Eksperti: Ceļu būvprojektu kvalitāte nav pietiekama

Lai arī nekvalitatīvi izstrādātu ceļu projektu dēļ nereti būvniekam nākas piedzīvot pat vairāku dienu dīkstāves, kas rada zaudējumus tūkstošiem latu diennaktī, tomēr rezultātā nevar apgalvot, ka ceļš uzbūvēts nekvalitatīvs, jo kļūdas tiek koriģētas, šodien diskusijā "Ceļu projektu kvalitāte, to ietekme uz būvprocesu, ceļu ekspluatāciju un satiksmes drošību" atzina "SC grupas" valdes loceklis Gints Karols.

Vienlaikus tika atzīts, ka ir problēmas ar ceļu būvju projektēšanu. Diskusijā uzsvērts, ka būvprojekti mēdz būt nekvalitatīvi un galvenais iemesls ir fakts, ka projekta vērtēšana iepirkuma procedūrā notiek pēc zemākās cenas principa. Lai arī ''Latvijas Valsts ceļi'' (LVC), kas ir projekta pasūtītāji, skaidroja, ka iepirkumam nemaz nevar kvalificēties neprofesionāli pretendenti, turklāt lielākā daļa projektētāju esot ar pieredzi, tomēr, piemēram, Transportbūvju inženieru asociācijas pārstāve Aija Kalniņa iebilda, ka izstrādāto būvprojektu kvalitāte pēdējos gados aizvien pasliktinās. Turklāt to veicinot fakts, ka neviens projektētājs par rupji pieļautajām kļūdām tā arī līdz šim nav sodīts.

Kalniņa norādīja, ka projektētāji mānās, piemēram, ar veikto ģeoloģisko mērījumu apjomiem, pārliecina pasūtītāju mainīt uzdevumu, neveic pietiekošus topogrāfiskos mērījumus, izmanto vecus datus.

Patlaban LVC plāno jau procesa sākumā pievērst lielāku uzmanību būvprojektu izvērtēšanai, lai izvairītos no nekvalitatīvi veikta darba, taču diskusijā arī izskanēja skepse, vai projekta uz papīra vērtētājs būs pietiekošs instruments, lai uzlabotu projektu kvalitāti.

Tika ironizēts, ka, ja esi labs un dārgs projektētājs, tad šajos tirgus apstākļos pēc trim gadiem tevis nebūs, bet palikuši būs tikai slikti un lēti ceļu projektētāji.

LVC pārstāvji norādīja, ka projektu kvalitāti arī ietekmē steiga, jo Satiksmes ministrija var pēkšņi paziņot, ka ir kāds lieks miljons ceļiem un tad ir steidzīgi jāveic projektu projektēšana.

Kā ziņots, "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) turpmāk vairāk uzmanības pievērsīs neplānotām ceļu kvalitātes pārbaudēm, kā arī kvalitatīvākai projektu izstrādei jau sākumstadijā, jo neesot prātīgi mēģināt izķert kļūdas pēc tam būvniecības procesā, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja LVC vadītāja pienākumu izpildītājs Jānis Lange.

LVC pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē tam piešķirto finansējumu, plāno un vada valsts autoceļu tīkla uzturēšanu un attīstību, organizē valsts pasūtījumu valsts autoceļu tīklā veicamajiem darbiem un pakalpojumiem, pasūta un vada valsts autoceļu tīkla standartu un tehnisko noteikumu projektu izstrādi, uztur un pilnveido valsts un pašvaldību autoceļu reģistru, kā arī pārrauga pašvaldību autoceļu tīklu.

Latvijā

Ieinteresētības un degsmes trūkums politiķos steidzamā kārtā meklēt efektīvus risinājumus, kā slēgt mūsu valsts austrumu robežu nelikumīgajiem šķērsot tīkotājiem, vedina domāt, ka arī vismaz tuvākajā laikā asa sižeta filmu cienīgās tā dēvēto migrantu tvarstīšanas tā arī turpināsies. Šo nejēdzību izbeigt var tikai vienā veidā – cieši noslēgt austrumu robežu.

Svarīgākais