9. aprīlī Lielās ģildes Lielajā zālē tiks apbalvoti grāmatu mākslas konkursa Zelta ābele laureāti. Balvas rīkotāja – Latvijas Grāmatizdevēju asociācija – ir jau atklājusi balvas par mūža ieguldījumu grāmatniecībā saņēmēju, un tā ir SIA Jānis Roze izpilddirektore Ināra Beļinkaja, kura šajā uzņēmumā strādā jau 49. gadu.
Grāmatu mākslas konkursā Zelta ābele 2014 piedalījušies 40 izdevēji, iesniedzot žūrijas vērtējumam 117 grāmatas astoņās kategorijās. Tos izdevumus, kuru noformējuma mākslinieciskā kvalitāte ir visaugstākā, noteiks žūrijas eksperti Ieva Bečere, Ingrīda Burāne, Roberts Koļcovs, Gunārs Krollis, Sarmīte Māliņa, Ilze Ramane, Uldis Sosnovskis.
Mākslas zinātniece Ingrīda Burāne Neatkarīgajai pastāstīja, ka šoreiz bija vēl vairāk iesniegtu grāmatu nekā citus gadus. Tomēr, kaut konkursam pieteikto grāmatu skaits ir liels, tas neparāda visu Latvijā izdoto grāmatu kopainu. «Latvijā tiek izdots ļoti daudz gan satura, gan noformējuma ziņā vāju grāmatu, bet Zelta ābeles daļa atklāj izcilas lietas – tā vajadzētu izskatīties visām grāmatām,» secina žūrijas eksperte. Tomēr tas ir mazākums un tam ir daudz iemeslu. «Nauda, izglītība, izdevēju gaumes jautājums un nesamērīga peļņas kāre,» uzskaita Ingrīda Burāne. Vai 20 brīnišķīgas bērnu grāmatas atsver to spiedienu, kas nāk ar visām disnejlendām, princesēm un pārbijām – jautā žūrijas eksperte un uzsver, ka ar «šo sīrupu» tiek nodarīts kaitējums gaumes audzināšanai.
Ingrīda Burāne atzīst – nominēto grāmatu līmenis ir ļoti augsts, tomēr, ļoti skrupulozi vērtējot, «bija kategorijas, kurās nevarējām nokomplektēt piecas nominācijas. Mācību grāmatu kategoriju šogad pat neatvērām, jo tās ilgstoši ir zem katras kritikas. Vispārliecinošākā joprojām ir bērnu grāmatu grupa – tas uzrāviens, ko izdarīja Liels un mazs, ir atblāzmojies arī uz citām izdevniecībām. Bērnu grāmatu ir daudz, tās ir skaistas un interesantas. Tur parādās autori, kuru nav citās nominācijās un izdevniecībās. Drīz jau arī grāmatniecībā būs tāds stāvoklis kā teātrī, kur viens pāris – scenogrāfs Mārtiņš Vilkārsis un kostīmu māksliniece Ilze Vītoliņa figurē vai visos teātros, tā teātri paliek bez savas sejas. Lai cik labi būtu, tas ir prognozējami. Arī izdevniecības ņem vienus un tos pašus māksliniekus, bet loks varētu būt daudz plašāks. Mums ir daudz talantīgu mākslinieku, vairāk nekā tie daži, ar kuriem sadarbojas.» Tam iemesls ir izdevniecību bailes riskēt, jo «vispār kultūrā baidās riskēt, tāpēc izvēlas prognozējamu rezultātu».
Ingrīda Burāne skaidro, ka, tāpat kā pagājušogad, ir divas bērnu grāmatu kategorijas: «Šogad es ieteicu sadalīt skatāmgrāmatās un lasāmgrāmatās. Sanāk dalījums pēc auditorijas, jo ir grūti vērtēt no vāka līdz vākam ekselentu bilžu grāmatu, kurā ir ļoti maz teksta, ja blakus ir pusaudžu romāns faktiski bez ilustrācijām, tomēr labi uztaisīta grāmata. Mums izdevās abas kategorijas piepildīt, un par tām nav jākaunas.»
Zelta ābeles žūrijas eksperte atzīst, ka šogad ļoti liels prieks bijis par zinātniskajām grāmatām, «kur gan vizuāli, gan saturiski parādījās ļoti vērtīgi darbi un kuru kvalitāte ir pārsteidzoši laba visos līmeņos». Viņa īpaši izceļ izdevumu Gotharda Frīdriha Stendera Ābeces. Faksimili. Transkripcijas. Apceres, kas ir notikums ne tikai Latvijas mērogā. Kad grāmata iznāca, «Eiropas grāmatniecība uzreiz saviļņojās», saka Ingrīda Burāne un paskaidro, kāpēc: «Tas ir tiešām īsts faksimils, un vēl visi komentāri. Stenders tomēr kā autors un personība Eiropā ir pazīstams, un, kad grāmata iznāca, no divām Vācijas avīzēm un televīzijas uzreiz bija klāt cilvēki. Tāpēc prieks, ka Eiropas kultūras galvaspilsētas gadu arī grāmatniecībā esam iezīmējuši.» Mākslas zinātniece uzteic arī Orbītas darbu, jo viņi «domā par to, ka grāmatas vizuālajam tēlam ir jākļūst pieejamam caur daudziem faktoriem, kas agrāk nebija tik svarīgi. Lai vāks, kad paņem grāmatu rokās, nostrādā uz taviem nerviem, izjūtām. Lai elektronisko grāmatu laikā īstai, rokās paņemamai grāmatai ir paliekoša vērtība, kas ierosina cilvēkus.»
Runājot par grāmatu mākslas konkursa nozīmi, Ingrīda Burāne uzsver: «Tas, ka grāmatu līmenis trīs vai četrus gadus ir nemainīgi augsts, tagad jau ir Zelta ābeles nopelns, tāpat kā Spēlmaņu nakts balva ieguvusi autoritāti un teātri par to sacenšas un domā. Tagad jau būtu no desmitā stāva jāpārkāpj uz vienpadsmito, bet tas prasa lielus līdzekļus, kā nav nevienai izdevniecībai. Prasa arī lielāku izglītotību no lasītāja, kurš tagad nav gatavs pirkt ko neparastāku. Turklāt, tiklīdz izdevniecība izvēlēsies cita tipa iesējumu, papīru, krāsu pielietojamību, grāmatas cena augs.
Izglītība vajadzīga arī redaktoriem, kas pieņem neparastākus risinājumus, ir ar mieru iziet arī ārpus savas gaumes robežām, lai ieraudzītu citādu grāmatu.»
Nominētās grāmatas būs iespēja aplūkot vienviet vairākās izstādēs – grāmatu namā Valters un Rapa (05.03.–05.04.), Rīgas Centrālajā bibliotēkā (05.03.–31.03.), Latvijas Nacionālās bibliotēkas 5. stāvā (12.03.–01.07.) un izstādē 2014. gads Latvijas grāmatniecībā Latvijas Universitātes Akadēmiskās bibliotēkas Misiņa bibliotēkā (27.03.–20.05.).
Miķeļa Goppera dibinātais apgāds Zelta ābele, kura izdotās grāmatas izcēlās ar augstu poligrāfisko un māksliniecisko apdari un kura vārds dots grāmatu mākslas konkursam, dibināts 1935. gadā, tātad pirms 80 gadiem.
Nominētās grāmatas
Dzeja
• Inese Zandere. Putna miegā. Mākslinieki – Rūta Briede, Artis Briedis; tipogrāfija – Jelgavas tipogrāfija, McĀbols; izdevējs – Neputns
• Valts Ernštreits. Dark Energy. Zane Ernštreite, Dardedze Hologrāfija, Mansards
• Sastādītājs Leons Briedis. Spāņu dzejas antoloģija. 20. gs. Ilmārs Blumbergs, Jelgavas tipogrāfija, Neputns
• Jeļena Glazova, Aleksandrs Meņšikovs, Jevgenijs Nelešs, Oļegs Ļencojs, Dmitrijs Sumarokovs. Sērija Jauno autoru bilingvālie dzejas krājumi. Rūta Briede, Artis Briedis, Talsu tipogrāfija, Orbīta
• Vladimirs Svetlovs. Lietots. Ieva Skuja, Jelgavas tipogrāfija, Orbīta
Proza
• Mikolajs Ložiņskis. Grāmata. Zigmunds Lapsa, Jelgavas tipogrāfija, Mansards
• Sērija: Riku Korhonens Ārstu romāns, Juli Zeh Ērgļi un eņģeļi, Džeimss Boldvins Cita zeme. Zigmunds Lapsa, Jelgavas tipogrāfija, Mansards
• Nora Ikstena. Ulubeles pasakas. Dizains – Katrīna Vasiļevska, ilustrācijas – Aivars Vilipsons, Jelgavas tipogrāfija, Dienas Grāmata
• Sērija Satori bibliotēka: Rihards Bargais Tenkas, Ilmārs Šlāpins Jauno latviešu valoda, Aina Renda Himna. Gatis Vectirāns, Armīns Ozoliņš, Dardedze Hologrāfija, Ascendum
• Autoru kolektīvs. Proza. Reinis Pētersons, Jelgavas tipogrāfija, Orbīta
Skatāmgrāmatas bērniem
• Inese Zandere. Trīs draugi vienas upes krastā. Juris Petraškevičs, Jelgavas tipogrāfija, Liels un mazs
• Jānis Joņevs. Slepenie svētki. Dizains – Ivs Zenne, ilustrācijas – Reinis Pētersons, Jelgavas tipogrāfija, Liels un mazs
• Inga Gaile. Vai otrā grupa mani dzird? Dizains – Ivs Zenne, ilustrācijas – Anete Melece, Jelgavas tipogrāfija, Liels un mazs
• Lūcija Strauta. Ola, kura negribēja krāsoties. Dizains – Inguna KļavaŠvanka, ilustrācijas – Elīna Brasliņa, PNB Print, Zvaigzne ABC
• Sērija: Juris Zvirgzdiņš. Miega pasaka, Ziemas pasaka. Dizains – Laura Mortensena- Floresa, ilustrācijas – Anita Paegle, Jelgavas tipogrāfija, Zvaigzne ABC
Lasāmgrāmatas bērniem
• Linda Šmite. Aušas un tiepšas. Gundega Muzikante, Spindulys, Annele
• Ieva Samauska. Govs uz bagāžnieka. Elīna Brasliņa, Jelgavas tipogrāfija, Pētergailis
• Juris Zvirgzdiņš. Pirmizrāde! Kastors un Porcella. Gita Treice, Jelgavas tipogrāfija, Pētergailis
• Inguna Cepīte, Juris Zvirgzdiņš. No Rīgas līdz Rīgai. Tobiass un Tama Lielajā bibliotēku ceļojumā. Elīna Brasliņa, Jelgavas tipogrāfija, Pētergailis
• Māris Rungulis. Lapsu kalniņa mīklas. Dizains – Ivs Zenne, ilustrācijas – Reinis Pētersons, Jelgavas tipogrāfija, Liels un mazs
Zinātniskās grāmatas
• Jānis Taurens. Konceptuālisms Latvijā/Domāšanas priekšnosacījumi. Armands Zelčs, Darja Meļņikova, Jelgavas tipogrāfija, Neputns
• Elita Ansone. Vija Celmiņa. Dubultā realitāte. Ingrīda Zābere, Jelgavas tipogrāfija, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
• Sastādītājs Aigars Lielbārdis. Folkloras vākšanas vēsture fotogrāfijās. Krišs Salmanis, Jelgavas tipogrāfija, LU Literatūras, folkloras un mākslas institūts
• Autoru kolektīvs. Gotharda Frīdriha Stendera Ābeces. Faksimili. Transkripcijas. Apceres. Inese Hofmane, Jelgavas tipogrāfija, Neputns
• Sastādītāji Inta Pujāte, Dainis Bruģis. Portrets Latvijā. 19. gadsimts. Inese Hofmane, Jelgavas tipogrāfija, Neputns
Uzziņu literatūra
• Kristīne Zaļuma. Liepupes muiža. Dita Pence, Jelgavas tipogrāfija, Lauku Avīze
• Raimonds Zommers. Zommers. Mūsdienu latviskā virtuve. Ineta Berkmane, Jelgavas tipogrāfija, The White Book
• Arhitektu birojs NRJA. UNWRITTEN – Exposition of Latvia at the 14th International Exposition of Architecture la Biennale di Venezia catalogue. Kirils Kirasirovs, Jelgavas tipogrāfija, NRJA
• Komplekts Ar karti dabā. Līga Dubrovska, Adverts, Karšu izdevniecība Jāņa sēta
Mākslas izdevumi
• Elita Patmalniece. Prieks:) no A līdz Z.. Dizains – Laura Mortensena-Floresa, ilustrācijas – Elita Patmalniece; PNB Print, Zvaigzne ABC
• Austra Avotiņa. Aleksejs Naumovs. Iespaidu kolekcija. Aleksejs Naumovs, Aivars Sprūdžs, Jelgavas tipogrāfija, Jumava
• Sastādītāja Iveta Derkusova. Gustavs Klucis. LNMM kolekcijas zinātniskais katalogs. I, II sējums. Zane Ernštreite, Jelgavas tipogrāfija, LNMM, Neputns
• Jānis Murovskis, Anita Vanaga. Jānis Murovskis. Sietspiede. Ineta Berkmane, Livonia Print, Muretart
Foto albumi
• Jānis Deinats. Ainas/XI. Jānis Murovskis, Livonia Print, McĀbols, Balta
• Kaspars Goba, Gundega Repše. Rīgas salas. Ivo Grundulis, Livonia Print, Elm Media
• Vilhelms Mihailovskis. Humanus. Vilhelms Mihailovskis, Jelgavas tipogrāfija, Vilhelms Mihailovskis