkarīgā, zvanot uz klientu tālruņa numuru, tiek saņemta atbilde – Simtel klausās, taču operatore pamāca maksāt to rēķinu, ko atsūtījusi firma Prolain. Savukārt SPRKeksperts dod diametrāli pretēju padomu – jāmaksā ir tam piegādātājam, ar ko ir noslēgts līgums. Ja spēkā ir līdzšinējais līgums – tātad Simtel. Bet laikam vēl prātīgāk būtu pirkt interneta pakalpojumu no kādiem atbildīgākiem uzņēmējiem. Šie abi nav nedz Latvijas Interneta asociācijas biedri, nedz arī Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijā par viņiem kas zināms. LIKTA ģenerāldirektors Andris Melnūdris stāsta, ka Latvijā kopumā ir ap 400 elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēju, taču līdz šim tirgus sadalīts gana draudzīgi. Kompānijas savā starpā nekonfliktē, bet nepieciešamības gadījumos pat sadarbojas, piespēlējot cita citai izdevīgākus rajonus. Tātad Simtel un Prolain šai draudzīgajā sabiedrībā ir izņēmums. A. Čerņakovs-Neimarks iebilst, ka abas kompānijas nemaz nav no tām mazākajām, katrai esot pa tūkstotim klientu. Šobrīd viņam izskatās, ka komersantu kaitniecisko rīcību varētu kvalificēt kā negodīgu komercpraksi, un patērētāju tiesību sargu rīcībā esot gana bargi sodi šādas prakses apkarošanai.
PTAC saņēmis vairākas vēstules, kurās iedzīvotāji vaicā, kā rīkoties. Maksāt vai nemaksāt, un galvenais – kuram provaideram? Centra darbiniece Ilze Žunde iesaka nesteigties. Oficiālu sūdzību iestāde saņēmusi 14. aprīlī, un, visticamāk, tiks ierosināta pārbaude. Mēdzot būt gadījumi, kad divas kompānijas apvienojas un tad rēķinu par pakalpojumu sāk izrakstīt vēl cita juridiska persona, tas esot normāli. Bet šoreiz viss ir citādi, tāpēc klientiem pirms maksāšanas noteikti jāpārbauda visi dokumenti, lai nenāktos samaksāt dubultā.