Šogad dāvanas pērk mazāk

Lai gan ekonomiskā situācija Latvijā ievērojami pasliktinājusies un lielākā daļa iedzīvotāju atzīst, ka šogad Ziemassvētku iepirkumiem tērēs mazāk naudas nekā iepriekšējos gados, tomēr 92% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju atzinuši, ka iegādāsies dāvanas, lai iepriecinātu savus ģimenes locekļus.

Veikalu tīkla Maxima pasūtītajā un tirgus izpētes kompānijas RAIT veiktajā pētījumā secināts, ka 6% aptaujāto vispār neiegādāsies dāvanas, bet 2% vēl nav izlēmuši, kā tieši rīkosies. Jautāti, kam šīs dāvanas paredzētas, 93% respondentu pauda, ka ģimenes locekļiem, 60% gatavojas iepriecināt arī savus radiniekus, bet 32% apdāvinās draugus. Aptuveni 15% respondentu sacīja, ka dāvanas plāno pirkt arī kolēģiem, un biežāk šādu atbildi izvēlējās sievietes, kas ir uzņēmumu vadītājas.

Lielveikalu tīkla Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš Neatkarīgajai prognozēja, ka šogad populārākās Ziemassvētku dāvanas, ko iedzīvotāji izvēlēsies no lielveikalu piedāvātā klāsta, būs dažādas ar svētku noskaņu saistītas lietas, piemēram, skaistas sveces, glīti trauki, kā arī neliela sadzīves tehnika, piemēram, matu fēni, blenderi. "Šogad noteikti populārāko dāvanu vidū nebūs plazmas televizori," prognozēja I. Andiņš.

Aptuveni 78% aptaujāto atzinuši, ka finanšu krīze ietekmēs šā gada Ziemassvētkus. To, ka iedzīvotāju maksātspēja ir krasi samazinājusies, liecina arī fakts, ka šogad, pat neraugoties uz cenu samazinājumu, daudz mazāk tiek pirkts, piemēram, dzirkstošais dzēriens Martini Asti. Lai gan pērn tas maksāja 5,99 latus lielveikalos Maxima, tas tika pirkts vairāk nekā šobrīd, kad tā cena ir 3,99 lati par pudeli, zināja stāstīt I. Andiņš.

Novembrī, kad tika veikts pētījums, Ziemassvētku dāvanas jau bija nopirkuši 6% aptaujāto, bet 12% šo rūpi atliek uz pēdējo brīdi.

Maxima Latvija noskaidrojusi, ka lielākā daļa jeb 75% iedzīvotāju Ziemassvētkus svinēs mājās kopā ar ģimeni, bet 15% dosies pie radiniekiem uz laukiem.

10% svētkos plāno būt kopā ar draugiem.

"Aptaujas rezultāti liecina, ka ekonomiskā situācija ir ieviesusi krasas korekcijas svētku svinēšanas paradumos. Tajā pašā laikā aptaujas rezultāti atklāj interesantus faktus – piemēram, par spīti sarežģītajai ekonomiskajai situācijai, ir palielinājies to iedzīvotāju īpatsvars, kuri svētku galdā plāno likt eksotiskus produktus," stāstīja I. Andiņš.

Viņš atklāja, ka, neskatoties uz saspringto ekonomisko situāciju, uzņēmums arī šogad visiem saviem 6000 darbiniekiem ir sagādājis saldas dāvaniņas. Arī darbinieku bērni līdz 12 gadu vecumam saņems dāvanas – spēles, grāmatas un citas jaukas lietas, kas viņus varētu iepriecināt.

Pētījuma dati liecina, ka 61% aptaujāto Ziemassvētku mielastam ir gatavi tērēt summu, kas nepārsniedz 40 latu un tikai trīs procenti klās bagātīgu mielasta galdu vismaz par 100 latiem.

Svarīgākais