Autogāzes gala cena pieaugs ne vairāk kā par 1,5 santīmiem

Palielinot akcīzes nodokli naftas gāzēm (autogāzēm), maksimālais tās gala cenas pieaugums būs 1,54 santīmi par litru, liecina Finanšu ministrijas (FM) aprēķini.

Pašlaik Eiropas Savienībā (ES) noteiktais minimālais nodokļa līmenis autogāzēm ir 88 lati par 1000 kilogramiem, taču ir paredzēts to palielināt. Pašlaik aptuvenā autogāzes cena Latvijā ir 40 santīmi par litru. Palielinot akcīzes nodokli, tās cena sasniegs ne vairāk kā 41,5 santīmus par litru.

Ņemot vērā autogāzes blīvumu, akcīzes nodokļa slogs pašreiz ir pieci santīmi par vienu autogāzes litru, savukārt benzīnam - 28,9 santīmi par vienu litru. Taču autogāzes patēriņš atkarībā no uzstādītās autogāzes iekārtas un inžektora sprauslu veida ir aptuveni par 10-20% (dažos avotos pat 25%) lielāks nekā benzīna patēriņš, tādējādi akcīzes nodokļa slogs autogāzei ir vērtējams kā seši santīmi uz vienu litru ekvivalenta degvielas patēriņa apjomu, pieņemot, ka autogāzes patēriņš ir par 20% lielāks nekā benzīna. Līdz ar to pašlaik akcīzes slogs, lai veiktu vienādu attālumu - 100 kilometrus -, autogāzei ir aptuveni četras reizes zemāks nekā bezsvina benzīnam, skaidro FM.

Lai mazinātu atšķirības akcīzes nodokļa slogā starp degvielas veidiem, būtu jāpaaugstina akcīzes nodoklis autogāzei līdz 161 eiro (113,15 latiem) par 1000 kilogramiem, un tas tuvinātos tam nodokļu slogam, ko paredz pēdējie priekšlikumi ES minimālā nodokļa līmeņa autogāzes pārskatīšanā un paaugstināšanā.

Paredzamā ietekme uz valsts budžetu pēc akcīzes nodokļa palielināšanas 2014.gadā būs 2,8 miljoni latu, savukārt 2015. un 2016. gadā sasniegs trīs miljonu latu apmēru. Patlaban Ministru kabineta uzdevums ir virzīt attiecīgo likumprojektu par akcīzes nodokļa palielinājumu kopā ar budžetu, kā arī izvērtēt tālāku pieaugumu nākamajos gados, ko FM plāno darīt pēc 2014.gada budžeta apstiprināšanas Saeimā.

Ekonomikas ministrija gan uzskata, ka FM piedāvātais solis ir pārāk zems, tāpēc iespējama diskusija, kad attiecīgie likumprojekti tiks virzīti izskatīšanai valdībā.

Latvijā

Latvijas Republikas Saeima šī gada 14.novembrī pieņēmusi, un Valsts prezidents izsludinājis grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz vairākas būtiskas izmaiņas. Būtiskākie no tiem – OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku. Tāpat no 01.07.2025. OCTA būs jāveic arī elektroskrejriteņiem.

Svarīgākais