Ja tuvākajās dienās no Baltkrievijas tramvaju ražotājiem netiks saņemta ar tramvaju piegādi saistītā nepieciešamā dokumentācija Eiropas Savienības (ES) finansētajā projektā, Daugavpils pilsētas pašvaldība piedāvās lauzt tramvaju piegādes līgumu, - šodien preses konferencē sacīja Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Lāčplēsis (Latgales partija).
Vizītes gaitā Baltkrievijā, Minskā, tiekoties ar uzņēmuma "Belkomunmaš" vadību un iepazīstoties ar uzņēmuma iespējām, Daugavpils mērs nonācis pie atziņas, ka minētais uzņēmums tehniski ir spējīgs nodrošināt daugavpiliešu pasūtījuma izpildi. Taču tramvaju piegādē nepieciešams ievērot visus līguma nosacījumus, tai skaitā jābūt sagatavotai arī visai nepieciešamajai dokumentācijai. Pretējā gadījumā var sekot soda sankcijas un pilsēta projektā var zaudēt daļu ES finansējuma.
Nopietnas izmaiņas pēdējā laikā skārušas arī pašu rūpnīcu "Belkomunmaš". 60% Baltkrievijas rūpnīcas akciju iegādājies viens no Eiropā lielākajām dzelzceļa transporta ražotājiem - Šveices kompānija "Stadler". Šis kopuzņēmums uzvarējis konkursā par divstāvu ātrgaitas aerobusu piegādi Maskavai. Līguma suma 500 miljoni eiro. Jau tiek būvēts jauns ražošanas korpuss, kur tiks ražoti jaunie ātrvilcieni.
Daugavpils mērs atgādināja, ka pirms vairākiem gadiem, kad tikai sākās Daugavpils tramvaju infrastruktūras modernizācijas projekta apspriešana, bija izteikts priekšlikums par tramvaju komplektēšanu Daugavpilī. Tas būtu ļāvis izvairīties no daudzām birokrātiskajām formalitātēm, tai skaitā no specifikācijas apliecināšanas ES prasību atbilstībai.
Taču konkursā uzvarēja "Belkomunmaš" un Latvijas SIA "Agment Consulting Bureau". Rūpnīca uzņēmās tehnisko darbu veikšanu, bet Latvijas partneri - administrēšanu, tas ir, tulkošanu un visu formalitāšu ievērošanu. Juridiski pašvaldība var risināt jautājumus tikai ar kopuzņēmumu. Ja Baltkrievijas puse varētu arī nezināt ES projektu realizācijas nianses, tad Latvijas partneriem tas bija jāzina, jo par to viņi saņem naudu.
Pārrunu laikā Baltkrievijā tapis zināms, ka joprojām nav tehniskās dokumentācijas tulkojuma latviešu valodā, kā to prasa līgums. Projekta termiņš beidzās 20.oktobrī. No šīs dienas tiek piemērotas soda sankcijas - 500 lati dienā.
Jau ziņots, ka piegādātāju apvienība līdz šim vairākas reizes iekavējusi tramvaju piegādes datumus. Pirmais jaunais Baltkrievijas uzņēmumā "Belkomunmaš" ražotais tramvaja vagons, kas iegādāts par ES līdzekļiem, Daugavpilī, ''Tramvaju uzņēmuma'' depo, uz sliedēm tika uzlikts tikai 26.septembrī.
Daugavpils domes priekšsēdētāja vietnieks Pēteris Dzalbe aģentūrai LETA iepriekš atzina, ka ERAF finansētajā projekta ietvaros Daugavpils "Tramvaju uzņēmumam" piegādātais pirmais Baltkrievijā ražotais tramvajs ir morāli novecojis.
Termiņš, kurā piegādātāju apvienībai "Belkomunmaš" un "Agmen Consulting Bureau" bija jāpiegādā Daugavpilij 12 četrasu un sešasu vagoni, beidzās 21.oktobrī. Patlaban kavējuma naudās ir iekrājušies nepilni 30 000 latu.
4 614 312 latu bez pievienotās vērtības nodokļa vērto līgumu par 12 četrasu un sešasu tramvaju piegādi, darbinieku apmācību iekārtu lietošanā un apkopes veikšanā Daugavpils AS "Tramvaju uzņēmums" un piegādātāju apvienība "Belkomunmaš" un "Agmen Consulting Bureau" noslēdza šī gada martā.
Tramvaju iegāde paredzēta ERAF finansētajā Daugavpils tramvaju transporta infrastruktūras renovācijas projektā, kas paredz investēt Daugavpils sabiedriskā transporta attīstībā vairāk nekā 11 miljonus latu. Par minētajiem līdzekļiem paredzēts rekonstruēt arī 6,2 kilometrus tramvaju līniju 18.novembra ielā posmā no Vienības līdz Valkas ielai, desmit pārbrauktuves, 13 pieturvietas un atsevišķas pārveidošanas apakšstacijas.
Projekta gaitā plānots novērst arī patlaban pastāvošās problēmas ar kontakttīklu stiprinājumiem pie ēku sienām, kas rada neērtības iedzīvotajiem un ēku īpašniekiem tramvaju līniju zonā. Sliežu ceļa rekonstrukcijas gaitā plānots izmantot bezšuvju sliežu tehnoloģiju, kas ievērojami samazinās trokšņu un vibrācijas līmeni.
Projekts tiek īstenots programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" aktivitātē "Publiskais transports ārpus Rīgas". No projekta attiecināmajām izmaksām - 8 456 216 latiem - 83,11% līdzfinansē ERAF, bet privātais finansējums ir 16,89%.