Šogad tūristu skaits Latvijā varētu palielināties par aptuveni 10%, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" prognozēja Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktors Armands Slokenbergs.
"Šajā gadā varbūt mums nav pamata domāt par lielu tūristu skaita procentuālu pieaugumu. Aptuveni 10% pieaugums būtu reāls," viņš atzina.
"Tūrismā daudz kas ir atkarīgs arī no sezonas, laika apstākļiem un vēl no daudz un dažādām lietām. Bet es pieļauju, ka 10% būtu tas, kas nāks klāt, pateicoties tām iestrādēm, kas tika veiktas 2010.gadā. Protams, ja mēs salīdzinām ar tūristu skaita kritumu, kas bija pirms 2010.gada, tad jāsaka godīgi – tas nebija adekvāts. Tagad situācija jau ir atgriezusies normālās sliedēs, un pieaugumam šogad ir jābūt. Bet mani visvairāk tomēr interesētu, cik liels pieaugums būs naudas izteiksmē, jo tas ir būtisks rādītājs uzņēmējiem. Tā ir arī iespēja investēt šajā pakalpojumā, veidot peļņu un samazināt iepriekšējos gados radušos zaudējumus," klāstīja Slokenbergs.
Komentējot ceļotāju uz Latviju pieaugumu pērn par 6,7%, Slokenbergs atgādināja, ka Latvijas gadījumā šajā statistikā daudz ir arī tranzīta ceļotāju, kas ir liels Latvijas aviokompānijas "airBaltic" un lidostas nopelns.
"Savukārt, ja runājam par ceļotājiem, kas Latvijā uzturas vairākas dienas, šajā gadījumā statistika ir pat vēl pozitīvāka. Pieaugums, kas attiecas uz ārvalstu vairākdienu ceļotājiem, ir tuvu pie 18%. Tas ir labs rādītājs. Turklāt jāuzsver, ka ceļots ir ne tikai uz Rīgu, kas mums ir tradicionāli lielākais tūrisma produkts. Ārpus Rīgas ārvalstu tūristu nakšņojumu skaita pieaugums ir pat nedaudz lielāks," sacīja Slokenbergs.
Pēc viņa teiktā, tam ir vairāki iemesli. "Viens ir tas, ka nozare pēc 2009.gada tomēr ļoti sasparojās. Tika izdarīta cenu korekcija pēc tam, kad vairākus gadus pēc kārtas bija augušas sniegtā pakalpojuma cenas, problēmas sākās ar cenu un kvalitātes attiecību. Līdz ar to cenu samazinājums ir loģisks. Latvija un Rīga tūrisma piedāvājumā 2010.gadā bija viens no lētākajiem galamērķiem, un tas bija starptautiski zināms. Arī pašlaik Rīga ir zināma kā viens no lētākajiem Eiropas nedēļas nogales ceļojumu galamērķiem," pavēstīja Slokenbergs.
Viņš norādīja, ka nozare arī kopumā pērn kļuva aktīvāka ar pārdošanas aktivitātēm. Tika izveidots jaunais "Live Riga" zīmols, kas aktīvi veica reklāmas kampaņas. Arī "airBaltic" attīstība veicina tūristu pieplūdumu uz Latviju un Rīgu.
"Atsevišķs stāsts ir Krievijas tirgus, kur mums ir vairāk nekā 70% pieaugums. Arī tur ir daudz aktivitāšu. Viena lieta ir tā, ka Krievijas tirgus ir mainījies, jo sācis skatīties uz kādām tuvākām alternatīvām. Piemēram, ugunsgrēki ap Maskavu būtiski ietekmēja tūrisma plūsmu, īpaši uz ārpus Rīgu. Arī vispārīgā sadarbības atmosfēra ir atstājusi pozitīvu ietekmi, un tās barjeras, kas ir bijušas, samazinās," pastāstīja TAVA direktors.
"Principā notika tas, ko mēs prognozējām arī savā stratēģijā, ka vidējās distances un pārrobežu tūrisms būs pieprasītāks. Tāpēc arī pieaugums ir izveidojies," paskaidroja Slokenbergs.
Pagājušajā gadā ārvalstu ceļotāji Latvijas robežu šķērsojuši 5,042 miljonus reižu, kas ir par 6,7% vairāk nekā 2009.gadā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
TAVA ir valsts iestāde Ekonomikas ministrijas pārraudzībā, kas izveidota, lai īstenotu tūrisma attīstības valsts politiku. Aģentūra īsteno valsts tūrisma politiku un veicina tūrisma kā tautsaimniecības nozares attīstību Latvijā.