Neskatoties uz to, ka Lietuvas radio un televīzijas ziņu portāls "Lrt.lt" ziņoja, ka NATO sauszemes kravas caur Latviju vairs netiks transportētas, Satiksmes ministrija biznesa portālam "Nozare.lv" uzsver, ka kravu pārvadājumi ar Afganistānu caur Latviju turpinās - gan uz, gan no Afganistānas, un skaidrāko praktisko izpausmi katru dienu iespējams vērot Rīgas lidostā.
Arī "Latvijas Dzelzceļš" (LDz) norāda, ka nekas neliecina, ka pārvadāto kravu apjoms varētu mainīties. Arī patlaban daļa NATO kravu tiekot transportētas caur Klaipēdas ostu, un patlaban izskatoties, ka šī brīža situācija varētu saglabāties.
Satiksmes ministrijā atzīmē, ka neviena no valstīm, kas veic pārvadājumus caur Latviju, nav informējusi par savu nodomu maiņu attiecībā uz pārvadājumiem. Tajā pašā laikā tiek norādīts, ka nevar izslēgt šo kravu apjoma samazināšanos ne tikai saistībā ar Starptautisko Drošības atbalsta spēku (ISAF) misijas transformāciju, bet arī saistībā ar kravu nosūtītāju valstu uzņēmēju izveidotajām loģistikas ķēdēm.
Ministrijā arī uzsver, ka Afganistānas kravas Rīgas lidostā ir aptuveni 71% no visām kravām un šogad izpildīti vairāk nekā 300 lidojumi.
Kā ziņots, Lietuvas radio un televīzijas ziņu portāls "Lrt.lt" norādīja, ka visas NATO sauszemes kravas, kas uz Afganistānu līdz šim vestas caur Rīgu, turpmāk ceļos caur Klaipēdu.
Aizsardzības ministra Arta Pabrika preses sekretāre Inga Saleniece aģentūrai LETA teica, ka Latvijas Aizsardzības ministrija no ASV puses līdz šim nav saņēmusi nekādu informāciju, kas liecinātu par izmaiņām kravu plūsmā, līdz ar to sīkākus komentārus šobrīd ministrija nevarot sniegt.
"Šeit runa varētu būt tikai par ASV kravām, nevis visām NATO valstu kravām, un nav korekts apgalvojums, ka visas NATO kravas no Rīgas pāriet uz Klaipēdu. Šogad tika nosvinēta 100 000. ASV konteinera transportēšana cauri Baltijas valstīm, un lielākā daļa no kravām tika sūtīta cauri Rīgas ostai. Kravu sūtījumi turpināsies cauri Rīgas ostai, lidostai un pa sauszemi, bet nav precīzi zināms, kādi būs apjomi un to attiecība pret kaimiņvalstīm," norādīja Saleniece.
Viena no Lietuvas lielākajām loģistikas pakalpojumu kompānijām - "VPA Logistics" - Vašingtonā parakstījusi sadarbības līgumu ar NATO pilnvaroto pārstāvi "GaTe Logistics" par pārtikas un citu kravu pārvadāšanu uz Afganistānu un no turienes caur Klaipēdu.
Jau septembra sākumā Klaipēdas konteineru termināli sasniegs pirmie simts refrižeratoru konteineri ar saldētu pārtiku un citām precēm. Kopumā plānots pārtransportēt aptuveni 200 konteinerus nedēļā, kas veidos aptuveni 6% no Klaipēdas ostas kopējās pašreizējās konteineru plūsmas. Daļa kravu tiks transportētas caur Šauļu lidostu.
Kā izteicies Lietuvas aizsardzības ministrs Jozs Oleks, jaunais līgums apliecina, ka gan Lietuvas valsts struktūru, gan darba devēju un diplomātu centieni bijuši auglīgi.
"Arī es pats esmu vairākas reizes lidojis uz Afganistānu un runājis ar amatpersonām par šīm kravām. Nākotnē mēs šo ekonomisko un diplomātisko misiju turpināsim," viņš paziņojis. "Vienmēr ir cerība, ka iegūsim vēl vairāk [kravu]. Pirmā pieredze būs atkarīga arī no mums - ja veiksies, ja iepatiksies tiem, [kuri šīs kravas] sūta, (..) apjoms var vēl pieaugt."
"VPA Logistics" ģenerāldirektors Darjus Beinorts Lietuvas biznesa ziņu portālam "Vz.lt" pastāstījis, ka šis līgums vainagojis "rūpīgu, sistemātisku darbu divu gadu garumā". "Mēs piedāvājām patiesi sarežģītu loģistikas risinājumu attiecībā uz dažādu veidu NATO kravām. Mūs kopā ar projekta partneriem - Klaipēdas konteineru termināli un Šauļu lidostu - gaida interesants un sarežģīts darbs," viņš norādījis.