Turpmāk transportlīdzekļa īpašniekam būs Satversmē garantētās tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt viņam piemēroto sodu, ja braukšanas ātruma pārsniegšanu fiksēs ar fotoradaru, bet automašīnas īpašnieks pārkāpuma brīdī nebūs vadījis transportlīdzekli, paredz šodien Saeimā galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.
Kā aģentūru LETA iepriekš informēja Saeimas Preses dienestā, likuma grozījumi izstrādāti, ņemot vērā arī Satversmes tiesas spriedumu, ar kuru par valsts pamatlikumam neatbilstošu tika atzīta Ceļu satiksmes likuma norma par administratīvā soda piemērošanu automašīnas īpašniekam, ja pārkāpumu fiksē ar fotoradaru.
Pašlaik soda kvīti par ceļu satiksmes pārkāpumu nosūta automašīnas īpašniekam, un likums liedz viņam pārsūdzēt piemēroto sodu, ja tas fiksēts ar fotoradaru un automašīnu ir stūrējis kāds cits.
Tāpat automašīnas īpašnieks varēs norādīt transportlīdzekļa vadītāju, kuram viņš ir uzticējis savu automašīnu un kurš pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus. Ja pierādījumi apliecinās, ka pārkāpuma izdarīšanas brīdī automašīnu ir vadījusi cita persona, sodu transportlīdzekļa īpašniekam atcels un piemēros personai, kas vadīja automašīnu.
Likuma izmaiņas ieviesīs arī jaunu ietekmēšanas līdzekli, kuru varēs piemērot autovadītājam atbilstoši pārkāpumu uzskaites punktu sistēmai. Atbilstoši pārkāpumam autovadītājam būs jāpiedalās braukšanas uzvedības korekcijas grupas nodarbībās.
Grozījumi noteiks pārrobežu informācijas apmaiņu par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Šādu regulējumu paredz Eiropas Savienības direktīva, un līdz šim šāda informācijas apmaiņas kārtība nepastāvēja. Tas nozīmē, ja ārvalstu pilsonis Latvijā pārkāps ceļu satiksmes noteikumus, mūsu valsts atbildīgie dienesti varēs pieprasīt datus par transportlīdzekļa reģistrāciju ārvalstīs un otrādi.
Likuma grozījumi arī noteic, ka turpmāk bērni varēs patstāvīgi ar velosipēda tiesībām braukt no desmit gadu vecuma. Pašlaik tas ir atļauts no 12 gadiem.
Tāpat likumā precizēta transportlīdzekļu izgatavošanas un pārbūves kārtība.
Likuma izmaiņu autori norāda, ka šos grozījumus izstrādāja, rūpīgi meklējot līdzsvaru starp personas tiesībām uz taisnīgu tiesu un nepieciešamību valstī samazināt ceļu satiksmes negadījumu un bojā gājušo skaitu, kas galvenokārt rodas pārsniegta atļautā braukšanas ātruma dēļ.