VARAM pieprasa atcelt diferencētu biļešu cenu sabiedriskajā transportā Rīgā

© F64

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) atzinusi par prettiesiskām vairākas normas Rīgas domes noteikumos par diferencētu biļešu cenu sabiedriskajā transportā un pieprasa tās atcelt, aģentūru LETA informēja ministrijā.

VARAM secinājusi, ka, nosakot diferencētu maksu par sabiedrisko transportu, ir pārkāpts cilvēku vienlīdzības princips, kas ir viena no cilvēku pamattiesībām. Šis princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos.

Tāpat secināts, ka saistošie noteikumi Nr.71 un Nr.93 pieļauj atsevišķu iedzīvotāju grupu diskrimināciju, proti, Rīgas pilsētas dome ir palielinājusi sabiedriskā transporta biļešu cenas un vienlaikus ar saistošajiem noteikumiem nosaka braukšanas maksas atvieglojumus Rīgā deklarētām personām. Tādējādi tas ir pretrunā samērīguma principam, kas nosaka, ka labumam, ko sabiedrība iegūst ar atšķirīgo attieksmi pret salīdzināmajām situācijām, ir jābūt lielākam nekā zaudējumam, ko cieš tās personas, kuras atrodas nelabvēlīgākajā no abām situācijām.

VARAM norāda, ka uzņēmuma "Rīgas satiksme" un Rīgas domes vadības iecerētajam cenu pieaugumam sabiedriskajā transportā Rīgas pilsētā, kas pārsniedz 60% no līdzšinējām brauciena cenām, ir grūti atrast līdzīgu precedentu. Jau patlaban "Rīgas satiksme" tiek dotēta apmēros, kas ir līdzvērtīgs Latvijas lielāko pašvaldību visa gada budžetam, piemēram, Daugavpils budžets 2013.gadā bija plānots 58 miljonu latu apmērā, bet Liepājas - 55 miljonu latu, norāda ministrijas pārstāvji. Turklāt dotācijas apmērs "Rīgas satiksmei", kas tiek maksāts no nodokļu maksājumiem, nākamgad tiek saglabāts 2013.gada līmenī - vairāk nekā 85 miljonus eiro (59 miljonus latu) no Rīgas domes budžeta novirzot "Rīgas satiksmei".

"Ir nepieciešams nepārprotams Rīgas domes skaidrojums iedzīvotājiem par pēdējos mēnešos pieņemtajiem pretrunīgajiem lēmumiem sabiedriskā transporta jomā, kā arī "Rīgas satiksmes" darbības izvērtējums, uz kuru ir uzstāts jau vairākkārtīgi," norāda ministrija.

Kā ziņots, Rīgas dome septembra nogalē nolēma no nākamā gada vienas biļetes cenu palielināt no 50 santīmiem uz 84 santīmiem jeb 1,20 eiro, vienlaikus nosakot, ka Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem pienāksies 50% atlaide. Noteikumi par šiem atvieglojumiem vēl nav stājušies spēkā.

Lai atlaides varētu saņemt, rīdziniekiem jākļūst par "Rīdzinieka kartes" īpašniekiem - e-talonus no jauna jāsaņem vai jānomaina tūkstošiem sabiedriskā transporta lietotāju, tāpēc gada nogalē galvaspilsētas iedzīvotājiem ilgs laiks jāpavada milzīgās rindās pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" klientu apkalpošanas centros.

VARAM 8.novembrī, izvērtējot Rīgas domes pieņemtos grozījumus saistošajos noteikumos, kas nosaka diferencētas biļešu cenas pilsētas sabiedriskajā transportā, uzdeva pašvaldībai šo normu atcelt. Savukārt Saeima pieņēma grozījumus "Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā", kas paredz aizliegt deklarēto dzīvesvietu izmantot kā vienīgo nosacījumu atlaižu piešķiršanai.

19.novembrī Rīgas domes valdošā koalīcija pieņēma jaunus noteikumus par diferencētām biļešu cenām, papildinot tos ar frāzi, ka atlaides Rīgas pilsētas sabiedriskajā transportā attieksies uz Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem "līdz 75 gadu vecumam".

Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais