Satiksmes ministrija: Flikam nepienākas kompensācija par "airBaltic"

Reaģējot uz kādreizējā aviokompānijas "airBaltic" vadītāja Bertolda Flika pretenziju par kompānijas pārņemšanu, Satiksmes ministrija (SM) un Tieslietu ministrija (TM) gatavojas aizstāvēt pozīciju, ka Flikam kompensācija nepienākas, jo uzņēmuma pārņemšanas laikā viņš nav bijis tā īpašnieks, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Fliks kā Vācijas pilsonis iesniedzis Latvijai investīciju pretenziju, jo uzskata, ka Latvija viņam atņēmusi daļas aviokompānijā "airBaltic". Fliks kompensācijas pieprasījumā atsaucas uz Latvijas - Vācijas ieguldījumu aizsardzības līgumu, un pretenzijas kopiju nosūtījis arī savas valsts kanclerei Angelai Merkelei. Investīciju pretenzijā Fliks pieprasījis kompensāciju 62 miljonus latu par it kā atņemto īpašumu - 50% uzņēmumā "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS), kuram savukārt piederēja 47% aviokompānijā "airBaltic".

SM un TM atzīmē, ka iesniegumā Fliks nav pieminējis, ka pirms "airBaltic" nonāca valsts kontrolē, Fliks savas daļas bija pārdevis "Krājbankas" īpašnieka Vladimira Antonova ofšoram. Tiek atzīmēts, ka Flikam "airBaltic" nekas nepieder kopš 2010.gada decembra, kad viņš visas savas BAS daļas bija nodevis ar Antonovu saistītā ofšora "Taurus Asset Management Fund Limited" īpašumā. To ar parakstu savulaik apliecinājis pats Fliks un BAS valdes locekle Inga Piterniece. Arī "Krājbankas" vadītājs Ivars Priedītis 2011.gada vēstulē Ministru kabinetam informējis, ka vienīgais "Taurus Asset Management" patiesā labuma guvējs esot Krievijas pilsonis Andrejs Rudeško.

Līdz ar to TM uzskata Flika sūdzību par absurdu, jo valsts esot rīkojusies tiesiski, turpretī Valsts kanceleja (VK) savā atzinumā pieļāvusi, ka Flikam ir cerības tiesā uzvarēt Latvijas valsti, jo ir saredzamas īpašuma atņemšanas pazīmes. VK izvirzījusi versiju, ka Flikam var būt jāmaksā 15 līdz 16 miljoni latu.

Raidījums atzīmē, ka VK ziņojumu sagatavojis jurists Ivars Mēkons, kurš "airBaltic" jautājumos vairākkārt konsultējis SM. Mēkons esot bijis viens no kādreizējā satiksmes ministra Ainara Šlesera parakstītā BAS un valsts akcionāru līguma izstrādātājiem, kas ilgi ļāvis Flikam netraucēti saimniekot "airBaltic". Jurists esot bijis klāt arī brīdī, kad valdība nolēma pārņemt aviokompāniju. Šo lēmumu Fliks uzskata par nelikumīgu, un tagad tas pats Mēkons, kas valstij palīdzējis lēmumus sagatavot, piekrīt Flikam, vēsta raidījums.

SM tagad plāno prasīt atkārtotus atzinumus no VK un TM, īpaši vēršot uzmanību uz dokumentiem, kuros Fliks un ar viņu saistītās personas atteikušies no īpašumtiesībām BAS. Tomēr minsitrija uzskata, ka kaitējums jau esot nodarīts, jo Mēkona sagatavoto dokumentu Fliks varot izmantot kā argumentu šķīrējtiesā.

Latvijā

Jautājums par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likuma normu, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku ir jāvērtē un nepieciešamības gadījumā jārod risinājumi.

Svarīgākais