Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija (LARPA) vēstulē Satiksmes ministrijai (SM) un Autotransporta direkcijai (ATD) izsaka kategorisku protestu pret direkcijas minētajiem apgalvojumiem par divu reģionu neprasmi strādāt un nosoda tās vēlmi sarīdīt reģionus.
Pasažieru pārvadātāji pieprasa ministriju kopā ar direkciju nekavējoties sarīkot tikšanos ar pasažieru pārvadātāju asociāciju pārstāvjiem, lai pārrunātu izveidojušos situāciju un risinājumus, lai novērstu nozares sabrukumu, kā arī atkārtoti norāda - ja problēmas nerisinās, protesti būs.
Vēstulē LARPA norāda, pati direkcija ir parādījusi, ka arī ar viņu profesionālu starppilsētu pārvadājumu organizēšanu tāpat nav izdevies iekļauties piešķirtajā finansējumā, un tiek prasīts papildu finansējums. Turklāt vēl varot minēt arī neveiksmīgi ATD ieviestās tarifa izmaiņas starppilsētu pārvadājumos, kas ne tikai nedeva pozitīvus rezultātus, bet vēl vairāk izkropļoja tarifus starp vietējiem reģionālajiem un starppilsētu pārvadājumiem.
LARPA arī apšauba ATD vadības vēlēšanos patiesi nodrošināt ar nepieciešamo finansējumu un attīstīt vietējos reģionālos pārvadājumus, kā arī novērst iepriekš pašu pieļautās kļūdas. Tāpat esot redzama vēlme sanaidot savā starpā dažādu reģionu pārvadātājus.
Vēstulē norādīts, ka jau vairāk nekā četrus gadus Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) vadība un biedri lūdz ATD izstrādāt vienotu pasažieru pārvadājumu apjomu izstrādāšanas metodiku, lai nodrošinātu pasažieru tiesības un vajadzību pārvietoties ar sabiedrisko transportu vietējos reģionālajos maršrutos. Nekas joprojām neesot izdarīts.
SM un ATD esot atbildīgas par nozares normatīvo aktu izstrādi un to kvalitāti un līdz ar to atbildīgas par nekorekti izstrādātiem un pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas sadala kompensācijas par vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem starp atsevišķiem reģioniem, nepareizi izvērtējot katra reģiona specifiku, līdz ar to Vidzemes un Zemgales reģioniem nepamatoti samazināts finansējums.
LARPA uzsver, ka, nododot pasažieru pārvadājumu maršruta tīkla organizēšanu un vadīšanu vienās rokās, ir jāveic kompleksa pārvadājumu izvērtēšana, vispirms izvērtējot reģionālo starppilsētu maršrutu efektivitāti starp republikas pilsētām un Rīgu un veicot šo reisu saskaņošanu ar elektriskā vilciena maršrutiem Pierīgā. Sen esot zināms, ka pustukši starppilsētu maršrutu autobusi daudzos posmos katru pusstundu kursē paralēli elektriskā vilciena maršrutiem. To neredz vai arī negribot redzēt Autotransporta direkcija, jo tad būtu nepieciešams pārskatīt sabiedriskā pasažieru transporta prioritātes, ņemot vērā ekonomiskos pamatojumus. Tā vietā ATD runājot pamatā tikai par vietējo reģionālo maršrutu optimizāciju 2014.gadā.
Izstrādājot ekonomiskus absurdus un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai neatbilstošus Ministru kabineta noteikumus par nepilnīgu pārvadātāju zaudējumu kompensāciju, kuri rodas, piemērojot pasūtītāja noteiktos tarifus, Autotransporta direkcija grauj pasažieru pārvadājumu tirgu un tajā strādājošos uzņēmumus. ATD izstrādātie noteikumi būtībā esot vērsti uz to, lai atrastu veidu, kā ietaupīt valsts naudu uz pārvadātāju rēķina un nesegt visus pārvadātāja izdevumus, kas saistīti ar pārvadājumu nodrošināšanu.
Turklāt ATD vadība ir vispār aizmirsusi savu galveno uzdevumu - attīstīt nozari un nodrošināt pasažierus ar tiem nepieciešamo pārvadājumu apjomu.
Kā uzsvērts LARPA vēstulē, pilnīgi nepareizs esot apgalvojums, ka pasažieru pārvadājumi ir organizējami atbilstoši piešķirtajiem līdzekļiem, kas ir klaji pretrunā ar vairumu normām un likumiem, kas nosaka pasažieriem sniedzamā pārvadājuma nodrošināšanu. Pēc ATD vadības paustā iznāk, ka, ja neiedalīs līdzekļus, tad vispār netiks nodrošināts sabiedriskais transports. Plānošanas reģioni katru gadu ir aprēķinājuši nepieciešamo finansējumu plānotajam pārvadājumu apjomam, taču katru gadu ATD un SM nav šādu finansējumu pat pieprasījuši. Katru reizi ir piešķirts ievērojami mazāks finansējums, nepasakot, kā tajā ir iespējams iekļauties. "Tad uzņemieties politisko atbildību un pasakiet, kas netiks finansēts un kuri pasažieri nesaņems tiem pienākošos pārvadājumus," uzsvērts vēstulē.
Spēkā esošie likumi un normas nosakot, ka pasažieru pārvadājumu uzņēmumi katru mēnesi saņem finansējumu pārvadājumu nodrošināšanai līdz katra mēneša 15.datumam. Kā izskaidrot situāciju, ka šodien ir jau 21.novembris, bet uzņēmumi līgumā noteiktos maksājumus nav saņēmuši un līdz ar to darbinieki svētkus ir aizvadījuši, nesaņemot pilnu darba samaksu par padarīto darbu? Turklāt joprojām nav zināms, kad tiks saņemts finansējums par 2013.gada novembri.
Tā vietā, lai stāstītu par darbiem, kas tiks veikti, lai attīstītu nozari un novērstu kļūdas, ATD vēstulē pasažieru pārvadātājiem skaidri un gaiši esot pateikts - "ATD veiks plašu vietējo reģionālo pārvadātāju līgumos noteikto pakalpojumu apmēru izpēti un sniegs priekšlikumus par maršrutu tīklu optimizēšanu, ievērojot 2014.gadā piešķirtā valsts budžeta finansējuma apjomu, kā arī 2013.gadā ar valsts budžeta līdzekļiem nesegto zaudējumu kontekstā gan Vidzemes, gan Zemgales plānošanas reģionu teritorijās".
Tas nozīmējot, ka ATD nemaz negrasās cīnīties par parādu nomaksu 2013.gadā, kā to pārvadātājiem solījis satiksmes ministrs. Zinot, ka 2014.gadam pārvadājumiem jau ceturto gadu pēc kārtas tiek samazināts finansējums - skaidrs, ka sekošot kārtējā reisu slēgšana.
Vēstulē ministrijai un ATD uzsvērts, ka palicis pavisam maz laika, lai tiktu izpildīti satiksmes ministra solījumi, arī saņemt atlikušo parāda summu līdz gada beigām. Pārvadātāji vēl cerot un gaidot, kaut arī redzams, ka daudzi jautājumi jau aizkavējušies un netiek pildīti pilnā mērā, kas nozīmējot, ka jau tuvākajā laikā pārvadātāji būs spiesti sanākt uz ārkārtas sanāksmi, lai lemtu par iepriekš atcelto protesta akciju un pasākumu turpmāko virzību, lai panāktu atbildīgo amatpersonu doto solījumu izpildi un vainīgo saukšanu pie atbildības.