Iezīmējot jaunas velojoslas un rīkojot sociālās kampaņas satiksmes dalībnieku savstarpējas sapratnes veicināšanai, Rīgā šovasar tiks sākta "velorevolūcija", uzskata Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs.
"Rīgā pēc būtības šogad notiks velorevolūcija, un tas būs tikai sākums. Šogad sāksim reāli zīmēt velojoslas pilsētas centrā, lai velosipēdisti varētu izbraukt pa pilsētas centru pa velojoslām - vairs nevajadzēs izmantot ietves vai vingrot pa brauktuvēm. Tas ir ļoti svarīgs solis. Paldies Tomam Kokinam, kurš pirms gada iedvesmoja Rīgas pašvaldības darbiniekus, cik vispār var iedvesmot pašvaldības pārstāvjus. Rezultāts šogad būs, līdz ar to revolūciju sāksim un arī turpināsim," šodien, atklājot Rīgas Velo nedēļu, sacīja Ušakovs.
Arhitekts un pilsētplānošanas speciālists Toms Kokins pauda prieku, ka riteņbraucēji kā kopums beidzot ir sadzirdēti un veidojas konstruktīvs dialogs gan ar Rīgas domi, gan Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD), gan Rīgas domes Satiksmes departamentu.
Viņš norādīja, ka patlaban darbs ir iedalāms divās daļās, proti, "ugunsgrēka dzēšana" ir īsie un ātrie pasākumi, kas tiks realizēt jau šovasar - velojoslas Lāčplēša, Elizabetes un Dzirnavu ielas posmos. Savukārt paralēli tiek strādāts pie tā, lai izstrādātu vienotu un centralizētu vīziju Rīgas pilsētai, kā attīstīt velotransportu nākotnē ilgtermiņā.
"Ja šobrīd velobraucēju īpatsvars no visiem pilsētniekiem ziemas sezonā ir 3-5%, bet vasaras sezonā - ap 13-14%, tad 2020.gadā mēs vēlētos redzēt vismaz 20% rīdzinieku uz velosipēdiem. Tas nav skaitlis skaitļa pēc, bet kontekstā ar visu pilsētas mobilitātes sistēmu," skaidroja Kokins.
Gan no velobraucēju, gan autovadītāju viedokļa, iezīmējot velojoslas, nekas radikāli nemainīsies - atšķirība būs tāda, ka velosipēdistiem būs rezervēta droša telpa. Kokins skaidroja, ka velosipēdisti, tāpat kā līdz šim, atbilstoši likumam varēs braukt pa brauktuves labo malu, savukārt autovadītājiem arī turpmāk, nogriežoties brauktuvēs pa labi, būs pienākums dot priekšroku velobraucējam, kas brauc aiz muguras. "Tagad tikai būs līnija, kas būs vēl redzamāka, uzkrītošāka. Velojosla būs tikai velobraucējiem, un autobraucēji to drīkstēs šķērsot, tikai iebraucot vārtrūmē," norādīja Kokins.
Arhitekts noraida bažas, ka, iezīmējot jaunas velojoslas, Rīgā palielināsies sastrēgumi, jo to ieviešana notiks pakāpeniski un pirmās velojoslas tiks iezīmētas tā, lai pēc iespējas nesamazinātu braukšanas joslas automašīnām. Pirmās ielas, kur iecerēts realizēt velojoslas, ir vienas no vismazāk noslogotākajām ielām Rīgas centrā. Kokins norādīja, ka arhitektiem ir dati par satiksmes intensitāti katrā Rīgas centra ielā un tie tiek ņemti vērā, izstrādājot velo infrastruktūras attīstības plānus.
Atsevišķi skatāmi jautājumi par Rīgas tiltiem, kur satek visas apkaimes un koncentrējas visi Rīgas iedzīvotāji, bet kopējā telpa ir ļoti mazattīstīta. Tāpat atsevišķi skatāms jautājums par Brīvības ielu, kas ir ļoti svarīga pilsētas artērija. Arī tur ļoti daudz apkaimes - Jugla, Teika, Čiekurkalns - satek vienā "pudeles kaklā", bet jāņem vērā, ka esošais veloceļš ar līkumu pa Skanstes ielu un gar Lielajiem kapiem faktiski ir iracionāls un neviens to nelieto šim mērķim, norādīja Kokins.
Kokins arī iebilst pārmetumiem, ka, likvidējot ap 300 stāvvietu Rīgas centrā, palielināsies satiksmes apgrūtinājumi un palielināsies automašīnu riņķošanas laiks, kas tiek pavadīts, meklējot stāvvietas. "Rīgas pilsētas attīstības dokumenti nosaka to, ka līdz 2030.gadam Rīgas centrā jāsamazina autostāvvietu skaits par 60%. Visi brauc uz centru ar automašīnu tāpēc, ka ir labvēlīga infrastruktūra. Ja paskatāmies uz centru kopumā - uz pakalpojumu un iedzīvotāju skaitu un pieejamo automašīnu skaitu - ir viegli atrast vietu, kur novietot mašīnu. Mēs esam ļoti izlutināti šajā jomā," aģentūrai LETA skaidroja arhitekts.
Vienlaikus viņš uzsvēra: "Mēs šeit nenodarbojamies tikai ar auto satiksmes ierobežošanu. Katram risinājumam jānāk līdzi arī kādai alternatīvai, un tas ir kontekstā ar "park&ride" sistēmu - Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments patlaban ir uzsācis izpēti, lai ap dzelzceļa loku varētu ērti novietot automašīnu un pēc tam pārsēsties uz esošām sabiedriskā transporta līnijām. Tas ir komplekss mobilitātes jautājums. Velo šobrīd ir visacīmredzamākā, "vispopsīgākā" lieta, uz ko koncentrējas liela uzmanība, bet ir jāsaprot, ka tā ir kompleksa, sarežģīta sistēma. Šie ir tikai vieni no pirmajiem soļiem, ko var izdarīt diezgan ātri, īstermiņā," skaidroja Kokins.
Ušakovs savukārt atzina, ka "Park&Ride" sistēmas izveide arī ilgtermiņā varētu būt sarežģīti un smagnēji risināma problēma. "Pilsēta par savu naudu lielas autostāvvietas nebūvēs. Process varēs notikt tikai tad, kad dabūsim privātus partnerus, kas būs gatavi piedalīties. Pilsēta var dot zemesgabalus, ļaut privātiem uzņēmējiem uzbūvēt uz tiem autostāvvietu, kur daļa domāta "Park&Ride" vajadzībām, bet viss pārējais - veikaliem, maksas autostāvvietām vai citām vēlmēm. Pašreiz nekādu pretendentu nav, jo līdz pēdējam brīdim publiskās privātās partnerības projekti vispār bija aizliegti, kamēr bija Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) programmas, līdz ar to nebija jēgas. Arī pašreiz tur ir diezgan stipra birokrātija," norādīja Rīgas mērs.
Kā ziņots, Esplanādē, šodien ar krāsainu velomoto parādes braucienu tika pieteikta Rīgas Velo nedēļa, kā arī atklāta Ceļu satiksmes drošības direkcijas rīkotā satiksmes drošības kampaņa "Cieņa darbojas!".