Fragments no šodien "Neatkarīgajā Rīta Avīzē" publicētās intervijas ar Latvijas Nacionālā mākslas muzeja direktori Māru Lāci
– Vai mecenātiem vispār ir kaut kāda loma mākslas muzeju uzturēšanā?
– Mecenātiem ir loma, bet es nevarētu apgalvot, ka tieši muzeju uzturēšanā. Ir tā, ka tam, kuram muzejs pieder, muzejs arī jāuztur. Mēs pilnībā esam valsts muzejs, bet galvenā ēka pieder pašvaldībai. Valdemāra ielas muzeja sakarā visu muzeja saturu uztur valsts, savukārt ēkas rekonstrukcijā lielu daļu iegulda Rīgas pilsēta. Mecenātu atbalsts ir izstāžu, muzeju pedagoģisko aktivitāšu atbalstīšanā, izstāžu katalogu izdošanā, reizēm arī mākslas darbu iegādē. Protams, arī Purvīša balvas finansiālā atbalstā, kas tiek piešķirta sadarbībā ar SIA Alfors un manā redzējumā ir īpaši nozīmīgs notikums Latvijas vizuālajā mākslā.
– Vai šajā gadījumā nevar saskatīt ētikas problēmas? SIA Alfors ir uzņēmums, kam pieder spēļu zāles Fēnikss.
– SIA Alfors mātesfirma ir Austrijā, Vīnē, un šī firma atbalsta, piemēram, Vīnes operu, kā arī ļoti daudzus citus kultūras pasākumus. Diemžēl jāatzīst, ka no tā biznesa ienākumiem, kas sakņojas cilvēku netikumos, kultūra ir tikusi atbalstīta visos laikos.
– Nu, jā, šis bizness tādā veidā atmazgā savu sirdsapziņu.
– Jā, arī tā varētu teikt. Katrā ziņā tas ir pilnīgi legāls bizness, no kura tiek maksāti nodokļi.
– Kad Nacionālo Mākslas muzeju atbalstīja Kargins un Krasovickis, bet viņu Parex bizness pēcāk aizgāja pa pieskari, pie reizes paķerot līdzi arī Latviju, daudzi atcerējās, ka jūs ar abiem baņķieriem staigājāt pa muzeja ēku.
– Mani nedaudz izbrīna fakts, ka reizēs, kad televīzijā kādreiz jāparāda Kargins, tad nezin kādēļ izvēlas tieši šos kadrus, kuros esmu redzama kopā ar šo baņķieri. Bet tā vispār bija viena no nedaudzajām reizēm, kad atrados blakus šim kungam kā muzeja vadītāja konkrētā pasākumā. Jā, Parex banka vairākkārt atbalstīja muzeja izstāžu aktivitātes.
– Viņi atmazgāja sirdsapziņu, bet muzejam bija konkrēts labums. Vai tā?
– Mēs toreiz veidojām izstādi Simbolisms un jūgendstils, un viņi iedeva labu finansējumu šai izstādei, kā arī citām pētnieciskām aktivitātēm. Mūsu skatītāji varbūt atceras franču glezniecības izstādi Gleznots Normandijā, kuras kataloga izdošanā arī bija liels Parex bankas atbalsts.