Vēl pēdējie bļitkotāji nav izpeldējuši krastā, kad pavasara sveikšanas stafeti no viņiem pārņēmuši krītoši motociklisti. Auksts asfalts, cietas riepas un smiltis ielās ir pietiekami nopietni iemesli, lai ar motosezonas atklāšanu vēl nedaudz nogaidītu.
Valsts tiesu eksperts Oskars Irbītis pie augšminētajiem pieskaita vēl 10% prakses trūkuma, jo kopš pagājušās sezonas visiem aizmirsies, kā jābrauc. Tad nu tieši no spējas paškritiski paraudzīties uz savām braukšanas prasmēm atkarīga noturēšanās vertikālā stāvoklī. Biežāk tas neizdodas gados un pieredzē jauniem braucējiem, jo viņi arī vairāk riskē. Brauc uz pakaļējā rata, kamēr satiek kādu dižu stabu vai mazmazītiņu akmentiņu, aiz kura aizķerties. Nu jau gandrīz katru dienu policijas ziņojumos parādās kritušie.
Motožurnālists un Latvijas motoklubu asociācijas pārstāvis Arnis Blodons spriež, ka tieši tie braucēji, kuri motociklus iegādājušies nesen un nesen tikuši pie tiesībām, izskrien ielās pirmie. Bet šogad laiks ir ļoti mānīgs.
Pie viena diviem grādiem riepas ir cietas. Saķere vāja.
«Ielas vēl tikko ar smiltīm tika kaisītas.» Oskars Irbītis dod padomu, ka var mēģināt fiziku apmānīt, samazinot spiedienu riepās, bet tad mocis kļūst nestabilāks. Jebkurā gadījumā lielas baudas, šādā aukstumā braucot, nav, ja ne nokrist – tad vismaz saaukstēties var noteikti. Īpaši, ja netiek lietots profesionāls motobraukšanas apģērbs, ceļgalus var apsaldēt. «Es pagaidīšu, kad no rītiem jau būs ap +10 grādiem, un tikai tad līdīšu laukā,» par paša motosezonas atklāšanu spriež tiesu eksperts.
Parādoties ielās motociklistiem, arī autovadītājiem ir jāpārskata savi ieradumi. Pirmkārt, jāatceras pērnā gada drošības kampaņas sauklis – skaties divreiz, jo motocikls ir krietni dinamiskāks transporta līdzeklis. Pirmā šā gada avārija notika visai klasiskos apstākļos – mašīna nedeva ceļu motociklam, kas brauca pa galveno ielu. Nepamanīja.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas darbinieks Emīls Bernāns gan norāda – nekāda motodrāma uz Latvijas ceļiem nav sākusies. Vienkārši pēc ziemas motobraucēji pamazām atgriežas satiksmes negadījumu statistikā, kas ir pašsaprotami. Pērnā gada kopsavilkums vēl tiek analizēts, bet
2012. gadā avārijās cieta 216 motocikla braucēji.
7 gāja bojā. Pagājušajā gadā savukārt nositās 10, un arī cietušo skaits kopumā audzis līdz 257. Krītot vairāk tie, kuriem uz motocikla vēl nav beigusies pirmā, nevis sākusies otrā jaunība. No cietušajiem 17,2% bija 21–24 gadu vecuma grupā. 25–34 gadu vecumā – 32% (tas acīmredzot saistīts ar lielāku pieļaujamo motocikla jaudu pēc 24 gadu vecuma – A kategorija). Savukārt 14% negadījumu cietušie bijuši 35–44 gadus veci. Motobraukšana jābauda ar prātu.
Motocikla vadīšanas eksāmena pieņemšana CSDD atsākas ar 1. aprīli. Savukārt lielā kolektīvā atklāšana ar visu motoparādi cauri Rīgai ir nolikta uz 26. aprīli.
***
Motociklisti Latvijā
• A1 kategorija (līdz 125 kubikcentimetriem): 502 personām, no tām 166 ir vecumā no 18 līdz 20 gadiem;
• A2 un A kategorija: 124 658 personām, no tām 6137 sievietes, 118 521 vīrietis.
• Autoskolās motobraukšanu pašlaik apgūst 367 topošie motovadītāji, no tiem uz A kategoriju pretendē 350.
Avots: CSDD