Kas ir azarts un kāpēc cilvēkiem patīk azartspēles?

© Pexels.com

Azartspēles gadsimtiem ilgi ir bijušas sabiedrības kultūras sastāvdaļa, aizraujot cilvēkus visā pasaulē ar savu riska un nejaušības elementu. Burtiski divus gadu desmitus atpakaļ šķita, viss pārsteidzošais šajā nozarē jau atklāts.

Taču līdz ar digitālo tehnoloģiju straujo attīstību un integrāciju azartspēļu pasaulē, interneta kazino ir piešķīris jaunu šarma, azarta un riska šķautni kazino spēlēm. Šajā rakstā iedziļināsimies azarta un riska pasaulē, pētot psiholoģiskos faktorus, kas piesaista cilvēkus azartspēļu izklaidei.

Kas ir azarts?

‘’Azartspēļu atkarība’’ vai ‘’meklējam azartisku darbinieku’’ - vai esi kādreiz aizdomājies, kādēļ divi praktiski vienādi termini tiek lietoti ar tik atšķirīgu emocionālo nokrāsu (negatīva vs. pozitīva)? Atbilde slēpjas paša vārda ‘’azarts’’ skaidrojumā. Ar azartu mēs saprotam spēcīgu aizraušanos, kas parasti ir pozitīva parādība. Taču spēcīga aizraušanās var būt saistīta arī ar potenciālajiem riskiem vai briesmām, un tas attiecas ne tikai uz azartspēļu atkarību. Iedomājies, piemēram, dažādus ekstremālos sporta veidus. Šāds salīdzinājums ļauj labāk izprast, ko nozīmē azarts gan no tā pozitīvās, gan negatīvās puses.

Turpinājumā noskaidro, kāpēc cilvēkiem patīk azarts un azartspēles!

1. Nenoteiktības vilinājums

Viens no galvenajiem psiholoģiskajiem faktoriem, kas mudina cilvēkus izmēģināt azartspēles, ir nenoteiktības vilinājums. Cilvēkiem ir raksturīga vēlme pēc novitātes un aizrautības, un azartspēles piedāvā veidu, kā apmierināt šo vajadzību. Nenoteiktība, kas saistīta ar derību vai spēles iznākumu, izraisa dopamīna, tautā saukta arī par laimes hormona, izdalīšanos organismā. Šī daudzsološā nenoteiktība ir saistīta arī ar varbūtību gūt ievērojamu laimestu. Tādēļ nav brīnums, ka azarts un azartspēles drīzāk vilina nevis ar procesu, bet gan iespējamo galamērķi - proti, azartspēļu gadījumā, laimesta gūšanu. Jāsaprot, ka domas par šo guvumu nav tikai fantāzijas, bet gan izraisa organismā reālas bioķīmiskas reakcijas, kas attiecīgi var izraisīt reālu atkarību (un tas neattiecas tikai uz azartspēlēm, bet gan jebkurām citām izklaidēm, kas cieši saistītas ar azartu).

2. Risks un atlīdzība par to

Vai zināji, ka mums katram ir iedzimta tieksme riskēt, lai gūtu lielāku atlīdzību (vai pat, piemēram, atzinību)? Cilvēka smadzenes ir izveidotas tā, lai meklētu atlīdzību jebkurā darbībā. Protams, azartspēles piedāvā ievērojamu finansiālu ieguvumu potenciālu. Likmes (un attiecīgi riska) palielināšanas pievilcība un sapņi par uzvaru, kas maina dzīvi, var būt neticami vilinoši. Savukārt iespēja gūt šos lielos laimestus psiholoģiski atsver riskus, kas saistīti ar zaudēšanu.

3. Veiksme

Veiksme, kas būtībā nav atdalāma no riska, ir būtisks azartspēļu elements un piešķir vēl vienu intrigas slāni. Tā ir cieši saistīta ar iespējamību un nejaušību, kas raksturīga azartspēļu rezultātiem. Iespēja piedzīvot gan veiksmi, gan neveiksmi stimulē atalgojuma centrus smadzenēs, pastiprinot emocionālo reakciju.

Turklāt veiksme var nodrošināt vienlīdzības sajūtu spēlētāju vidū, jo tieši tā kļūst par galveno rezultātu noteicošo faktoru, nevis ārējie faktori, piemēram, prasmes vai zināšanas. Tas rada līdzvērtīgus konkurences apstākļus un godīguma sajūtu, padarot azartspēles pievilcīgas personām, kuras meklē vienlīdzīgas iespējas gūt panākumus.

4. Eskeipisms un izklaide

Daudziem cilvēkiem azartspēles nodrošina iespēju ‘’aizbēgt’’ no ikdienas realitātes, ko var apzīmēt ar terminu ‘’eskeipisms’’. Tas piedāvā īslaicīgu atelpu no stresa, raizēm un pienākumiem. Azartspēļu vides, piemēram, kazino vai tiešsaistes platformu, aizraujošais raksturs pastiprina šo bēgšanas sajūtu. Tomēr eskeipisms neattiecas tikai uz azartspēlēm - tā var būt jebkura cita darbība vai aktivitāte, kas sajūtu ziņā ļauj nokļūt citā pasaulē.

5. Sociālā mijiedarbība

Neatkarīgi no tā, vai tā ir pokera spēlēšana ar draugiem vai piedalīšanās live kazino spēlē, azartspēles var veicināt sociālo mijiedarbību. Kopīga gaidu, svinēšanas vai līdzjūtības pieredze stiprina sociālās saites un rada piederības sajūtu, tādēļ azartspēles bieži vien veicina draudzības saiknes starp spēlētājiem. Līdzīgi ir arī ar citām azarta aktivitātēm, piemēram, ekstremālo sportu - tikai šajā kopienā esošie cilvēki var dalīt tās unikālās, specifiskās izjūtas, ko rada konkrētais sporta veids, tādēļ draudzības saiknes un piederības sajūta komūnai ir loģisks iznākums. Bieži vien citi cilvēki, kas atrodas ārpus konkrētās aktivitātes komunikācijas loka, nesaprot azartspēļu spēlētāju vai ekstremālā sporta entuziastu. Savukārt šī vēlme pēc piederības un sapratnes var kalpot par iemeslu, lai turpinātu arvien vairāk laika pavadīt konkrētajā aktivitātē.

6. Kontroles ilūzija

Ikviens cilvēks neapzināti tiecas kontrolēt jebkuru situāciju. Psiholoģiski azartspēles var sniegt šo kontroles sajūtu pār nenoteiktiem rezultātiem. Spēja izdarīt izvēli, izstrādāt stratēģiju un attīstīt prasmes liek spēlētājiem domāt, ka viņi spēj pilnā mērā ietekmēt spēles vai likmes iznākumu. Attiecīgi šī kontroles ilūzija vēl vairāk palielina azartspēļu baudījumu.

Azarta un azartspēļu valdzinājums - secinājumi

Azartspēles aizrauj cilvēkus ar sarežģītu psiholoģisko faktoru mijiedarbību. Nenoteiktības valdzinājums, riska un veiksmes vilinājums, eskeipisms, sociālā mijiedarbība un kontroles ilūzija ir tikai daži elementi, kas veicina šī izklaides veida popularitāti. Izpratne par šiem psiholoģiskajiem virzītājspēkiem var palīdzēt gan spēlētājiem, gan nozares lēmējiem izstrādāt un integrēt atbildīgas spēles pamatprincipus, kā arī apzināties sarežģīto mijiedarbību starp cilvēka psiholoģiju un aizraujošo azarta un riska pasauli.

APMAKSĀTA REKLĀMA

Svarīgākais