Atbalsts Kurzemes reģiona uzņēmējiem

© Ojārs Lūsis

Sniegt Kurzemes reģiona mazajiem un vidējiem uzņēmējiem zināšanas un palīdzēt jaunu biznesa partneru meklējumos, un konsultēt par darbības iespējām kaimiņvalstīs Somijā, Zviedrijā un Igaunijā – šādas aktivitātes trīs gadu laikā ir veiksmīgi īstenojis Kurzemes plānošanas reģions Eiropas Savienības finansētā projekta BASIS (Building up Availability of SME Internationalisation Services) ietvaros.

Ar Eiropas Savienības reģionālās attīstības fonda un Centrālbaltijas INTERREG IV A  programmas atbalstu īstenotā projekta ietvaros uzņēmējiem bija iespēja piedalīties semināros par kaimiņvalstu uzņēmējdarbības vidi, eksporta attīstīšanu, starptautisko mārketingu, piedalīties pieredzes apmaiņas un kontaktu veidošanas vizītēs un uzņemt potenciālos sadarbības partnerus pašmājās, kā arī saņemt pieredzējušu konsultantu palīdzību starptautisku kontaktu veidošanā.

Tuvāk komersantiem

«Latvijā atbalstu  uzņēmējdarbībai, kas saistīts ar potenciālo sadarbības partneru meklēšanu un noieta tirgu meklēšanu, galvenokārt nodrošina Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, tomēr tās atbalsts vieglāk ir pieejams lielākiem uzņēmumiem, kas strādā Rīgā un tās tuvumā. Tāpēc ir nozīmīgi, lai atbalsts kļūtu pieejams arī uzņēmumiem reģionos un lai tas arī atbilstu vietējām vajadzībām – it īpaši svarīgi tas ir mazākās pašvaldībās, kurām varbūt pietrūkst pieredzes un resursu, lai atbalstītu uzņēmējus patstāvīgi, » projekta nozīmīgumu pamato Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītājs Kristiāns Godiņš. Plānošanas reģionam jau ir liela pieredze projektu īstenošanā, tomēr šī projekta ietvaros bija nepieciešams arī atrast un sagatavot konsultantus tiešajam darbam ar uzņēmējiem reģionos. Viņš neslēpj – ņemot vērā projekta gaitā gūtos rezultātus, plānošanas reģions ir apņēmies pieteikties jaunu līdzīga rakstura projektu īstenošanai un plānošanas reģioni lolo ieceri ar laiku uzņemties uzņēmējdarbības atbalsta sniegšanu kā no vienu savām pastāvīgajām funkcijām, līdzīgi kā tas notiek citās Eiropas valstīs. Pat ja vienam uzņēmējam projekta ietvaros izdodas izveidot sadarbību ar ārvalstu partneri, tas jau uzskatāms par veiksmi, jo, neskaitot potenciālos kontaktus, uzņēmēji iegūst noderīgas zināšanas un dažkārt tik nepieciešamo iedrošinājumu jaunu iespēju meklēšanai, ir pārliecināts K. Godiņš. Tomēr ir svarīgi, lai šādi atbalsta pasākumi uzņēmējiem tiktu turpināti ilgtermiņā, jo reģiona  uzņēmējdarbības konsultantu pieredze un kontakti, kuri tiek gūti šādā projektā, uzkrājas un uzņēmēji var saņemt arvien augstākas kvalitātes konsultācijas  uzņēmējdarbības veiksmīgai internacionalizēšanai.

Jāpārvar latviskā atturība

Projekta īstenošanā iesaistīto uzņēmējdarbības konsultantu Mārtiņa Vidzenieka un Ingas Sokolovas pieredze liecina, ka nākotnē vērts apsvērt vēl aktīvāku reģiona uzņēmēju  informēšanu par projektu, jo sākotnēji uzņēmumi projektā iesaistījās piesardzīgi un nelielā skaitā. Tāpēc, ir pārliecināts M. Vidzenieks, projekta nākotnes potenciāls ir vēl  lielāks, nekā var spriest pēc šī brīža rezultātiem. Arī K. Godiņš uzsver, ka projekta laikā novērots, ka uzņēmēju informētība par to, kas ir plānošanas reģions, bijusi nepilnīga, tāpēc arī piedāvājumi iesaistīties šādā projektā uztverti ar latviešiem raksturīgo atturību un piesardzību. Tomēr jau vēlāk uzņēmēji, kuri pārvarēja sākotnējo atturību, atzina, ka no iesaistīšanās projektā un dalības tā ietvaros notikušajos semināros ir bijuši lieli ieguvēji. M. Vidzenieks, kurš kā konsultants palīdzēja četriem Latvijas uzņēmumiem Kurzemē, kā arī palīdzēja atrast sadarbības partnerus Latvijā vienam Somijas uzņēmumam, norāda, ka projektā iesaistītajiem uzņēmumiem, pateicoties projektam, izdevies sasniegt dažādus rezultātus – piemēram, stikla un alumīnija būvkonstrukciju uzņēmums AMG Montāža izveidojis sadarbību ar vairākiem uzņēmumiem Zviedrijā, savukārt mazo alus ražošanas iekārtu ražotājs Sula Dem ieguva partnerus potenciālai sadarbībai un pieredzes apmaiņu specifiskās nozares ietvaros. Somijas uzņēmumam Meritta Bra, kurš specializējies veļas tirdzniecībā un dizainā, M. Vidzenieks palīdzējis atrast vairākus sadarbības partnerus – veļas ražotājus Liepājā. Papildus kontaktu veidošanā gūtajiem panākumus, uzņēmējdarbības konsultants uzsver, ne mazāk vērtīgs ieguvums uzņēmējiem un arī uzņēmējdarbības konsultantiem bijis projekta organizētie semināri un lekcijas. «Tie bija vienkārši izcili, » norāda M. Vidzenieks.

Reģionos apslēpts potenciāls

Savukārt uzņēmējdarbības konsultante Inga Sokolova norāda, ka projekts arī uzskatāmi parādījis, ka arī attālākās pašvaldībās ir būtisks ekonomiskais potenciāls, jo vairāki no projekta dalībniekiem pārsteiguši ar savām inovatīvajām idejām un uzdrīkstēšanos  apgūt maz zināmas, bet potenciāli perspektīvas uzņēmējdarbības nišas, ražojot neparastus produktus vai sniedzot pakalpojumus.

I. Sokolova uzsver, ka projekts uzņēmējiem ar labām idejām palīdz apgūt nepieciešamo prasmi meklēt noieta tirgus un sadarbības partnerus. «Bija pārsteidzoši uzzināt, ka, piemēram, Talsu apkaimē strādā uzņēmums, kurš nodarbojas ar tik specifisku un vienlaikus inovatīvu aktivitāti kā stadionu ieklāšana ar sintētisko pārklājumu,» projektā gūtajā pieredzē dalās I. Sokolova. Viņa arī norāda, ka citiem uzņēmējiem projekts varbūt vēl nenesa tūlītēju  sadarbību, bet tas sniedza vērtīgu informāciju par to, kādi sagatavošanās darbi būtu  jāveic, lai varētu veiksmīgi sākt darbību ārpus reģiona un valsts robežām.

Projekta pasākumos piedalījušies uzņēmēji tā sniegtās iespējas raksturo kā nozīmīgu ieguvumu un vērtīgu pieredzi. «Pat neskatoties uz to, ka manā gadījumā izveidotie kontakti ar sadarbības partneri Somijā tomēr nerealizējās, viennozīmīgi uzskatu, ka projekts bija  ļoti vērtīga pieredze, un esmu pārliecināts, ka to ir vērts turpināt,» uzsver smiltsērkšķu  un to produkcijas ražošanas uzņēmuma Diograt valdes loceklis Ivars Bernāts. Viņa viedoklim pievienojas arī Edžus Zeļģis, kura pārstāvētais uzņēmums European Sport Installations nodarbojas ar sintētisko sporta segumu ieklāšanu. «Tā bija ļoti vērtīga pieredze, un noteikti varu dalību projektā ieteikt visiem, pat tiem, kuri nejūtas pārliecināti par savām svešvalodas prasmēm. Ir vērts piedalīties, kaut vai piesaistot tulku,» uzsver E. Zeļģis, kurš norāda, ka uzņēmumam darbības pieredze Somijas tirgū  ir bijusi jau iepriekš, tomēr projekta ietvaros bijis iespējams papildināt un pilnveidot  esošo pārrobežu sadarbības pieredzi. Vairākiem uzņēmumiem projekta ietvaros organizētās individuālās internacionalizācijas vizītes vainagojušās ar vērienīgu līgumu noslēgšanu ar Somijas un Zviedrijas pasūtītājiem. Piemēram, SIA Power- NK uzsākusi dakstiņu jumtu ieklāšanas un renovēšanas darbus Zviedrijā, kur katrs objekts ir vismaz  40 000 – 100 000 Zviedrijas kronu vērts. Savukārt SIA AMG Montāža ieguvums  ir vēl lielāks – noslēgts EUR 160 000 līgums par logu piegādi Orebro Zviedrijā un vairāki mazāki līgumi par EUR 2000–4000.  

Svarīgākais