10. klases skolēna Alekseja Popova sacerētais pārlūkprogrammas Google Chrome paplašinājums, ar kura palīdzību no skolu virtuālās dienasgrāmatas E-klase iespējams izvākt reklāmas, atkal ir pieejama lietotājiem. Tagad Skaistas klases aizstāvību uzņēmusies mazpazīstama IT firma SIA Marolind. Visticamākais, tālākais kautiņš par šī izstrādājuma tiesībām atrasties tīmeklī notiks juristu starpā, un centrālais jautājums būs autortiesības. Vai lietotājam E-klasi ir tiesības redzēt citādi, nekā to iecerējis tās autors un uzturētājs SIA Digitālās Ekonomikas Attīstības Centrs (DEAC), un otrkārt – vai iespēju redzēt E-klasi citādi drīkst padarīt brīvi pieejamu citiem lietotājiem.
Pēc tam, kad skandalozais paplašinājums pārgājis juridiskas personas atbildībā, kompānija DEAC visas skolēnam izvirzītās pretenzijas ir atsaukusi, un tagad apsver, kā rīkoties tālāk. Bez steigas. Valdes loceklis Jānis Kaģis skaidro: “Mēs nemēģināsim kaut kā histēriski reaģēt.” Acīmredzot E-klases īpašnieki sapratuši, ka apkarojot padsmitgadīgu čalīti - dodoties pie viņa uz mājām, un iebiedēšanai pat piesaistot advokātu, ir strēbuši karstu. Pat neraugoties uz to, ka daļēji arī pats Aleksejs Popovs izprovocēja šādu agresiju. Viņš interneta vidē uz DEAC briesmīgi rupji lamājies. Tagad lamas esot izdzēstas. Jānis Kaģis savukārt notikušo saķeršanos samiernieciski saka “sanāca muļķīgs variants”. Taču sociālajos tīklos uzņēmums joprojām tiek dažādi izsmiets, tā produkts e-klase parodēts. Pagājušajā nakti portāls arī piedzīvojis tā dēvēto DoS uzbrukumu. No kāda dzīvokļa Rīgā tika mēģināts paralizēt piekļuvi sistēmai.
Nozares ekspertu vidū viedokļi par Skaistas klases tiesībām pastāvēt atšķiras un arī Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijai nav vienkārši noformulēties. No vienas puses – puisis ir talantīgs, pasaules informātikas olimpiādē šogad saņēmis bronzas medaļu. Viņa radītais produkts daudziem varētu būt noderīgs. No otras – nav skaidrs autortiesību jautājums. Vai tās tiek aizskartas, vai tomēr nē. “Mēs pašlaik pētām šo jautājumu,” saka organizācijas prezidente Signe Bāliņa. Viņai šķiet, būtu bijis korekti, ja jaunietis vispirms būtu aizgājis pie DEAC aprunāties, jo e-klase ir viņu bizness. Tomēr pilnīgi droši arī tas, ka atļauja būvēt reklāmu apgājēju netiktu dota. Jānis Kaģis gan uzver, ka uzņēmuma lielākais satraukums nav reklāmdevēju iespējamais atbirums mazākas auditorijas dēļ, bet gan iespējamais kaitējums sistēmas drošībai kopumā. Nekad nevar zināt, cik godprātīgi ir šādu paplašinājumu sacerētāju patiesie mērķi.
Skaista klase gan nav nekas revolucionārs, jo tīmeklī ir rodamas dažādas programmas, kas lietotājam ļauj mainīt bildi sava datora ekrānā. Viena no populārākajām reklāmu neitralizēšanai ir AD Block, ko lieto vairāk, nekā 10 miljonos pasaules datoru. Tāds ir internets – ar to nav jācīnās, tam jāpielāgojas. Šis bija galvenais arguments, kādēļ Skaistu klasi un ar to saistītās nepatikšanas no iebiedētā puikas pārņēma sia Marolind, kas ikdienā specializējas Biznesa automatizācijas risinājumu radīšanā. Cilvēkam ir tiesības neskatīties reklāmu televizorā, viņam ir tiesības izmest reklāmas no savas pastkastītes un tādas pat esot arī attiecībā uz datora ekrānu. Tāpēc DEAC pretenzijas attiecībā uz autortiesībām Marolind valdes priekšsēdētājs Matīss Treinis dēvē par absurdām. Gaidāmajā juridiskajā cīņā viņam palīdzēšot kādi vārdā nenosaukti “spēcīgi partneri”.
Tikmēr gados jaunais un talantīgais Aleksejs Popovs Neatkarīgajai stāsta jau esot saņēmis pāris darba piedāvājumus , un tagad apsverot, vai spēs tos apvienot ar mācībām. Skolā viņš ir varonis un pat ar visu piekāpšanos DEAC draudu priekšā paliek uzvarētājs. Katrā ziņā viņa motivācija programmēt ir tikai augusi.