Trīs Heinrihsonu mākslas izstāde "Sajūtu taksonomija. Heinrihsoni"

 
TRĪS. Izstādē Sajūtu taksonomija. Heinrihsoni būs skatāmi neoekspresionisma gleznotāja Ivara Heinrihsona un viņa sievas, mākslinieces Helēnas Heinrihsones lielformāta gleznojumi, kā arī meitas, kostīmu mākslinieces un scenogrāfes Annas Heinrihsones lielizmēra ogles zīmējumi, telpiski objekti un gleznas ©No Heinrihsonu privātā arhīva

Piektdien, 25. oktobrī, Liepājas koncertzālē Lielais dzintars tiks atklāta Ivara, Helēnas un Annas Heinrihsonu izstāde Sajūtu taksonomija. Heinrihsoni.

Izstādē būs skatāmi neoekspresionisma gleznotāja Ivara Hein-rihsona un viņa sievas, mākslinieces Helēnas Heinrihsones lielformāta gleznojumi, kā arī meitas, kostīmu mākslinieces un scenogrāfes Annas Heinrihsones lielizmēra ogles zīmējumi, telpiski objekti un gleznas. Annas Heinrihsones meita un šīs izstādes kuratore Auguste Petre par šo projektu saka: «Savā populārākajā literārajā veikumā Kas nogalina lakstīgalu... rakstniece Hārpera Lī rakstījusi, ka ikvienam no mums ir dota iespēja izvēlēties savus draugus, taču viennozīmīgi nav iespējams izvēlēties ģimeni. Tomēr arī neizvēlēto ģimenes saistību rezultātā mēdz rasties patiesas, aktuālas un starpdisciplināras draudzības. Spēcīgās ģimeniskās saites, kas ikdienā izpaužas arī kā ļoti tuva un cieša savstarpējā draudzība, ir gana dominējošas, taču nenomāc trīs Heinrihsonu - Ivara, Helēnas un Annas - individuālās mākslinieciskās intereses un raksturus. Taksonomija Heinrihsonu ģimenes izstādē Liepājā izpaužas kā atsevišķu un kopīgu sajūtu virknējums. Tā ir atteikšanās no fiziskās saiknes manifestācijas un uzdrīkstēšanās noticēt transcendentālai, emocionālai lietu piederībai.»

Gleznotāja Ivara Heinrihsona lielformāta gleznu sērija Kods tapusi kā daļa no izstādes projekta, kas 2018. gadā norisinājās Spānijas abstraktās mākslas muzejā Kuenkā. Vērienīgajos gleznojumos mākslinieks atklāj savas personības un iedvesmu kodu - zirgu, kas šajos darbos ir dominējošs tēls. Savukārt Helēna Heinrihsone ģimenes izstādē prezentēs savu darbu sēriju Garām. Tajā māksliniece fiksējusi mirkļus, kuru sižetu vieglā abstrakcija ļauj tos interpretēt ārkārtīgi intīmi un personiski. Izmantojot pašas radīto tēlu sistēmu, Helēna novēro un attīsta dažādas ikdienas situācijas, par satura kodolu izmantojot spilgtu krāsu simboliku: «Ar krāsu laukumiem un nosacītām cilvēku figūrām risinu jūtu attiecību tēmu - satuvināšanās un attālināšanās vienam no otra, paslīdēšana garām, satikšanās vai vispār - nesatikšanās. Mīlestība, vienaldzība, naids.»

Annas Heinrihsones darbu sēriju Mans miers ir beigts veido lielizmēra ogles zīmējumi, telpiski objekti un gleznas. Sērija stāsta par patiesu pārdzīvojumu, kurš acumirklī spēj kļūt arī par pievilkšanās punktu. Māksliniece šo spēka iegūšanas veidu salīdzina ar reliģisku avotu vai intīmu pielūgsmes objektu, pie kura nemitīgi atgriezties domās: «Gar jūru ripinās sakņu murskulis. Saknes kustība ir steidzīga, saraustīta, saprātīga. Es to neuztveru kā zīmi, es to sajūtu aiz sevis turpinājumā, kā elpu pakausī. Paņemu rokās, un mani pārņem absolūts prieks, pilnīga apziņa par to, ka viss ir pareizi, ka tā tam ir jābūt, ka nav cita ceļa, un vēl neskaitāmas atbildes uz jautājumiem, kurus nepagūstu uzdot, jo tie jau ir aizmirsušies.

 

Rīgas namu pārvaldnieks