Pārvietojoties diennakts tumšajā laikā, šovasar riteņbraucējiem vēl netiek obligāti prasītas atstarojošas vestes, ja velosipēds nav aprīkots ar gaismas lukturiem, taču nākamgad ar šādu prasību, iespējams, būs jārēķinās.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) šodien uzsāk satiksmes drošības kampaņu Cieņa darbojas!. Tajā satiksmes dalībniekiem atgādinās par velosipēdu un mopēdu atgriešanos uz ceļiem un tiks dots oficiāls starts velo un moto sezonai.
Ceļu satiksmes negadījumu statistika ir skarba – šogad cietuši divas reizes vairāk velosipēdistu nekā pērn attiecīgajā laika posmā. Šī gada pirmajās simt dienās ceļu satiksmes negadījumos jau cietuši 38 velosipēdisti, no kuriem divi gājuši bojā.
Sadursmes ar velosipēdu ir trešais biežākais avāriju veids, kurā satiksmes dalībnieki zaudē dzīvību – vairāk nekā 7% no visiem ceļu satiksmē bojāgājušajiem pērn bijuši velosipēdisti. CSDD un Valsts policijas informācija liecina, ka ceturtā daļa negadījumu, kuros iesaistīti velosipēdisti, notiek tieši diennakts tumšajā laikā.
Jaunajā Ceļu satiksmes noteikumu projektā, kas nesen izsludināts valsts sekretāru sanāksmē, ietverta prasība padarīt velosipēdu un velosipēdistu citiem satiksmes dalībniekiem redzamāku. Proti, ceļu satiksmē diennakts tumšajās stundās vai sliktas redzamības apstākļos drīkstēs piedalīties tikai tādi velosipēdi, kuriem abos sānos (riteņos) būs piestiprināti divi oranži (dzelteni) gaismas atstarotāji, kā arī priekšpusē degs baltas gaismas lukturis, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturis. Ja lukturu nebūs vai tie nedarbosies, velosipēdam priekšpusē būs jābūt aprīkotam ar baltu atstarotāju, bet aizmugurē ar sarkanu atstarotāju un velosipēda vadītāja apģērbam (vestei) jābūt ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem. Pašreiz spēkā esošajos noteikumos pietiek, ja velosipēds ir aprīkots ar atstarotājiem.
Velosipēdistiem jaunie ceļu satiksmes noteikumi ļaus ērtāk pārvietoties pa pilsētu. Projektā minēts, ka riteņbraucēji drīkstēs šķērsot neregulētās gājēju pārējas, nenokāpjot no velosipēda. Tiesa, pirms tam velosipēdistam būs jāapstājas un pēc tam pāri gājēju pārejai jābrauc ne ātrāk kā pārvietojas kājāmgājēji.
Neatkarīgās aptaujātie automašīnu vadītāji lielākoties atbalsta šādas normas ieviešanu, jo uzskata, ka tas varētu padarīt šos satiksmes dalībniekus redzamākus. «Ja nemaldos, arī šobrīd velosipēdiem ir jābūt aprīkoties ar gaismas lukturiem, ja tie pārvietojas naktī. Taču ir gadījies redzēt, ka pa lauku ceļiem brauc ar divriteni, kam nav pat atstarotāju,» Neatkarīgajai sašutis teica Ivo, kurš ar automašīnu dienu dienā pārvietojas teju ceturtdaļgadsimtu.
Šoferis Dmitrijs, kurš ir arī kaislīgs velosipēdists, atbalsta nepieciešamību padarīt riteņbraucējus redzamākus. «Uz lauku ceļiem tumsā ar velosipēdu braucošos nereti var ieraudzīt pašā pēdējā brīdī, ja ritenim nav lukturu vai atstarotāju. Bieži šie velosipēdi ir tumši – ar dubļiem nošķiesti un arī pats braucējs tērpies tumšās drēbēs. Ja viņi valkātu atstarojošu apģērbu, būtu labāk. Tikai es baidos, ka tiem lauku cilvēkiem, kuri brauc ar veciem velosipēdiem, nebūs naudas atstarojoša apģērba iegādei. Varbūt vajadzētu šādas vestes vismaz sākotnēji lauku rajonos izdalīt par velti, kā kādreiz to darīja ar atstarotājiem,» rosina Dmitrijs.
***
UZZIŅAI
Ceļu satiksmes negadījumos iesaistītie velosipēdisti
Gads gājuši ievainoti t.sk. bojā smagi ievainoti
2009. gads 26 261 n.i.
2010. gads 13 328 n.i.
2011. gads 15 420 n.i.
2012. gads 18 401 37
2013. gads 13 439 45