Latvijā augstākais ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits ES

© F64

Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits joprojām augstāks nekā vidēji Eiropas Savienībā (ES), liecina valstu statistikas dati.

Situācijai Latvijā, kur ceļu satiksmes drošības stāvoklis iepriekšējā gadā diemžēl nav uzlabojies, būtu jāpievērš īpaša uzmanība, norāda Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļas speciālisti.

Kopumā Eiropā pērn jau otro gadu pēc kārtas ievērojami samazinājās ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits. Provizoriski dati liecina, ka salīdzinājumā ar 2012.gadu tas sarucis par 8%, savukārt no 2011. līdz 2012.gadam - par 9%.

Vienlaikus tiek norādīts, ka satraucoša statistikas tendence ir saistīta ar neaizsargātākajiem satiksmes dalībniekiem. Dzīvību zaudējušo gājēju skaits samazinās mazākā mērā, nekā gaidīts, un pēdējā laikā ir pat pieaudzis bojāgājušo velosipēdistu skaits. To daļēji var izskaidrot ar to, ka arvien vairāk cilvēku brauc ar velosipēdu. Dalībvalstīm šajā ziņā ir sarežģīts uzdevums - mudināt cilvēkus biežāk izšķirties par labu velosipēdam, nevis auto, un vienlaikus gādāt par riteņbraucējiem drošu satiksmi.

Valstu statistikas dati liecina, ka ceļu satiksmē bojāgājušo skaits visā ES joprojām krietni atšķiras. Eiropas Savienībā gada laikā satiksmes negadījumos uz miljonu iedzīvotāju vidēji ir gājuši bojā 52 cilvēki. Vismazāk bojāgājušo ir Lielbritānijā, Zviedrijā, Nīderlandē un Dānijā - tur uz miljonu iedzīvotāju ir tikai aptuveni 30 bojāgājušie. Visvairāk progresējušas ir Spānija, Vācija un Slovākija, kas nu ir pievienojušās tradicionāli vadošajām valstīm.

Citas dalībvalstis, tostarp Latvija, Lietuva, Polija, Bulgārija, Horvātija un Grieķija, arī ir guvušas panākumus, taču satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits tajās joprojām krietni pārsniedz ES vidējo. Tāpēc šīs valstis tiek mudinātas veltīt lielākas pūles stāvokļa uzlabošanai.

Satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits ir palielinājies Maltā un Luksemburgā, lai gan kopējie skaitļi šajās valstīs ir tik mazi, ka lielas procentuālās atšķirības starp diviem gadiem tomēr nav statistiski nozīmīgas.

Kā informē EK pārstāvniecība Latvijā, vēl tikai 2011.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu diemžēl izdevās samazināt tikai par 2%. Tomēr 9% samazinājums 2012.gadā un 8% 2013.gadā nozīmē, ka dalībvalstis ir uz īstā ceļa, lai sasniegtu stratēģisko mērķi - 2010. līdz 2020.gadam uz pusi samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu. Satiksmes drošības uzlabošana ir viens no lielākajiem Eiropas panākumiem. Bojāgājušo skaita samazināšanās par 17% kopš 2010.gada nozīmē 9000 izglābtu dzīvību.

Komisijas priekšsēdētāja vietnieks un par mobilitāti un transporta politiku atbildīgais Eiropas komisārs Sīms Kallass norāda: "Transporta drošība ir kā Eiropas preču zīme. Tāpēc ir tik svarīgi, ka 2012.gada labie rezultāti nebija tikai atsevišķs panākums. Tomēr uz Eiropas ceļiem ik dienu vēl iet bojā 70 cilvēku, tāpēc eiforijai nav pamata. Mums jāturpina kopīgais darbs visos līmeņos, lai vēl vairāk uzlabotu drošību uz Eiropas ceļiem."

Eiropas Ceļu satiksmes drošības rīcības programmā 2011. līdz 2020.gadam ir nosprausti vērienīgi plāni, kā Eiropā nākamajos 10 gados uz pusi samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu. Tajā ietverti priekšlikumi, kā uzlabot transportlīdzekļu konstrukciju, infrastruktūru un satiksmes dalībnieku izturēšanos.

Pēdējā laika svarīgākās iniciatīvas ir, piemēram, jaunā Eiropas parauga vadītāja apliecība un pārrobežu izpildes direktīvas stāšanās spēkā, kas dod iespēju iekasēt sodu par ārzemēs pastrādātiem satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Eiropas Parlaments ir pieņēmis priekšlikumu, kā uzlabot automašīnu tehnisko kontroli un ir veikts liels darbs, sagatavojot stratēģiju par ceļu satiksmes negadījumos gūto nopietno traumu samazināšanu.

Pagājušajā gadā pieņemta jauna kopīga ES definīcija par to, kas ir ceļu satiksmē gūtas nopietnas traumas, un tagad ES dalībvalstis ir sākušas vākt pirmos datus pēc jaunās definīcijas. 2014.gadā savāktie dati būšot pieejami 2015.gada sākumā, un pēc tam varēs sākties darbs, lai samazinātu šādu traumu skaitu. Gaidāms, ka 2015.gadā tiks pieņemts stratēģiskais mērķis - samazināt nopietnu traumu skaitu ceļu satiksmes negadījumos.

Latvijā

Speciālos avio līgumreisus valsts amatpersonas varēs izmantot gan ārkārtas situācijās vai izņēmuma stāvoklī, gan gadījumos, kad regulārie komercreisi ir jāgaida ilgāk par 12 stundām pirms vai pēc apmeklējamā pasākuma, paredz Valsts kancelejas (VK) izstrādātie grozījumi regulējumā par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi.

Svarīgākais