BUDŽETA CĪŅAS: Politiķi necērt zaru uz kura paši sēž; nepiemēros nodokli reklāmas materiāliem

© Jānis Saliņš, f64

Neviens no Saeimas deputātiem šodien neatbalstīja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža ierosinājumu piemērot dabas resursu nodokli drukātās reklāmas izdevumiem.

VARAM vēlējās noteikt, ka  nodoklis ir jāpiemēro par reklāmas iespieddarbu izplatīšanu, piegādājot tos mājsaimniecībām un komersantiem pastkastēs, nenorādot adresātu.

Sprūdžs, uzrunājot Saeimu, aicināja atbalstīt dabas resursu nodokļa ieviešanu neadresētajiem pasta sūtījumiem. Viņš pauda, ka šāda nodokļa ieviešana reklāmdevējiem liktu apdomāt šādu materiālu izmantošanu, kas nereti pēc pastkastītes atvēršanas uzreiz nonākot atkritumu konteinerā.

Uzrunājot deputātus, E. Sprūdžs atzina: "Aizvien pieaugot reklāmas materiālu apjomiem pastkastītēs. Veidojas absurds papīra dzīves cikls – papīra ražotājs, tipogrāfija un atkritumu konteiners. No šī cikla ir pilnīgi pazudis adresāts vai potenciālais adresāts, respektīvi, cilvēks. Par vides nozari atbildīgā ministrija uzskata, tā nedrīkst būt. Gan saskaņā ar Eiropas Savienības izpratni, gan arī Latvijas izpratni par vides jautājumiem, šajā ciklā būtisku atbildību ir jāuzņemas tieši ražotājiem un tiem, kuri pieņem lēmumu šādu materiālu pasūtīt pie ražotājiem. Veids kā pie šī mērķa nonāk – ir dabas resursu nodoklis. Mēs paredzam, ka ar minēto nodokli reklāmdevēji retāk izvēlēsies šādu reklamēšanās veidu un mazāk papīra produkcijas nonāks atkritumu konteinerā uzreiz pēc pastkastītes atvēršanas. Var labi saprast uzņēmējus, kas ir kareivīgi pret šo iebilduši. Tipogrāfijas un pasta pakalpojumu sniedzēji asi iebilst, jo īstermiņā tas viņiem nozīmē ieņēmumu samazinājumu. Tomēr no vides viedokļa ir svarīgi rīkoties šodien, kamēr mēs vēl neesam sasnieguši tos drazas apmērus pastkastītēs, kādi ir vienā otrā Eiropas valstī."

Tiesa, politiķus E. Sprūdža runa nepārliecināja un neviens no klātesošajiem deputātiem nebalsoja "par". Tikmēra aizkulisēs tiek baumots, ka partijas dedzīgi diskutēja par jauno ierosmi, līdz attapās, ka tādējādi var nozāģēt zaru uz kura pašas sēž. Proti, priekšvēlēšanu laikā tieši politiskās organizācijas ir tās, kas visaktīvāk izmanto tipogrāfiju pakalpojumus, drukājot un izplatot reklāmas materiālus.

Svarīgākais