Lai paātrinātu strīdu risināšanu plāno ieviest mediācijas procesu

Lai dažādi iekšējie strīdi nenonāktu līdz tiesai, valsts pārvaldē ir plānots ieviest mediācijas funkciju, aģentūrai LETA pastāstīja Valsts pārvaldes attīstības departamenta vadītāja vietniece Baiba Medvecka.

Tas būs kā pirmstiesas mehānisms dažādu strīdu gadījumos. Proti, ja ierēdnis vai valsts pārvaldes darbinieks vēlēsies strīdu risināt valsts pārvaldē, būs speciāla padome, kas veiks mediatora funkcijas. Tas nozīmē, ka, atrisinot nesaskaņas valsts pārvaldes iekšienē, tiks samazināti izdevumi un laiks, kas tiek patērēts strīdu izskatīšanai ar tiesas palīdzību.

Medvecka arī atklāja, ka valsts pārvaldē gaidāmas vēl dažādas citas pārmaiņas darba kvalitātes uzlabošanai un darbinieku noturēšanai. Piemēram, ir plānots ieviest vienotas darba tiesiskās attiecības visā valsts pārvaldē, jo patlaban cilvēki ir nodarbināti uz dažādu līgumu pamata. Tas nozīmē, ka visiem darbiniekiem būs dienesta attiecības, kas samazinās interpretācijas iespējas un iespējamo tiesvedību strīdu gadījumā. Viņa paskaidroja, ka tie nebūs darba līgumi, bet gan rīkojumi par darba attiecībām. Vienlaikus gan tiks saglabātas atšķirības starp ierēdņiem un valsts pārvaldes darbiniekiem.

Tāpat darbinieku piesaistīšanai tiks rīkoti atklāti konkursi, kā arī paredzētas rotēšanas iespējas ne tikai ierēdņiem, bet arī darbiniekiem. Tas nozīmē, ka būs plašākas pārcelšanas iespējas, kas ļaus noturēt cilvēkus valsts pārvaldē.

Saistībā ar darba samaksu plānots pilnveidot amatu klasifikācijas sistēmu - precizēt amata pienākumus, precīzāk aprakstīt atsevišķus amatus, piemēram, kāda izglītība nepieciešama, lai pretendētu uz konkrēto amatu. Medvecka skaidroja, ka ir plānots vienots amata aprakstu standarts, proti, nevis tiek definēti amata pienākumi, bet gan forma - kam ir jābūt amata aprakstā, lai tajā būtu redzams, kādām kompetencēm jābūt amata kandidātam.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais