E-sporta attīstība

© Publicitātes foto

Ja vēlaties uzzināt par eSporta pirmsākumiem, pievienojieties mūsu ceļojumā. Apskatīsim lielākos eSporta notikumus vēsturē un atklāsim aizraujošo eSporta popularitāti.

Videospēļu pirmsākumi

Tātad, kā aizsākās e-sporta vēsture? Īsa atbilde: ar videospēļu izgudrošanu. Pirmā videospēle tika radīta 1947. gadā, taču tikai 20. gadsimta 50. gadu vidū pasaulē ienāca konkurētspējīgas videospēles. Īpaši nozīmīgs bija 1958. gads, jo tajā tika uzsākts Teniss diviem. Līdz ar divu spēlētāju spēles dzimšanu sākās arī e-sporta vēsture. Mūsdienās spēles online nebūtu iedomājamas bez šiem vēstures notikumiem.

E-sporta vēsture sākās ar Tennis for Two iznākšanu 1958. gadā

Ātri pārceļoties uz 20. gadsimta 70. gadiem, kad pasauli pārņēma konsoles un arkādes spēles. Pirmā konsoles spēle 1972. gadā tika pieslēgta televizoram, un vēlāk spēļu zāles ļāva cilvēkiem pulcēties sabiedrībā un spēlēt tādas spēles kā Pong. Tas viss noveda pie tādu spēļu izveides, kuras mēs šodien pazīstam kā e-sportu.

Ievērojami e-sporta uzplaukuma momenti

1972. gada 19. oktobrī Stenfordas universitātē notika pirmais e-sporta turnīrs. Spēle saucās "Spacewar!", un tajā piedalījās 24 spēlētāji, kas sacentās tā sauktajās "Starpgalaktiskajās kosmosa kara olimpiskajās spēlēs".

Slavenā spēle Space Invaders tika izdota 1980. gadā, un tajā gadā notikušais turnīrs bija milzīgs pagrieziena punkts e-sporta attīstībai. Tas bija tā laikmeta lielākais čempionāts, un tajā kopumā piedalījās 10 000 dalībnieku.

Astoņdesmitajos gados televīzijā tika pārraidīti dažādi eSporta pasākumi, tostarp amerikāņu šovs Starcade, kas tika rādīts no 1982. līdz 1984. gadam, kurā dalībnieki cīnījās savā starpā par labāko rezultātu arkādes spēlē. Seriāls tika rādīts 133 sērijās.

Track & Field iznāca 1984. gadā, un Konami un Centuri rīkotajās starptautiskajās arkādes sacensībās piedalījās vairāk nekā miljons spēlētāju no Japānas un Ziemeļamerikas.

Deviņdesmitajos gados uzplaukumu piedzīvoja cīņas spēles. Tādi izdevumi kā Street Fighter un Mortal Kombat popularizēja tādu spēles veidu, kurā viens spēlētājs tieši cīnās ar citu spēlētāju. Īpaši Street Fighter II tiek uzskatīta par šā sasnieguma autori.

2000. gadā Kultūras, sporta un tūrisma ministrijas ietvaros tika izveidota Korejas e-sporta asociācija (KeSPA), lai veicinātu un regulētu e-sportu. Šīs Dienvidkorejas iestādes galvenais mērķis bija strādāt pie tā, lai e-sports kļūtu par oficiālu sporta pasākumu.

2004. gadā Pomonā, Kalifornijas štatā, notika kaujas spēļu turnīrs ar nosaukumu Evolution Championship Series (EVO). Turnīros piedalījās deviņas kaujas spēles, tostarp Street Fighter III: 3rd Strike un Marvel vs. Capcom 2, un tajos piedalījās 700 dalībnieku no vairāk nekā 30 valstīm.

2000. gados ASV kopumā pieauga spēļu TV kanālu un TV raidījumu skaits. Viens no slavenākajiem TV kanāliem, kas galvenokārt pievērsās videospēlēm, ar nosaukumu G4 (pazīstams arī kā G4TV), uzsāka savu darbību ar nedēļu ilgu Pong spēļu sēriju. Kanāls tika atjaunots 2021. gadā.

2013. gadā profesionāls spēlētājs vārdā Danny "Shiphtur" Le bija pirmais cilvēks, kurš no ASV Valsts departamenta saņēma P-1 sporta vīzu e-sportam. Šis notikums iezīmēja sākumu profesionālu spēlētāju atzīšanai par sportistiem.

Pirmais e-sporta turnīrs

Kā jau minēts iepriekš, pirmais atzītais e-sporta turnīrs notika 1972. gadā Stenfordas universitātē par spēli Spacewar. Tā kā 24 dalībnieki cīnījās par žurnāla Rolling Stone gada abonementu, šis turnīrs iegāja eSporta vēsturē. Tomēr tikai vēlāk balvas kļuva tādas, kādas tās parasti ir mūsdienās - naudas balvas.

E-sporta pirmsākumi

Kā redzams laika līnijā, pagājušā gadsimta 90. un 2000. gadu konsoles un cīņu spēles bija izšķirošais laikmets, kad sākās eSports, kādu mēs to pazīstam šodien.

Tomēr šajā laikmetā e-sporta attīstību visvairāk veicināja personālo datoru uzplaukums. Datorus drīz vien varēja atrast ne tikai gandrīz katrā mājsaimniecībā, bet, pateicoties LAN tīkliem, arvien vairāk spēlētāju pulcējās publiskās un privātās vietās, lai spēlētu savas iecienītās videospēles.

E-sporta uzplaukums

Attīstoties interneta savienojumiem un privātuma konfigurācijām, čempionāti kļuva arvien lielāki un nozīmīgāki. Spēles, kas iezīmēja šo laika posmu, piemēram, Doom, Quake, Unreal Tournament un StarCraft, tagad ir neatņemama e-sporta vēstures sastāvdaļa.

Var teikt, ka mūsdienu eSports patiesi sākās līdz ar straumēšanas platformu, īpaši Twitch, parādīšanos. Pateicoties šīm platformām, varēja viegli rīkot lielus e-sporta turnīrus, kurus tiešraidē vēroja tūkstošiem un drīz vien miljoniem fanu.

Šī perioda populārākās spēles ir Defense of the Ancients (plašāk pazīstama kā DotA), FIFA, DotA 2, Call of Duty (CoD), StarCraft II un spēle, kas tiek uzskatīta par vispopulārāko līdz pat šai dienai: League of Legends (LoL). Tikai 2017. gadā League of Legends kopienā bija pat 81 miljons cilvēku. Tiek lēsts, ka 2017. gadā League of Legends pasaules auditoriju veidoja 81 miljons cilvēku.

Rītdienas e-sports

Azartspēļu vēsture ir gara, un ikviena kazino spēle ir piedzīvojusi progresu no tās pirmsākumiem līdz mūsdienām, ieskaitot eSportu. Kurš gan toreiz būtu domājis, ka e-sports kļūs par daļu no masu kultūras? Tāpēc mēs nevaram droši zināt, kas mūs sagaida nākotnē, eSports var attīstīties par kaut ko jaunu, bet viens ir skaidrs - eSporta ceļojums nebeidzas.

APMAKSĀTA REKLĀMA

Svarīgākais