Ceturtdaļa iedzīvotāju domā, ka tipisks Latvijas iedzīvotājs ir "ezītis miglā"

Ceturtdaļa mūsu valsts iedzīvotāju domā, ka tipisks Latvijas iedzīvotājs ir "ezītis miglā", liecina jaunākā "DNB Latvijas barometra" iedzīvotāju aptauja.

Lūgti norādīt, kuri tēli vislabāk raksturo tipisku Latvijas iedzīvotāju, aptaujātie visbiežāk jeb 25% gadījumu minējuši ezīti miglā, bet 22% minējuši gulbi, līdaku un vēzi. Salīdzinoši bieži - 17% gadījumu - aptaujātie atzīmējuši arī trešo jeb jaunāko tēva dēlu, tikpat nosaukuši arī Pelnrušķīti un Sprīdīti. Vēl 12% aptaujāto norādījuši Buratino, 10% - Ēzelīti Ī-ā. Tiesa, 9% aptaujāto uzskata, ka tipisku Latvijas iedzīvotāju neraksturo neviens no minētajiem tēliem.

"Pētījuma rezultāti liek domāt, ka pēdējā gada laikā Latvijas iedzīvotāji ir vēl vairāk apjukuši (ezītis, kas maldās miglā, un gulbis, līdaka un vēzis, kas katrs velk uz savu pusi, tiek minēti kā biežākās metaforas, raksturojot vidējo Latvijas iedzīvotāju). Turklāt nevar nepieminēt, ka uzskati par tēliem, kas raksturo vidējo Latvijas iedzīvotāju, ir samērā līdzīgi," aptaujas rezultātus vērtē Rīgas Stradiņa universitātes lektors sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.

Tomēr ir nepārprotami skaidrs, ka šis nav stāvoklis, kurā respondenti vēlētos sevi redzēt, jo lomu modeļi - tie, kam vēlētos līdzināties, - pilnīgi atšķiras no realitātes, skaidro sociālantropologs.

Lūdzot izvēlēties tēlu, kuram aptaujātie paši vēlētos līdzināties, visbiežāk minēts Robins Huds (14%) un Lāčplēsis (13%). Nedaudz retāk aptaujātie atzīmējuši arī Pelnrušķīti (9%), Runci Leopoldu (8%), Sprīdīti (6%), Ostapu Benderu (6%) u.c. Tiem tēliem, kuri, pēc aptaujāto domām, vislabāk raksturo tipisku Latvijas iedzīvotāju - ezītis miglā un gulbis, līdaka un vēzis -, viņi paši vēlētos līdzināties salīdzinoši reti. Savukārt tie tēli, kuriem aptaujātie visbiežāk vēlētos līdzināties, - Robins Huds un Lāčplēsis - reti atzīti par tādiem, kas raksturo tipisku Latvijas iedzīvotāju. Pelnrušķīte ir starp biežāk minētajiem tēliem, gan raksturojot, kam Latvijas iedzīvotāji līdzinās, gan norādot, kam paši aptaujātie vēlētos līdzināties. Gandrīz trešdaļa jeb 31% aptaujāto atzīmējuši, ka nevēlētos līdzināties nevienam no piedāvātajiem pasaku un stāstu pasaules tēliem.

Vaicāti, ko iedzīvotāji visvairāk vēlētos atrast, lai uzlabotu savu ekonomisko stāvokli, visbiežāk jeb 28% aptaujāto atzīmējuši jaunu darba vietu. Salīdzinoši bieži aptaujātie arī norādījuši, ka gribētu atrast pazudušos "Latvenergo" trīs miljonus (17%). Tikmēr retāk aptaujātie atzīmējuši, ka gribētu atrast Aladina lampu (10%), vietu, kur nauda aug vai žāvējas (8%), Bagātību salu (8%) u.c. Šogad aptaujātie retāk nekā 2009.gadā atzīmējuši, ka vēlētos atrast jaunu darba vietu - 2009.gadā tā domāja 35%.

Iedzīvotāju aptauju veica SKDS septembra otrajā pusē. Ar stratificētās nejaušās izlases metodi, veicot tiešās intervijas respondentu dzīves vietās, tika aptaujāti 1004 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem visā Latvijā.

"DNB Latvijas barometrs" ir ikmēneša socioloģiskais pētījums, kurā tiek pētītas konkrētā brīža aktuālās norises sabiedrībai nozīmīgās jomās. Vienlaikus iedzīvotājiem ikreiz tiek uzdots pastāvīgo jautājumu kopums, kas mēnesi pa mēnesim atspoguļo sabiedrības vispārējā noskaņojuma izmaiņas.

Svarīgākais